Facebook geeft de Nederlandse overheid geen cijfers over bedrijven die al dan niet ongevraagd klantgegevens met het sociale netwerk delen, zo heeft minister Dekker van Rechtsbescherming laten weten. Vorige maand kwam in het nieuws dat sommige bedrijven de gegevens van klanten ongevraagd met Facebook delen. Zo sturen bedrijven hun klantbestanden naar Facebook om gerichter te kunnen adverteren.
In de meeste gevallen gaat het dan om e-mailadressen, maar soms worden ook geboortedatums en telefoonnummers gedeeld. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) stelt dat bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden mogen delen. In de praktijk gebeurt dit wel. SP-Kamerleden Hijink en Van Nispen stelden daarom Kamervragen aan Dekker.
De twee SP-Kamerleden wilden weten hoeveel bedrijven klantgegevens ongevraagd met Facebook of andere online platforms delen. Ook moest de minister duidelijk maken hoeveel gegevens van klanten hierbij betrokken zijn. "Facebook heeft desgevraagd geen cijfermatige informatie verstrekt over het delen van klantgegevens door bedrijven met Facebook", aldus Dekker (pdf).
De SP-Kamerleden zijn van mening dat marketing niet als zwaarwegend bedrijfsbelang kan worden gezien en dat bedrijven die hiervoor klantgegevens met Facebook delen de Wbp overtreden. Dekker laat weten dat er onderzoek nodig is naar de manier waarop bedrijven persoonsgegevens van hun klanten verwerken om te bepalen of dit rechtmatig gebeurt.
"Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens laten weten dit signaal serieus te nemen; zij doet echter geen uitspraken over de vraag of zij ook zelf een onderzoek zal instellen", voegt de minister toe. "Het is aan de Autoriteit Persoonsgegevens om te beoordelen of bij Facebook Custom Audience targeting sprake is van een gerechtvaardigd belang waarop de gegevensverwerking kan worden gebaseerd."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.