image

Berichtenbox Mijn Overheid heeft 7 miljoen gebruikers

donderdag 7 december 2017, 10:28 door Redactie, 31 reacties

De Berichtenbox op MijnOverheid, waarmee burgers online zaken met de overheid kunnen doen, heeft inmiddels 7 miljoen gebruikers, zo laat staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken weten. Begin vorig jaar ging het nog om 3,6 miljoen geactiveerde BerichtenBoxen.

Inmiddels zijn 336 organisaties op MijnOverheid aangesloten en zo'n 70 miljoen berichten verstuurd. "Met name de wet Elektronisch Berichtenverkeer (EBV) die op 1 november 2015 in werking is getreden, heeft de afgelopen jaren geleid tot een groei in het gebruik van de Berichtenbox door zowel burgers als overheidsdienstverleners. Daarmee is deze voorziening in toenemende mate belangrijk voor de primaire processen van veel verantwoordelijke overheidsdienstverleners", aldus Knops.

De Nationale ombudsman publiceerde in september een rapport waarin de overheid werd opgeroepen om de wensen en behoeften van de gebruiker meer centraal te stellen. "De overheid is er voor de burger. En niet andersom. Iedereen moet zaken kunnen doen met de overheid. De overheid is hierbij aan zet. Burgers hebben tenslotte geen keuze. Je kunt maar bij één overheid terecht", zo stelt de ombudsman.

In het rapport van de ombudsman werden drie specifieke groepen in beeld gebracht die problemen met de BerichtenBox ervaren. Het gaat om burgers die er geen gebruik van kunnen of willen maken, burgers die de BerichtenBox niet gebruiksvriendelijk vinden en burgers die geen mogelijkheid hebben om van de BerichtenBox gebruik te maken.

Volgens Knops heeft de overheid de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het digitaliseren van de analoge dienstverlening. "Inmiddels is duidelijk dat een verdere inspanning nodig is om mee te gaan met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en blijkt deze vorm van digitalisering onvoldoende aan te sluiten bij de behoefte van een deel van de samenleving", merkt de staatssecretaris op.

Om de gebruiker meer centraal te stellen zal halfjaarlijks en bij elke nieuwe functionele release een gebruiksonderzoek door een externe partij worden uitgevoerd. Ook komt er een burgerpanel om zaken te bespreken en zal er ad hoc onder een bredere groep gebruikers onderzoek worden gedaan naar onder meer behoeften en wensen. Knops meldt verder dat onderzocht zal worden, binnen de geldende privacyregels, welke mogelijkheden er zijn om het daadwerkelijk gebruikersgedrag op MijnOverheid te monitoren en analyseren.

Activeringsproces

Verder zal het activeringsproces van het MijnOverheid-account en de Berichtenbox worden aangepast. Dit moet voorkomen dat mensen die er geen gebruik van willen maken onbedoeld hun account activeren. Het huidige activeringsproces kan namelijk leiden tot verwarring, aldus Knops (pdf). De gebruiker zal nu eenduidig worden begeleid bij de verschillende stappen. Ook wordt de gebruiker gewezen op de gevolgen van activatie en op de mogelijkheid om hiervan af te zien. Tevens blijft de mogelijkheid om per post met de overheid te communiceren bestaan. Halverwege 2018 zal Knops de Kamer over de ingezette trajecten informeren.

Reacties (31)
07-12-2017, 11:15 door Anoniem
Quote:
Verder zal het activeringsproces van het MijnOverheid-account en de Berichtenbox worden aangepast. Dit moet voorkomen dat mensen die er geen gebruik van willen maken onbedoeld hun account activeren.

Ja leuk, dat hadden die klootzakken die het verzonnen en ingevoerd hebben meteen moeten doen en niet nadat er al duizenden onvrijwillig hebben ingelogd, waaronder ikzelf.
Er is toen duidelijk het principe 'dat-zien-we-dan-wel-weer' toegepast, precies de houding van de laatste generaties.
07-12-2017, 11:39 door Anoniem
Tevens blijft de mogelijkheid om per post met de overheid te communiceren bestaan.
Geldt deze uitspraak ook voor de communicatie van de Belastingdienst (lees: De Blauwe Envelop)?

Casus;
Een nieuw jaar, een nieuwe ronde.
Ik heb geen geactiveerd MijnOverheid account, zit er ook niet op te wachten, en wil het acount ook niet activeren.
Blijf ik dan nog wel mijn Blauwe Envelop krijgen? Of moet ik dan eerst gaan zeuren bij de Belastingedienst?
07-12-2017, 11:49 door Anoniem
Ja de overheid heeft ook > 7miljoen betalende klanten maar die doen dat ook niet uit vrije wil.
Niemand wil mijn overheid mailbox gebruiken maar dat moet helaas ook,
07-12-2017, 12:06 door Anoniem
Ik zie het probleem niet zo. Ik vind het super handig dat er 1 website is waar ik alle post van de overheid ontvang. Dit ipv door mijn brievenbus geduwd te krijgen. Keurige melding per email dat er een nieuw bericht klaarstaat. Werkt hier prima.

Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?
07-12-2017, 12:27 door karma4 - Bijgewerkt: 07-12-2017, 12:29
Er is al veel langer de digitale verplichting voor bedrijven.
Xbrk digikoppeling en commerciële software. Geen alternatief of je moet aparte afspraken als convenant hebben.

Ontvangen per post is niet in de ebv wet opgenomen. Tijd voor een behoorlijke correctie op die wet.
Nu is het enkel een mondelinge toezegging na alle commotie.
07-12-2017, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie het probleem niet zo. Ik vind het super handig dat er 1 website is waar ik alle post van de overheid ontvang. Dit ipv door mijn brievenbus geduwd te krijgen. Keurige melding per email dat er een nieuw bericht klaarstaat. Werkt hier prima.

Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?

Heel simpel: Ik heb al een mailbox! Waarom zou ik er nog een mailbox bij moeten hebben?
07-12-2017, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Heel simpel: Ik heb al een mailbox! Waarom zou ik er nog een mailbox bij moeten hebben?
Op zich zou ik het wel handig vinden als de overheid mij een mailbox wil geven die ze gegarandeerd blijven ondersteunen.
Als ik het adres van mijn mailbox bij een internet provider doorgeef aan de overheid of een of meer gerelateerde bedrijven
(zorgverzekeraar en zo) en ik krijg ineens een brief van mijn provider "sorry maar we gaan stoppen met deze dienst",
wat moet ik dan?
Echter, ik vind wel dat het net zo gebruiksvriendelijk moet zijn als een mailbox, dus niet dat ik er alleen berichten in
aantref die zeggen dat ik ergens anders een bericht kan vinden, of van die repeterende berichten dat er een of andere
afschrijving gedaan wordt. Als dit wel het geval is moeten er goede filters zijn zodat ik er alleen aandacht aan hoef te
besteden als er iets bijzonders is waar actie op moet volgen.
07-12-2017, 13:42 door Tha Cleaner
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zie het probleem niet zo. Ik vind het super handig dat er 1 website is waar ik alle post van de overheid ontvang. Dit ipv door mijn brievenbus geduwd te krijgen. Keurige melding per email dat er een nieuw bericht klaarstaat. Werkt hier prima.

Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?

Heel simpel: Ik heb al een mailbox! Waarom zou ik er nog een mailbox bij moeten hebben?

Eigenlijk heel simpel. Je hebt er al meer dan 1. Immers zorgverzekeraars, energieleveranciers, waterleverancier, banken enz enzhebben allemaal hun eigen systeem. Zo had bijna iedere overheid ook hun eigen systeem..... En we zeuren iedere keer dat we willen dat de overheid meer centraal doet, zodat ze het niet dubbel gaan neerzetten en dat het het uniform gedaan wordt.
Nog even afgezien dat het ook met je tijd meegaan is. Immers papier is niet meer van deze tijd, en steeds meer gebeurt online.

Het is dus een hele logische oplossing om dit zo te bouwen voor de overheid.

En persoonlijk vind ik het ideaal. Al zou een app notificatie of eventueel SMS wel een verbetering zijn.
07-12-2017, 14:14 door Anoniem
Door Tha Cleaner:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zie het probleem niet zo. Ik vind het super handig dat er 1 website is waar ik alle post van de overheid ontvang. Dit ipv door mijn brievenbus geduwd te krijgen. Keurige melding per email dat er een nieuw bericht klaarstaat. Werkt hier prima.

Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?

Heel simpel: Ik heb al een mailbox! Waarom zou ik er nog een mailbox bij moeten hebben?

Eigenlijk heel simpel. Je hebt er al meer dan 1. Immers zorgverzekeraars, energieleveranciers, waterleverancier, banken enz enzhebben allemaal hun eigen systeem. Zo had bijna iedere overheid ook hun eigen systeem..... En we zeuren iedere keer dat we willen dat de overheid meer centraal doet, zodat ze het niet dubbel gaan neerzetten en dat het het uniform gedaan wordt.
Nog even afgezien dat het ook met je tijd meegaan is. Immers papier is niet meer van deze tijd, en steeds meer gebeurt online.

Het is dus een hele logische oplossing om dit zo te bouwen voor de overheid.

