Door Anoniem:Vragen:
a) Is de kans aanwezig dat dit ook hier gaat samenvallen?
Als oplossing zou het perfect passen in de maatschappij visie van diverse huidige overheidsorganisaties en de huidige politiek : controle als ultieme oplossing van elk denkbaar probleem, als vrijwillig niet lukt dan verplicht.
b) Is het een daadwerkelijke waarborg met garanties dat het daadwerkelijk zou werken?
c) Hoe groot is de kans op handige (motivatie plassterk voor bewaartermijn wiv data) uitbreiding van inzet en functionaliteit?
En wat betekent dat voor de diverse grondbeginselen van het concept rechtsstaat en vrijheid?
d) Schept dit geloof in totale maakbaarheid van een ideale maatschappij middels totale controle en totale datakoppeling mogelijke andere problemen?
e) Waarin onderscheiden wij ons nog van maatschappijvormen die wij publiekelijk en historisch afkeuren?
Het woord-label en de intentie zonder garanties dat we eraan hangen?
Allereerst mijn complimenten dat je twee van de cruciale vragen stelt over iedere beveiligingsmaatregel: "Heeft het kans van slagen?", en: "Is de prijs niet te hoog?" Te vaak zie je dat deze kernvragen niet gesteld worden.
Om in te gaan op je vragen (ik sla er een paar over):
b) Is het een daadwerkelijke waarborg met garanties dat het daadwerkelijk zou werken?
Garanties kan je niet krijgen in een situatie waarin je met tegenwerkende tegenstanders te maken hebt. Zou ik ook niet willen vragen. Blijft over: "Hebben de vrijheidsbeperkende maatregelen een redelijke kans van slagen?" Dat is natuurlijk met zo veel van de evidence achter gesloten deuren moeilijk met zekerheid vast te stellen, maar laten we zeggen dat de diverse organisaties de schijn fors tegen hebben. De indruk is er dat het te veel als doel op zichzelf gezien wordt. Ook is er geen evidence dat men naar maatregelen uit het verleden heeft gekeken, ook niet bijvoorbeeld die maatregelen die de ondergang inluidden van de terreurgolf uit de jaren '80. Wat ook niet helpt is het gebrek aan aantoonbare resultaten. Als de NSA luidkeels verkondigt wel vijftig aanslagen te hebben voorkomen en binnen enkele maanden moet toegeven dat ze allemaal alleen in hun eigen fantasie bestaan hebben, dan is dat bepaald geen bewijs van succes (wel een sterke aanwijzing dat men het nog eens ernstig over de integriteit moet hebben).
c) Hoe groot is de kans op handige (motivatie plassterk voor bewaartermijn wiv data) uitbreiding van inzet en functionaliteit?
En wat betekent dat voor de diverse grondbeginselen van het concept rechtsstaat en vrijheid?
Function Creep is binnen enkele jaren spreekwoordelijk geworden en is meer regel dan uitzondering. Wat dit betekent verschilt per land en is mede afhankelijk van de typerende zwakheden van een overheid in een bepaald land.
d) Schept dit geloof in totale maakbaarheid van een ideale maatschappij middels totale controle en totale datakoppeling mogelijke andere problemen?
De precedenten die we tot nu toe hebben, in Nederland en vergelijkbare landen, laten zien dat de kans zeer groot is. Welke precies hangt af van hoe de situatie zich ontwikkelt. Houd er ook rekening mee dat een deel van de andere problemen zich in ruim 15 jaar al voorgedaan heeft, maar simpelweg nog niet afdoende onder de pet vandaan is geschud.
Een prachtig voorbeeld is en blijft natuurlijk de Britse RIPA. Tegen terrorisme verkocht, maar is het werkelijk een juiste manier van mensen behandelen om dit dan in te zetten bij mensen die hun kinderen naar een school te ver weg te sturen, en zelfs om dit in te zetten bij een meningsverschil of die afstand vanaf het midden van het huis of vanaf de deur gemeten moet worden?
e) Waarin onderscheiden wij ons nog van maatschappijvormen die wij publiekelijk en historisch afkeuren?
Het woord-label en de intentie zonder garanties dat we eraan hangen?
Voornamelijk schaalgrootte en botheid. Laten we wel zijn, de schaalgrootte valt vooralsnog in het niet vergeleken bij de landen waar je op doelt. Ook met de botheid is dat het geval. Bepaalde uitwassen zijn bekend dat ze levens langdurig kapot hebben gemaakt (Ron Kowsolea is het bekendste maar niet enige voorbeeld). Tegelijk zul je vergeefs zoeken naar zaken als kampen, vuurpelotons, slavenarbeid en dergelijke. De problemen zijn dus subtieler. Waarbij opgemerkt dat het de vraag is of in het taaie slijm van de bureaucratie verstrikt te raken met je kwaliteit van leven als inzet nu wel zo veel beter is dan dat het maar meteen afgelopen is, voor de slachtoffers hebben we veel en veel te weinig aandacht, alleen al wat meer aandacht zou ze een hart onder de riem kunnen steken.
Of dit zo blijft kan niemand zeggen. Het hele idee van een overkoepelend framework van rechtsbescherming is nu juist dat 'juist handelen' niet afhangt van de mening van de machthebbers. De geschiedenis zit barstensvol met voorbeelden dat de weg naar de hel met goede bedoelingen geplaveid is, en dat een goed systeem van bescherming een zeer delicate balans is. Er sijpelt genoeg uit om te weten dat de balans momenteel verstoord is, en het klimaat van het debat is er niet naar om aan verbetering van de rechtsbescherming toe te komen. Men is te veel bezig met dat men de vrijheidsbeperkende maatregelen met welk middel dan ook moet en zal hebben. Een dialoog is onder die omstandigheid helaas kansloos.
Oplossingen? Ik heb niet direct een oplossing. Mobiliseer mensen die toch al twijfelen. Laat ze zien dat de maatregelen weinig kans hebben om te werken (soms zelfs contraproductief zijn) en dat het middel grote kans heeft erger dan de kwaal te zijn. We zijn nog in de minderheid, maar wel een aanmerkelijke minderheid, waar niet veel voor nodig is om over de helft te komen. Wie weet, ik sluit niet uit dat we als bonus nog wel effectieve maatregelen in de schoot geworpen krijgen als mensen zich uit durven te spreken.