Een luchthaven in Singapore is bezig met het testen van een gezichtsherkenningssysteem dat verdwaalde of vertraagde passagiers kan vinden. Het gaat om Changi Airport, dat meer technologie wil inzetten om problemen op de luchthaven tegen te gaan. Het gaat onder andere om reizigers die laat zijn met boarden.
"We hebben veel meldingen van verdwaalde passagiers... dus één mogelijke toepassing is dat we mensen die op een vlucht horen te zitten gaan zoeken en vinden. Natuurlijk met toestemming van de luchtvaartmaatschappijen", zegt Steve Lee, cio van de Changi Airport Group, tegenover persbureau Reuters. De luchthaven heeft de technologie die dit mogelijk maakt al getest en verwacht binnen een jaar over de mogelijkheid te beschikken om passagiers te kunnen herkennen.
De nieuwste terminal van Changi Airport maakt sinds eind vorig jaar al gebruik van gezichtsherkenning om reizigers te laten inchecken en boarden. Bij het afleveren van de bagage wordt er een foto van de passagier gemaakt die vervolgens met de afbeelding in het paspoort wordt vergeleken. "Nu laat je je paspoort, gezicht en instapkaart zien. Maar in de toekomst laat je alleen je gezicht zien en heb je geen paspoort nodig", aldus Lee. Singapore is met allerlei initiatieven bezig om het land in een "smart nation" te veranderen. Zo werd onlangs bekend dat het land camera's met gezichtsherkenning op lantaarnpalen gaat testen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.