En persoonlijk vind ik het ideaal. Al zou een app notificatie of eventueel SMS wel een verbetering zijn.

ehm, door al die mailboxen kan bv een berichtje van de Belastingdienst dat er iets in MjnOverheid staat makkelijk over het hoofd gezien worden.
Een Blauwe Envelop in mijn brievenbus (waar niet zoveel post, en geen reclame in zit) valt op. De envelop blijft in mijn woonkamer in het zicht staan, zodat ik de belastingaangifte niet vergeet. Dat alles kan ik niet met een digitale box.

Dit is mijn situatie. Deze hoeft zeker niet voor anderen te gelden. Maar er wordt door de overheid (die geld van mij wil hebben) geen rekening met mijn leefsituatie/wensen gehouden.

"One size fits all" blijkt maar weer.
Ik wordt gek van al die mailboxen en persoonlijke pagina's bij bedrijven.
En zo vaak heb ik geen contact met de overheid. 1x per 10 jaar voor een identificatiemiddel, en jaarlijks voor de belastingen.
Die paar enveloppen zijn dan echt makkelijker (voor mij).
07-12-2017, 14:38 door Anoniem
Door Tha Cleaner:
Eigenlijk heel simpel. Je hebt er al meer dan 1. Immers zorgverzekeraars, energieleveranciers, waterleverancier, banken enz enzhebben allemaal hun eigen systeem. Zo had bijna iedere overheid ook hun eigen systeem..... En we zeuren iedere keer dat we willen dat de overheid meer centraal doet, zodat ze het niet dubbel gaan neerzetten en dat het het uniform gedaan wordt.
Nog even afgezien dat het ook met je tijd meegaan is. Immers papier is niet meer van deze tijd, en steeds meer gebeurt online.

Het is dus een hele logische oplossing om dit zo te bouwen voor de overheid.

Je behalve als die vermelde instanties zich er met een jantje van leiden vanaf maken en in die berichtenbox alleen een
bericht plaatsen waarin staat dat er in hun bestaande eigen systeem een bericht voor je is.

Dan krijg je per mail een bericht van de berichtenbox dat er een bericht is, je logt in op de berichtenbox en leest
het bericht, daar staat dat je zorgverzekeraar een bericht voor je heeft, dan log je in bij je zorgverzekeraar en daar
lees je het bericht, en dat bericht is dan dat ze de premie voor die maand over 3 dagen automatisch gaan afschrijven,
of je voor voldoende saldo wil zorgen.

En dan kijkt men nog raar op als de mensen niet meer in hun berichtenbox kijken...
07-12-2017, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem:
ehm, door al die mailboxen kan bv een berichtje van de Belastingdienst dat er iets in MjnOverheid staat makkelijk over het hoofd gezien worden.
Een Blauwe Envelop in mijn brievenbus (waar niet zoveel post, en geen reclame in zit) valt op. De envelop blijft in mijn woonkamer in het zicht staan, zodat ik de belastingaangifte niet vergeet. Dat alles kan ik niet met een digitale box.

Dit is mijn situatie. Deze hoeft zeker niet voor anderen te gelden. Maar er wordt door de overheid (die geld van mij wil hebben) geen rekening met mijn leefsituatie/wensen gehouden.

Dat bericht dat je aangifte moet doen dat is in feite niet zo belangrijk want je weet toch wel dat je dat moet doen, ieder jaar
zo in maart, en er is altijd wel voldoende aandacht in de media om je daaraan te herrinneren.
Wat dat betreft is het mooi dat iedereen op dezelfde datum aangifte moet doen.
(hoewel dat natuurlijk logistiek behoorlijk dom is, ze konden dat beter over het jaar spreiden dan hadden ze minder
personeel nodig of minder werkdruk)

Het zou vervelender worden als je een aanslag mist omdat je niet in die box kijkt. Maar goed je kunt een aanslag
ook missen omdat de post niet bezorgd is ofzo. Ik begreep dat als je die box eenmaal activeert het kan voorkomen
dat er heel belangrijke berichten in zitten en er mensen in de problemen gekomen zijn omdat ze het nooit lezen.
Daarom heb ik hem maar niet geactiveerd, dan houd ik in ieder geval zicht op de post.
07-12-2017, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie het probleem niet zo. Ik vind het super handig dat er 1 website is waar ik alle post van de overheid ontvang. Dit ipv door mijn brievenbus geduwd te krijgen. Keurige melding per email dat er een nieuw bericht klaarstaat. Werkt hier prima.

Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?

Mee eens, je kunt ook nog een herinnering email krijgen als je iets nog steeds niet gelezen hebt.

