Het advertentiefilter in Google Chrome dat sinds gisteren actief is, is een lapmiddel dat geen rekening houdt met de privacy van internetgebruikers. Het advertentiefilter blokkeert alleen bepaalde advertenties die niet aan de standaarden van de Coalition for Better Ads voldoen.
De coalitie bestaat uit grote partijen als Facebook, Google en Microsoft, alsmede adverteerders en uitgevers. Consumentenorganisaties en burgerrechtenbewegingen maken geen deel uit van de coalitie, wat voor kritiek van de EFF zorgt. De burgerrechtenbeweging is blij dat de meest vervelende advertenties worden geblokkeerd maar stelt dat het advertentiefilter niets doet aan de "vertrouwenscrisis" rond adverteren, zoals het privacyvraagstuk. Advertenties en trackers maken het mogelijk om internetgebruikers over het hele web te volgen en uitgebreide profielen samen te stellen.
"De beslissing van Google zal de regelmaat waarmee gebruikers tegen de meest vervelende advertenties aanlopen verminderen. Desalniettemin wordt het grotere probleem van tracking en privacyschendingen niet aangepakt", aldus Alan Toner van de EFF. Hij merkt op dat Chrome en Microsoft Edge de enige twee grote browsers zijn die niet over ingebouwde trackingbescherming beschikken. Firefox, Opera en Safari bieden wel een dergelijke privacybescherming.
"Het is jammer dat het securityteam van Chrome, dat in de hele industrie wordt bewonderd, alleen bevoegd is om bescherming tegen externe aanvallers te bieden, maar niet tegen commerciële surveillance die Google zelf en andere adverteerders uitvoeren", gaat Toner verder. Als oplossing geeft de EFF aan Chrome-gebruikers het advies om de eigen Privacy Badger-extensie of uBlock Origin te installeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.