Een hoogleraar van de Universiteit van Cambridge heeft in een artikel voor New Scientist uitgehaald naar Mark Zuckerberg omdat hij academici de schuld geeft van de privacycrisis bij Facebook. Vorige week verscheen de Facebook-oprichter voor het Amerikaanse Congres.
Aanleiding was het incident waarbij een app van dr. Aleksandr Kogan gegevens van 87 miljoen Facebook-gebruikers verzamelde, die vervolgens in handen van Cambridge Analytica kwamen en voor politieke doeleinden werden gebruikt. Tijdens zijn verklaring liet Zuckerberg weten dat er moet worden uitgezocht of er niet over de gehele linie iets verkeerds bij de universiteit van Cambridge gaande was. In een verklaring laat hoogleraar security engineering Ross Anderson weten dat de ethische commissie van de universiteit dr. Kogan geen toestemming had gegeven om de data die zijn bedrijf via de app This is your digital life had verzameld voor academisch onderzoek te gebruiken.
"Het misleidende gedrag hier is afkomstig van Facebook, dat de illusie van privacy schept om gebruikers meer gegevens te laten delen", aldus Anderson. "Facebook geeft gebruikers een vals gevoel van veiligheid, dat ze zich in een besloten en intieme ruimte bevinden, zodat ze veel gevoelige informatie online zetten, waar de adverteerders van Facebook weer gebruik van kunnen maken."
Volgens Anderson heeft Facebook het opzettelijk moeilijk gemaakt voor gebruikers om zich hier voor af te melden. Uit onderzoek blijkt echter dat steeds meer mensen de privacyinstellingen van Facebook ontdekken en ook gebruiken. Facebook reageert daar weer op door het ontwerp periodiek aan te passen en de instellingen te resetten, zodat mensen weer standaard hun gegevens met adverteerders delen. Vervolgens moeten gebruikers weer nieuwe en vaak verwarrende privacyinstellingen leren. Toch kiezen na elke reset meer mensen ervoor om zich af te melden, stelt Anderson.
"Academici hebben inderdaad veel te zeggen over Facebook en privacy, maar misschien niet de dingen die Zuckerberg wil horen. Facebook is niet machtig omdat het fantastische producten biedt, maar vanwege het netwerkeffect. Mensen moeten de tools gebruiken die iedereen gebruikt. Concurrerende bedrijven zoals Instagram en WhatsApp worden overgenomen", gaat de hoogleraar verder. Anderson hoopt dat het privacyschandaal rond Facebook echter als een keerpunt zal dienen en meer mensen om hun online privacy zullen geven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.