Ik zou alleen graag 2FA verplicht zien en het gezeur dat ik nieuwe aanbieders van berichten moet goedkeuren tijdens login vind ik vervelend want er zitten veel instanties bij waar ik niks mee te maken heb.
07-12-2017, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
ehm, door al die mailboxen kan bv een berichtje van de Belastingdienst dat er iets in MjnOverheid staat makkelijk over het hoofd gezien worden.
Een Blauwe Envelop in mijn brievenbus (waar niet zoveel post, en geen reclame in zit) valt op. De envelop blijft in mijn woonkamer in het zicht staan, zodat ik de belastingaangifte niet vergeet. Dat alles kan ik niet met een digitale box.

Dit is mijn situatie. Deze hoeft zeker niet voor anderen te gelden. Maar er wordt door de overheid (die geld van mij wil hebben) geen rekening met mijn leefsituatie/wensen gehouden.

Dat bericht dat je aangifte moet doen dat is in feite niet zo belangrijk want je weet toch wel dat je dat moet doen, ieder jaar
zo in maart, en er is altijd wel voldoende aandacht in de media om je daaraan te herrinneren.
Wat dat betreft is het mooi dat iedereen op dezelfde datum aangifte moet doen.
(hoewel dat natuurlijk logistiek behoorlijk dom is, ze konden dat beter over het jaar spreiden dan hadden ze minder
personeel nodig of minder werkdruk)

Het zou vervelender worden als je een aanslag mist omdat je niet in die box kijkt. Maar goed je kunt een aanslag
ook missen omdat de post niet bezorgd is ofzo. Ik begreep dat als je die box eenmaal activeert het kan voorkomen
dat er heel belangrijke berichten in zitten en er mensen in de problemen gekomen zijn omdat ze het nooit lezen.
Daarom heb ik hem maar niet geactiveerd, dan houd ik in ieder geval zicht op de post.

Je kunt de berichtenbox zo instellen dat je een mail krijgt zodra er iets binnenkomt. Vervolgens kun je ook nog herinnerings emails instellen als je berichten nog steeds niet gelezen hebt. Verder krijg je een email met een heel duidelijk onderwerp dat er iets nieuws voor je is. Echt onzin om te zeggen dat je dingen gaat missen.
07-12-2017, 16:30 door Anoniem
Deze discussie beperkt zich tot het wel of niet willen hebben van meerdere mailboxen.
Het principe moet zijn en blijven: Het individu heeft het recht om GEEN internet aansluiting te bezigen.
Iemand kan zich tevreden stellen met slechts een telefoon en/of sms-dienst.
Helaas is het te makkelijk en aantrekkelijk voor overheden om de samenleving op termijn te dwingen een internet aansluiting te activeren. Het is immers de natte droom van elke politicus om een maakbare samenleving te besturen.
De realiteit is dat deze dromers de creatieve geest van het individu niet kan knevelen.
07-12-2017, 18:06 door Anoniem
Door Anoniem:Je kunt de berichtenbox zo instellen dat je een mail krijgt zodra er iets binnenkomt. Vervolgens kun je ook nog herinnerings emails instellen als je berichten nog steeds niet gelezen hebt. Verder krijg je een email met een heel duidelijk onderwerp dat er iets nieuws voor je is. Echt onzin om te zeggen dat je dingen gaat missen.

Dat ligt eraan hoeveel mailboxen je al hebt.
Ikzelf heb meerdere zakelijke mailboxen, meerdere prive-mailboxen, en dan ook nog de nodige "persoonlijke" pagina's van bedrijven waar ik mee opgezadeld wordt ipv post of mail.
De Mijnberichten-box is net die ene stroohalm die de rug van de kameel breekt.
Vooral omdat ik niet "dagelijks" contact met de overheid heb, laat staan wil hebben.

Dus die enkele keer in het jaar dat ze me willen bereiken voor iets wat we (zowel ik als de overheid) belangrijk vinden, is papier voldoende. Dat valt mij beter op, en verdwijnt niet in de massa mail die ik dagelijks al moet doorworstelen.

Je wilt als organisatie toch juist opvallen, en niet een van de gros mailtjes zijn.
De Blauwe Envelop deed dat.
Dus wat besluit de overheid/politiek: We scheren ierdereen over een kam, en schaffen die duidelijk herkenbare blauwe envelop af. Want we willen niet dat de belastingdienst opvalt bij de burgers. Herkenbaarheid als overheid, daar doen we niet aan.
Vooral in een tijd van fake news, verkeerde urls, internetoplichting, gekloonde inetrnetpagina's, etc.
Dan wil je als (overheids) organisatie juist helemaal niets meer met papier te doen hebben. Logisch toch.
07-12-2017, 18:12 door Anoniem
Door Anoniem: Helaas is het te makkelijk en aantrekkelijk voor overheden om de samenleving op termijn te dwingen een internet aansluiting te activeren.

