image

Deel 911-alarmdienst Baltimore tijdelijk gehackt geweest

woensdag 28 maart 2018, 17:21 door Redactie, 3 reacties

Het afgelopen weekend is een deel van de 911-alarmdienst van de Amerikaanse stad Baltimore tijdelijk gehackt geweest. 17 uur lang moesten noodoproepen van burgers handmatig worden doorgezet, in plaats van dat dit elektronisch gebeurde. De gehackte server werd uiteindelijk geïsoleerd waarna de systemen hersteld konden worden.

Volgens een woordvoerder van de burgemeester had de hack invloed op de berichtenfunctionaliteit van het computer-aided dispatch (CAD) systeem. De hack werd zondagochtend ontdekt waardoor er voor alarmdiensten 911 en 311 tijdelijk op de handmatige mode werd overgeschakeld. "In plaats van dat de details van bellers die noodhulp zochten elektronisch werden doorgezet, werden ze door het ondersteunend callcenterpersoneel handmatig doorgezet", aldus Frank Johnson, chief information officer van Baltimore.

De hack zou geen impact op de dienstverlening hebben gehad. Er is inmiddels een onderzoek naar de hack ingesteld en zolang dit loopt willen de autoriteiten geen verdere details geven, zo meldt de Baltimore Sun.

Reacties (3)
28-03-2018, 17:40 door karma4
28-03-2018, 22:46 door [Account Verwijderd]
Dit zijn precies berichten die mijn idee voeden dat je internet en telefoon beter gescheiden kunt houden.
Een week geleden voerde Ziggo onderhoud uit aan 'zakelijk. Ik ga de regio niet noemen om de hierna volgende reden èn waar ik mijn reactie ook op laat steunen:

De doormelding van brand- en inbraakmeldinstallatie was daardoor tijdelijk niet online. Tot zo'n tien jaar geleden liepen die doormeldingen nog via de analoge (toon) centrales van (PTT) KPN-telecom Het was zelfs arbitrair dat je voor melding van een brandalarm naar de regio-meldcentrale (ik ben de naam van dit instituut vergeten) verplicht was een extra telefoonnummer te nemen dat niet voor andere dan brandmeldingen gebruikt mocht worden.

Motivatie tot mijn constatering en advies:

In de ruim veertig jaar dat ik gebruik maak van telecommunicatie concludeer ik persoonlijk dat het aantal storingen bij gebruik van IP communicatie hoger ligt dan communicatie via analoge communicatie (puls/toon) system Bell.
29-03-2018, 10:10 door Anoniem
Aha: je gaat me toch niet vertellen dat je brand/inbraak meld installatie van een bedrijf met een zeker risico verloopt
via slechts een internet verbinding?? Welk installatiebureau heeft je dat aangeraden? En accepteert de brandweer
en de verzekering dat dan? Of is het een eenmanszaak zonder veel risico?

Zelfs de meest simpele installaties werken tegenwoordig al met een backup voor de internet verbinding via 4G.
Natuurlijk is er altijd wel een scenario waarin er niks meer werkt (bom op het pand gevallen ofzo) maar het gaat ook
alleen maar om de kans dat zo iets optreedt want het alarmeringsbedrijf kan er altijd langs gaan in zo'n situatie om
te beoordelen wat er gebeurd is. Alleen dat wil je natuurlijk niet als Ziggo onderhoud uitvoert, want dat gaat je geld
kosten.

Overigens heeft het allemaal niks met "intuhnet" te maken en was het ook echt niet zo dat het analoge telefoonnet
altijd werkte. Alleen daar had je het niet altijd in de gaten en nu wel omdat de poll frekwenties veel hoger geworden
zijn. Zo'n ouderwets alarm op een telefoonlijn belde alleen bij in- en uitschakelen en dan nog 1 keer per dag ofzo,
dus als het net een uurtje niet werkte tussen 04:00 en 05:00 dan had je niks in de gaten. Nu merk je dat wel.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.