Een coalitie van overheid en bedrijfsleven, waaronder Microsoft, TeamViewer, KPN, VodafoneZiggo en verschillende Nederlandse banken, hebben vandaag een intentieverklaring getekend om Microsoft-fraude, ook bekend als de tech support scam of helpdeskfraude, te bestrijden.
Vorige week werd al bekend dat er vandaag een publiek-private samenwerking wordt gestart om de "Microsoft-bellers" aan te pakken. Naast Microsoft, Teamviewer, KPN en VodafoneZiggo gaat het ook om Western Union, MoneyGram, ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank en Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland. Vorig jaar werden bijna 2.000 mensen door de Microsoft-bellers voor een bedrag van zo' 6 miljoen a 7 miljoen euro opgelicht. 70 procent van de slachtoffers was ouder dan 50. Eén slachtoffer werd voor maar liefst 98.000 euro gedupeerd.
"Met hun oplichtingspraktijken bedreigen de criminelen het publieke vertrouwen in de veiligheid van de digitale wereld. Ook lopen legitieme private partijen het risico dat hun goede naam wordt aangetast, doordat de oplichters zich onrechtmatig uitgeven als vertegenwoordigers van het bedrijf of hun software misbruiken", aldus de politie. De oplichters bellen mensen thuis en doen zich voor als Microsoft-medewerker. Ze claimen dat er problemen zijn met de computer en zijn die kunnen oplossen. Vervolgens proberen de oplichters het slachtoffer software te laten downloaden, zoals het programma TeamViewer, waarmee de computer van het slachtoffer op afstand kan worden bestuurd.
Uiteindelijk moet het slachtoffer voor de geboden "diensten" betalen of wordt er geld van de bankrekening gestolen. "Vandaar dat verschillende publieke en private partijen nu gezamenlijk de strijd aan gaan tegen deze fraudeurs. De samenwerking is uniek in de wereld", zo laat de politie weten. Het samenwerkingsverband zal technische en financiële maatregelen gaan inzetten om de oplichtingspraktijken te verstoren en zo goed als mogelijk te voorkomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.