Als ze dan ook de aansluiting gaan betalen. Maar dan zijn ze niet thuis.
Het wordt tijd dat je je internet-kosten 100% kan aftrekken van de belastingen.
Zonder internet kan ik geen zaken doen met de overheid (keus overheid). Niet dat ik dat wil, Maar de overheid verplicht me. :-)
Dus mag die dan ook voor de te maken kosten opdraaien. En anders mij op een andere manier proberen te bereiken.

Maar ja, zoals gezegd. Dan zijn de politici ineens niet thuis.
07-12-2017, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Je kunt de berichtenbox zo instellen dat je een mail krijgt zodra er iets binnenkomt. Vervolgens kun je ook nog herinnerings emails instellen als je berichten nog steeds niet gelezen hebt. Verder krijg je een email met een heel duidelijk onderwerp dat er iets nieuws voor je is. Echt onzin om te zeggen dat je dingen gaat missen.

Zie het bericht van 14:38 om te snappen wat daar mis mee is...
07-12-2017, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt de berichtenbox zo instellen dat je een mail krijgt zodra er iets binnenkomt. Vervolgens kun je ook nog herinnerings emails instellen als je berichten nog steeds niet gelezen hebt.

Dus:
Je krijgt een mailtje of herinnering in je eigen mailbox (tussen al die andere mailtjes), met de mededeling dat er een bericht voor je klaar staat in je berichtenbox.
Vervolgens moet je inloggen in je Berichtenbox om te controleren wat dat berichtje is. Die kan je vervolgens weer doorverwijzen naar een persoonlijke pagina van een overheids-organisatie.
En als je dan vervolgens op die eprsoonlijke pagina ingelogd bent, krijg je de "belangrijke" mededeling te zien.
Bv over de datum waarop iets afgeschreven wordt, of wanneer er onderhoud gepleegd wordt. Of de oproep voor je belastingen, of de vernieuwing van je ID.

Makkelijker kunnen we het niet maken. Wel irritanter.

Dan had een stukje papier in een envelop toch een stuk handiger geweest, imho.
07-12-2017, 22:47 door Anoniem
Bijna 7 miljoen accounts. Dat zijn veel accounts, maar zijn het ook veel actieve gebruikers? Het is verleden tijd dat dit soort cijfers iets zeggen over activiteit en de waarde van het product. Een account aanmaken is niet moeilijk.Dus hoeveel van die accounts zijn er actief in gebruik en hoe lang blijft een gebruiker actief van het product gebruik maken voor dat gebruik instort en ze wachten op de papieren post die daarop volgt. Of denken de beleidsmakers dat een land van handelaren dat soort basis misleidingen niet kent om de waarde van oplagen en verkopen op te leuken?
08-12-2017, 00:30 door Anoniem
Laten we eerlijk zijn: die berichtenbox is gewoon het meest domme idee wat een IT leverancier kan verzinnen.

1. Het is onveilig en zeer kwetsbaar voor MITM en phishing aanvallen.

2. Het is een website ofwel centraal toegangspunt en daardoor zeer kwetsbaar voor storingen en cyberaanvallen.

3. Bij een storing, onderhoud of cyberaanval zijn miljoenen mailboxen ontoegankelijk.

4. Het risico dat derden toegang krijgen tot de post is relatief groot. De schaal van dit risico is zeer groot.

5. Berichten zijn niet in eigen beheer, kunnen worden ingetrokken (bewijslast) en er is een verplichte leesbevestiging.

6. Het is een analoog van dagelijks naar een postbus fietsen en daar ter plekke alle post gaan lezen. Welke burger had er vroeger een postbus? Wat is dan de logica om er nu wel een te nemen...?

Het slaat dus nergens op, dit idiote initiatief als je gewoon post van de overheid naar het e-mail adres van burgers kan sturen en dit beveiligd met PGP of desnoods S/MIME incl. certificaat. Dan kunnen mensen het gewoon blijven gebruiken zoals ze gewend zijn, het is veilig en heeft geen single point of failure. Alleen even een app ontwikkelen en eventueel een mailclient of plug-in voor mensen die niet weten hoe asymmetrische versleuteling werkt.

Hoe moeilijk kan het zijn om burgers gewoon een e-mail te sturen?!
08-12-2017, 05:30 door Tha Cleaner
Door Anoniem: Bijna 7 miljoen accounts. Dat zijn veel accounts, maar zijn het ook veel actieve gebruikers? Het is verleden tijd dat dit soort cijfers iets zeggen over activiteit en de waarde van het product. Een account aanmaken is niet moeilijk.Dus hoeveel van die accounts zijn er actief in gebruik en hoe lang blijft een gebruiker actief van het product gebruik maken voor dat gebruik instort en ze wachten op de papieren post die daarop volgt.[/quote

Iedere Nederlander heeft een berichtenbox, maar men spreekt nu over actieve accounts. Maar als je hem alleen maar gebruikt voor de belastingdienst, dan gebruik je hem maar 1 keer per jaar.

