Er zijn dringend regels nodig om mensen op social media te beschermen, net zoals er veiligheidsregels voor auto's zijn ingevoerd. Dat liet klokkenluider en voormalig Cambridge Analytica-medewerker Christopher Wylie gisteren weten tijdens een hoorzitting voor een Amerikaanse senaatscommissie.
Wylie maakte het misbruik van Facebookdata door Cambridge analytica bekend. Tijdens de hoorzitting noemde hij onder andere het miljoenen dollars kostende "Project Ripon". Het project maakte gebruik van onderzoek dat door psychologen van de Universiteit van Cambridge was uitgevoerd en als doel had om profileringsalgoritmen te ontwikkelen die voor Amerikaanse politieke campagnes te gebruiken waren.
Volgens Wylie zijn de activiteiten van Cambridge Analytica niet te vergelijken met traditionele marketing, zoals sommigen stellen. "Deze valse vergelijking is misleidend. Cambridge Analytica is gespecialiseerd in desinformatie, het verspreiden van geruchten, compromitterend materiaal en propaganda." Het databedrijf paste deze tactieken al toe in Afrika en Azië en was bezig om deze tactieken ook in Amerikaanse cyberspace in te zetten, aldus de klokkenluider.
"Cambridge Analytica zocht naar mentale en emotionele kwetsbaarheden in bepaalde subsets van de Amerikaanse bevolking en was bezig om die kwetsbaarheden te misbruiken door gerichte informatie die ontworpen was om sommige van de ergste eigenschappen in mensen naar boven te halen, zoals neuroticisme, paranoia en raciale vooroordelen", ging Wylie verder.
Wylie stelde dat de overheid de problematiek rondom privacy en social media moet aanpakken. "De voorwaarden van online platformen bieden gebruikers een valse keuze, omdat het internet niet langer een keuze is. Amerikanen kunnen zich niet afmelden voor de 21ste eeuw." Volgens Wylie is databescherming een veiligheidskwestie voor consumenten en kan de last niet bij consumenten worden neergelegd door gebruik te maken van de valse keuze die sociale netwerken hen voorleggen.
"Wetgevers hebben de mogelijkheid om standaarden op te stellen en te handhaven, net zoals we voor veel andere belangrijke zaken doen", vertelde Wylie de senaatscommissie. "Techbedrijven kunnen claimen dat regels de groei in de sector belemmeren. Veiligheidsstandaarden voor auto's hebben echter niet de innovatie of vraag beperkt. Riemen zorgen er niet voor dat mensen geen auto's meer kopen en privacyvriendelijke software zal er niet voor zorgen dat mensen geen online platformen meer gebruiken." Wylie besloot door te stellen dat het de taak van wetgevers is om ervoor te zorgen dat technologie mensen dient in plaats van andersom (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.