De Amerikaanse telecomtoezichthouder FTC gaat zo'n 37.000 slachtoffers van een malafide helpdesk in totaal ruim 10 miljoen dollar teruggeven. De helpdesk in kwestie stond bekend als Inbound Call Experts (ICE) en Advanced Tech Support en liet slachtoffers geloven dat er problemen met hun pc waren.
De helpdesk maakte van verschillende manieren gebruik om slachtoffers te maken, zoals online advertenties, advertenties in combinatie met zoekresultaten, het samenwerken met aanbieders van beveiligingsproducten en het zogenaamd verlenen van technische ondersteuning voor beveiligingsbedrijven. De online advertenties lieten gebruikers geloven dat hun computer was besmet. De waarschuwing stelde vervolgens dat er een speciaal nummer moest worden gebeld. Wanneer internetgebruikers op verschillende computerproblemen googleden verschenen er advertenties van de helpdesk boven de zoekresultaten.
Ook werkte de helpdesk samen met beveiligingsbedrijven om technische ondersteuning te bieden. In deze gevallen betaalde de helpdesk voor het telefoonnummer dat op de website van het beveiligingsbedrijf verscheen. Als gebruikers het telefoonnummer belden kregen ze niet het beveiligingsbedrijf te spreken, maar de malafide helpdesk. In andere gevallen werkte de malafide helpdesk samen met aanbieders van dubieuze software. Na de installatie van de software kregen gebruikers een melding te zien dat ze een specifiek nummer moesten bellen om de software te activeren.
Zodra de malafide helpdesk contact had met een slachtoffer was de werkwijze steeds hetzelfde. Zo werd er geprobeerd om het slachtoffer software te laten installeren waarmee de computer werd overgenomen. Vervolgens lieten de oplichters verschillende schermen zien waaruit zou blijken dat de computer met malware was besmet, ook al was dit niet het geval. Om de zogenaamde problemen te verhelpen moesten slachtoffers tussen de 150 en 300 dollar betalen. In sommige gevallen werden slachtoffers ook onder druk gezet om een abonnement af te sluiten en werden slachtoffers overgehaald om tegen een hoge prijs beveiligingssoftware aan te schaffen.
De helpdesk maakte volgens de FTC tienduizenden slachtoffers. Eind 2016 besloot de malafide helpdesk een schikking met de toezichthouder te treffen van 10 miljoen dollar. Het geld van de schikking zal nu onder zo'n 37.000 slachtoffers worden verdeeld, wat neerkomt op een gemiddelde van 277 dollar per slachtoffer. Slachtoffers ontvangen het bedrag via een cheque die binnen 60 dagen moet worden ingewisseld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.