Of denken de beleidsmakers dat een land van handelaren dat soort basis misleidingen niet kent om de waarde van oplagen en verkopen op te leuken?
Voor de rest is alles goed met je? Berichtenbox werkt best redelijk. Er zijn natuurlijk punten voor verbetering. Maar als je nagaat hoe ICT en overheid over het algemeen loopt vs de complexiteit van dit soort producten, dan is dit eigenlijk een succes te noemen.

Persoonlijk vind ik het best goed werken en ben er erg tevreden mee.
08-12-2017, 09:26 door Anoniem
Door Anoniem: Bijna 7 miljoen accounts. Dat zijn veel accounts, maar zijn het ook veel actieve gebruikers?
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo heel veel accounts; we zijn inmiddels met 17 miljoen in dit landje, en dan < 50% een mailbox waarvan de overheid allerlei moeite doet om die door je strot te duwen omdat het onmisbaar zou zijn?

Zelf heb ik er nog geen, en heb (ook gezien de reacties op de werking ervan) nog niet de intentie om er 1 te nemen, tenzij het echt niet anders kan. Maar ik mis nog helemaal niks zover ik weet - de overheid stuurt me nog netjes een brief wanneer dat nodig is. En dat de belastingdienst graag zou willen dat je naar electronisch berichtenverkeer overstapt - het zal best, maar laat ze dan eerst eens de verplichting ontnemen om voor overledenen op papier aangifte te doen (die papieren versies zijn echt niet makkelijker geworden de laatste jaren) en de achterstand die ze op diverse vlakken hebben (> half jaar op sommige gebieden) eens wegwerken voordat ze de volgende kans op organisatorische fouten gaan verplichten...
08-12-2017, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Je kunt de berichtenbox zo instellen dat je een mail krijgt zodra er iets binnenkomt. Vervolgens kun je ook nog herinnerings emails instellen als je berichten nog steeds niet gelezen hebt. Verder krijg je een email met een heel duidelijk onderwerp dat er iets nieuws voor je is. Echt onzin om te zeggen dat je dingen gaat missen.

Zie het bericht van 14:38 om te snappen wat daar mis mee is...

Premie zorgverzekering loopt niet via Mijn Overheid. En je weet al dat je elke maand premie moet betalen op een vast tijdstip.
08-12-2017, 09:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Je kunt de berichtenbox zo instellen dat je een mail krijgt zodra er iets binnenkomt. Vervolgens kun je ook nog herinnerings emails instellen als je berichten nog steeds niet gelezen hebt. Verder krijg je een email met een heel duidelijk onderwerp dat er iets nieuws voor je is. Echt onzin om te zeggen dat je dingen gaat missen.

Dat ligt eraan hoeveel mailboxen je al hebt.
Ikzelf heb meerdere zakelijke mailboxen, meerdere prive-mailboxen, en dan ook nog de nodige "persoonlijke" pagina's van bedrijven waar ik mee opgezadeld wordt ipv post of mail.
De Mijnberichten-box is net die ene stroohalm die de rug van de kameel breekt.
Vooral omdat ik niet "dagelijks" contact met de overheid heb, laat staan wil hebben.

Dus die enkele keer in het jaar dat ze me willen bereiken voor iets wat we (zowel ik als de overheid) belangrijk vinden, is papier voldoende. Dat valt mij beter op, en verdwijnt niet in de massa mail die ik dagelijks al moet doorworstelen.

Je wilt als organisatie toch juist opvallen, en niet een van de gros mailtjes zijn.
De Blauwe Envelop deed dat.
Dus wat besluit de overheid/politiek: We scheren ierdereen over een kam, en schaffen die duidelijk herkenbare blauwe envelop af. Want we willen niet dat de belastingdienst opvalt bij de burgers. Herkenbaarheid als overheid, daar doen we niet aan.
Vooral in een tijd van fake news, verkeerde urls, internetoplichting, gekloonde inetrnetpagina's, etc.
Dan wil je als (overheids) organisatie juist helemaal niets meer met papier te doen hebben. Logisch toch.

