image

EFF noemt advertentiefilter Google Chrome lapmiddel

vrijdag 16 februari 2018, 11:19 door Redactie, 5 reacties

Het advertentiefilter in Google Chrome dat sinds gisteren actief is, is een lapmiddel dat geen rekening houdt met de privacy van internetgebruikers. Het advertentiefilter blokkeert alleen bepaalde advertenties die niet aan de standaarden van de Coalition for Better Ads voldoen.

De coalitie bestaat uit grote partijen als Facebook, Google en Microsoft, alsmede adverteerders en uitgevers. Consumentenorganisaties en burgerrechtenbewegingen maken geen deel uit van de coalitie, wat voor kritiek van de EFF zorgt. De burgerrechtenbeweging is blij dat de meest vervelende advertenties worden geblokkeerd maar stelt dat het advertentiefilter niets doet aan de "vertrouwenscrisis" rond adverteren, zoals het privacyvraagstuk. Advertenties en trackers maken het mogelijk om internetgebruikers over het hele web te volgen en uitgebreide profielen samen te stellen.

"De beslissing van Google zal de regelmaat waarmee gebruikers tegen de meest vervelende advertenties aanlopen verminderen. Desalniettemin wordt het grotere probleem van tracking en privacyschendingen niet aangepakt", aldus Alan Toner van de EFF. Hij merkt op dat Chrome en Microsoft Edge de enige twee grote browsers zijn die niet over ingebouwde trackingbescherming beschikken. Firefox, Opera en Safari bieden wel een dergelijke privacybescherming.

"Het is jammer dat het securityteam van Chrome, dat in de hele industrie wordt bewonderd, alleen bevoegd is om bescherming tegen externe aanvallers te bieden, maar niet tegen commerciële surveillance die Google zelf en andere adverteerders uitvoeren", gaat Toner verder. Als oplossing geeft de EFF aan Chrome-gebruikers het advies om de eigen Privacy Badger-extensie of uBlock Origin te installeren.

Reacties (5)
16-02-2018, 11:44 door [Account Verwijderd]
Is het ook. Privacy Badger en uBlock Origin blijven bij mij dan ook gewoon actief in zowel Chromium als Firefox. Bevalt prima.
16-02-2018, 14:06 door Anoniem
Logisch dat EFF zo reageert vanuit hun perspectief. Google heeft een heel ander perspectief dat hier haaks of wellicht tegengesteld op staat. Beiden dienen ze andere doelen.
16-02-2018, 17:45 door Anoniem
Google is een advertentiebedrijf. Die gaan zeker geen effectieve adblocker maken.
16-02-2018, 19:55 door Anoniem
Google is het woord "adblock" aan het vermoorden. Adhidder zou een gepaste naam geweest zijn.

Deed adblocker, de bekende firefox addon, sinds zijn release dat ook niet btw? Ik herrinner mij nog een beetje toen ik adblocker vroeger gebruikte, dat de advertenties maar pas verwijderd (of verborgen) werder NAdat de advertenties waren geladen. Oftewel heb ik het hier over een andere nep-adblocker clone.
16-02-2018, 20:09 door Anoniem
Als oplossing geeft de EFF aan Chrome-gebruikers het advies om de eigen Privacy Badger-extensie of uBlock Origin te installeren.

Ublock is een onvolwassen addon die nog te vaak websites breekt.
Adblockplus deed het beter maar vraagt wat extra ram, iets dat de meeste systemen wel hebben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.