De Belastingdienst gaat mensen die een papieren formulier willen bestellen voor het aanvragen van een voorlopige aanslag niet meer naar de website te sturen. In de brief van de Belastingdienst wordt voortaan verwezen naar de telefonische helpdesk, zo heeft de Nationale ombudsman bekendgemaakt.
De fiscus besloot de aanpassing door te voeren na aandringen van Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Volgens zowel de Belastingdienst als Van Zutphen is het niet handig om mensen die een papieren formulier willen door te verwijzen naar een digitale omgeving. "Het betreft immers doorgaans minder digitaal vaardigen die met zo'n verwijzing niet geholpen zijn", aldus de ombudsman. De Belastingdienst gaat nu kijken of ook andere brieven moeten worden aangepast en zal dit waar nodig ook doen.
Van Zutphen is blij dat de fiscus rekening houdt met de "niet digitaal vaardige burger". Vorig jaar december presenteerde de ombudsman vier uitgangspunten voor de overheid die digitaliseert. Zo moet de overheid verantwoordelijkheid nemen e toegankelijk, oplossingsgericht en gebruiksvriendelijk zijn. Zo vindt Van Zutphen dat de overheid zijn digitale en niet-digitale infrastructuur zo moet inrichten dat de toegang tot die overheid voor iedere burger gewaarborgd is en fouten in digitale systemen worden opgelost.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.