Zakelijke mailboxen zijn niet bestemd voor Mijn Overheid. Je hebt toch wel 1 prive email adres waar je de belangrijkste privezaken mee afhandelt? Ik heb er ook meerdere, 1 hoofd, 1 voor Android (Gmail verplicht) en nog 1 voor onbelangrijke zaken als internet fora etc.
08-12-2017, 09:44 door Anoniem
Door Anoniem: Deze discussie beperkt zich tot het wel of niet willen hebben van meerdere mailboxen.
Het principe moet zijn en blijven: Het individu heeft het recht om GEEN internet aansluiting te bezigen.
Iemand kan zich tevreden stellen met slechts een telefoon en/of sms-dienst.
Helaas is het te makkelijk en aantrekkelijk voor overheden om de samenleving op termijn te dwingen een internet aansluiting te activeren. Het is immers de natte droom van elke politicus om een maakbare samenleving te besturen.
De realiteit is dat deze dromers de creatieve geest van het individu niet kan knevelen.

Ik heb nog een kennis (oudere dame) die geen internet aansluiting heeft. Ik heb haar nog nooit horen klagen dat ze iets gemist heeft van de overheid. En ze is nog 100% bij de tijd. Verschil tussen de bergen brievenbus post die zij krijgt en mijn brievenbus inhoud is inderdaad groot.
08-12-2017, 09:59 door Krakatau
Door Anoniem:
Door Anoniem: ... Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?

Heel simpel: Ik heb al een mailbox! Waarom zou ik er nog een mailbox bij moeten hebben?

Omdat het geen mailbox is! Iedereen kan berichten sturen naar een normale mailbox, waarmee er (meer) ruimte is voor misbruik (phishing, etc.). Bij de berichten in mijnoverheid heb je een betere garantie dat ze inderdaad van een betrouwbare bron komen.
08-12-2017, 10:14 door Anoniem
Om de gebruiker meer centraal te stellen zal halfjaarlijks en bij elke nieuwe functionele release een gebruiksonderzoek door een externe partij worden uitgevoerd. Ook komt er een burgerpanel om zaken te bespreken en zal er ad hoc onder een bredere groep gebruikers onderzoek worden gedaan naar onder meer behoeften en wensen.

En een onderzoek naaar de niet-gebruikers is natuurlijk niet relevant.

Verder zal het activeringsproces van het MijnOverheid-account en de Berichtenbox worden aangepast. Dit moet voorkomen dat mensen die er geen gebruik van willen maken onbedoeld hun account activeren. Het huidige activeringsproces kan namelijk leiden tot verwarring, aldus Knops (pdf). De gebruiker zal nu eenduidig worden begeleid bij de verschillende stappen. Ook wordt de gebruiker gewezen op de gevolgen van activatie en op de mogelijkheid om hiervan af te zien.

Dus ieder die in het verleden per ongeluk z'n/d'r account had geactiveerd, krigt de mogelijkheid om deze weer te deactiveren?
En ieder die door een dwingende ambtenaar, die de papieren optie niet aangaf, krigt ook de mogelijkheid om deze weer te deactiveren?
Dat zou nog eens netjes zijn en de werkelijke aantal actieve aantal gebruikers aantonen.

Tevens blijft de mogelijkheid om per post met de overheid te communiceren bestaan.
Waar morgen of overmorgen dan toch stiekem weer een einddatum aan vast wordt gesteld, want:
"Inmiddels is duidelijk dat een verdere inspanning nodig is om mee te gaan met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en blijkt deze vorm van digitalisering onvoldoende aan te sluiten bij de behoefte van een deel van de samenleving".
lees: is een stuk goedkoper dan de ouderwetse goed-functionerende analoge manier.

Ik wil mijn zaken niet digitaal regelen. Keer op keer lees je dat de één na de ander gehacked wordt en er tal van prive-gegevens niet meer prive is.
Het is alleen maar een kwestie van tijd dat een nu geclassificeerde beveiligingsmethode in de nabije toekomst is achterhaald. Met een aan elkaar verbonden netwerk die de gebruikersgegevens delen is de zwakste-schakel (wiens systeem niet up2date is qua beveiling) voor mij een te groot risico.
https://www.privacybarometer.nl/nieuws/3878/Onbeperkt_gegevens_koppelen_een_stap_dichterbij
PL
08-12-2017, 10:33 door cjkos
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
ehm, door al die mailboxen kan bv een berichtje van de Belastingdienst dat er iets in MjnOverheid staat makkelijk over het hoofd gezien worden.
Een Blauwe Envelop in mijn brievenbus (waar niet zoveel post, en geen reclame in zit) valt op. De envelop blijft in mijn woonkamer in het zicht staan, zodat ik de belastingaangifte niet vergeet. Dat alles kan ik niet met een digitale box.

Dit is mijn situatie. Deze hoeft zeker niet voor anderen te gelden. Maar er wordt door de overheid (die geld van mij wil hebben) geen rekening met mijn leefsituatie/wensen gehouden.

