De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF heeft een nieuwe versie van Panopticlick gelanceerd, de website die de privacybescherming en vingerafdruk van browsers controleert. De eerste versie van Panopticlick werd in januari 2010 gelanceerd en was bedoeld om het bewustzijn te vergroten over de informatie die browsers aan websites lekken.
Bijna zes jaar later in december 2015 verscheen versie 2.0, die ook controleerde of browsers beschermen tegen tracking door advertenties. De nu gelanceerde versie 3.0 test op advertentietrackers die door het "Acceptable Ads" initiatief op een whitelist zijn geplaatst. Het gaat om een initiatief van adblocker Adblock Plus dat advertenties toelaat die aan bepaalde voorwaarden doen. Grote uitgevers moeten daarnaast een percentage betalen om de advertenties te laten whitelisten.
Panopticlick controleert nu of browsers de trackers van de Acceptable Ads-lijst toestaan, door ze met een echte tracker te testen. Volgens de EFF bieden adblockers beperkte privacybescherming en wordt het probleem door toegestane advertenties vergroot. Meer dan 10.000 domeinen worden namelijk standaard door de adblockers Adblock en Adblock Plus gewhitelist. Om tracking door deze domeinen te voorkomen moeten gebruikers Acceptable Ads in hun adblocker uitschakelen. De EFF heeft nu ook een handleiding online gezet waarin dit wordt uitgelegd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.