Advertentie- en analyticsbedrijven houden uitgevers en eigenaren van websites onwetend over privacyschendingen door hun scripts, zo stellen onderzoekers. Steven Englehardt, Gunes Acar en Arvind Narayanan lieten eind vorig jaar zien dat op duizenden websites session-replay scripts actief zijn.
Deze scripts slaan het gedrag van de gebruiker op, zodat dit later kan worden bekeken. "Alsof iemand over je schouder meekijkt", aldus de onderzoekers. Het beoogde doel van dergelijke scripts is om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de website gebruiken en verwarrende of niet meer bestaande pagina's te ontdekken. De hoeveelheid data die deze diensten verzamelen gaat volgens de onderzoekers veel verder dan gebruikers verwachten.
Het gaat dan bijvoorbeeld om de tekst in een formulier voordat die wordt verstuurd, alsmede precieze muisbewegingen. De onderzoekers merken op dat deze gegevens niet anoniem blijven. Sommige bedrijven laten uitgevers deze opnamen aan de echte identiteit van de gebruiker koppelen. De session-replay scripts werden op 8.000 websites aangetroffen.
Vier websites werden uitgebreid door de onderzoekers onder de loep genomen. Geen van de vier uitgevers wist dat de third-party scripts die op hun websites draaiden allerlei privégegevens naar derden doorstuurden. Eén van de websites was zelfs onbekend met allerlei belangrijke onderdelen van de algemene voorwaarden van het analyticsbedrijf dat het session-replay script aanbood. "Dit is een patroon dat we de afgelopen zes jaar tijdens ons privacy-onderzoek keer op keer tegenkwamen", aldus de onderzoekers.
In veel gevallen hadden de uitgevers van de websites geen directe relatie met het third-party script dat voor de privacyschending zorgde. Een webontwikkelaar vroeg de onderzoekers zelfs om hulp, aangezien hij niet wist hoe het script in kwestie werd geladen. In dit geval bleek dat een keten van advertentienetwerken uiteindelijk voor het laden van het script verantwoordelijk was. Bij dergelijke redirects en advertentieketens zijn vaak tal van partijen betrokken. "Op sommige websites heeft een meerderheid van de derde partijen geen directe relatie met de uitgever", stellen de onderzoekers.
Ze merken op dat het grootste deel van de advertentie- en analytics-industrie niet alleen eindgebruikers in het ongewisse over privacyschendingen laat, maar ook website-eigenaren en uitgevers. De moeite die het uitgevers kost om derde partijen volledig door te lichten zou veel van de voordelen die het uitbesteden van taken aan hen oplevert ongedaan maken, gaan de onderzoekers verder. "De advertentie-industrie creëert een enorm negatief effect als het gaat om de privacy van gebruikers." De onderzoekers stellen dat uitgevers moeten worden geïnformeerd over wat derde partijen op hun website doen en weer de controle in handen krijgen, aangezien dit de meest effectieve manier is om de online privacy te verbeteren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.