Dat bericht dat je aangifte moet doen dat is in feite niet zo belangrijk want je weet toch wel dat je dat moet doen, ieder jaar
zo in maart, en er is altijd wel voldoende aandacht in de media om je daaraan te herrinneren.
Wat dat betreft is het mooi dat iedereen op dezelfde datum aangifte moet doen.
(hoewel dat natuurlijk logistiek behoorlijk dom is, ze konden dat beter over het jaar spreiden dan hadden ze minder
personeel nodig of minder werkdruk)

Het zou vervelender worden als je een aanslag mist omdat je niet in die box kijkt. Maar goed je kunt een aanslag
ook missen omdat de post niet bezorgd is ofzo. Ik begreep dat als je die box eenmaal activeert het kan voorkomen
dat er heel belangrijke berichten in zitten en er mensen in de problemen gekomen zijn omdat ze het nooit lezen.
Daarom heb ik hem maar niet geactiveerd, dan houd ik in ieder geval zicht op de post.

Je kunt de berichtenbox zo instellen dat je een mail krijgt zodra er iets binnenkomt. Vervolgens kun je ook nog herinnerings emails instellen als je berichten nog steeds niet gelezen hebt. Verder krijg je een email met een heel duidelijk onderwerp dat er iets nieuws voor je is. Echt onzin om te zeggen dat je dingen gaat missen.

Het probleem is volgens mij dat mensen door in te loggen het account al activeren, geen email opgeven en dus geen berichten meer ontvangen en het vergeten. Na inloggen kan je de activatie niet meer de-activeren.

Je moet een hokje aanvinken dat je akkoord gaat met berichten in die berichtenbox. Er staat nu sinds een paar maanden dat dit NIET geld voor berichten van de belastingdienst, maar dat stond er in het begin niet.

Dus veel mensen die nieuwsgierig waren wat het was, weten niet eens dat ze het geactiveerd hebben, want vakje niet aangevinkt.
13-12-2017, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie het probleem niet zo. Ik vind het super handig dat er 1 website is waar ik alle post van de overheid ontvang. Dit ipv door mijn brievenbus geduwd te krijgen. Keurige melding per email dat er een nieuw bericht klaarstaat. Werkt hier prima.

Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?
Ik ben gestopt met email. Veel teveel stierenpoep en bijna niks zinnigs. De Roverheid voegt daar niks aan toe. Dus nou verwachten ze dat ik elke maand ofzo ergens ga inloggen om te kijken of ze me wat te vertellen hebben? Stuur maar een brief. Die landt op de mat en die zie ik wel wal ik thuis kom. Hoef ik niks voor te doen.
14-12-2017, 23:49 door Anoniem
Door Krakatau:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ... Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?

Heel simpel: Ik heb al een mailbox! Waarom zou ik er nog een mailbox bij moeten hebben?

Omdat het geen mailbox is! Iedereen kan berichten sturen naar een normale mailbox, waarmee er (meer) ruimte is voor misbruik (phishing, etc.). Bij de berichten in mijnoverheid heb je een betere garantie dat ze inderdaad van een betrouwbare bron komen.

Want een phishing site optuigen en naar verwijzen vanuit een reminder-mail is rocket sience?

Dus was het maar een gewone mailbox, waar digitaal ondertekende e-mail van de overheid in terecht zou komen, dan zou phishing volledig kansloos zijn. En ja, dat kan met de mailbox die iedereen al heeft!
17-12-2017, 21:13 door Krakatau
Door Anoniem:
Door Krakatau:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ... Kan iemand mij vertellen waarom hij/zij het niet wil gebruiken?

Heel simpel: Ik heb al een mailbox! Waarom zou ik er nog een mailbox bij moeten hebben?

Omdat het geen mailbox is! Iedereen kan berichten sturen naar een normale mailbox, waarmee er (meer) ruimte is voor misbruik (phishing, etc.). Bij de berichten in mijnoverheid heb je een betere garantie dat ze inderdaad van een betrouwbare bron komen.

Want een phishing site optuigen en naar verwijzen vanuit een reminder-mail is rocket sience?

Je gebruikt het niet zeker? Mijn overheid stuurt geen links in e-mails. Alleen een notificatie dat er een bericht is. Je moet zelf naar de site gaan (en dan ga je natuurlijk niet naar een phishing site, waarom zou je).

Door Anoniem: Dus was het maar een gewone mailbox, waar digitaal ondertekende e-mail van de overheid in terecht zou komen, dan zou phishing volledig kansloos zijn. En ja, dat kan met de mailbox die iedereen al heeft!

Tja... Dat zou ook een oplossing zijn, indien die technologie in e-mail clients voldoende beschikbaar zou zijn. Dat is nog niet het geval.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.