image

Gebruik papieren acceptgiro sterk afgenomen in 2017

woensdag 30 mei 2018, 13:37 door Redactie, 18 reacties

Het aantal transacties via papieren acceptgiro's is vorig jaar sterk afgenomen, zo blijkt uit het vandaag verschenen jaarverslag van Currence, de eigenaar van het betaalmiddel (pdf). Vorig jaar werden er 14,5 miljoen papieren acceptgiro's verwerkt. Een daling van 24,1 procent ten opzichte van 2016.

Het gebruik van acceptgiro kende ook in 2016 al een sterke daling. Toen nam het aantal acceptgiro-transacties ten opzichte van 2015 met ruim 20 procent af. Volgens Currence komt de daling vooral doordat mensen steeds minder met acceptgiro betalen of niet met acceptgiro kunnen betalen en daarom overstappen op andere betaalwijzen, zoals de Europese incasso en iDeal.

Daarnaast bieden steeds minder webwinkels, overheidsinstellingen en andere grote partijen de acceptgiro als betaalmogelijkheid aan. De acceptgiro wordt momenteel nog relatief veel gebruikt voor inzamelacties en bij het betalen van belastingen en soortgelijke heffingsaanslagen, zoals onroerende zaakbelasting en waterschapsbelasting.

Einde acceptgiro

Het Nationaal Forum SEPA-migratie verwachtte in 2012 dat de acceptgiro, vanwege het afnemende gebruik, per 1 januari 2019 zou kunnen worden beëindigd. Vorig jaar april liet Currence echter weten dat ondernemers geen bezwaar tegen het afbouwen van acceptgiro hebben, maar dat goede doelen en sommige particulieren het betaalmiddel nog relatief veel gebruiken. Daarom werd besloten om het uitfaseren van acceptgiro voor onbepaalde tijd uit te stellen. Er zal nu afhankelijk van het gebruik van acceptgiro een nieuwe einddatum worden gekozen.

Image

Reacties (18)
30-05-2018, 13:52 door Anoniem
Leuk nieuws om het gebruik van fysiek geld
te ontmoedigen,met mooie statistieken,en straks helemaal aan de pin en de pasjes,en betaal bio-chips.

Want al die betaal-systemen koppelen we dan maar mooi aan elkaar,zodat we weer een aardig beeld "profiel" hebben
"wie u bent" en "waar u was",en "wie u mag zijn",en wat het systeem vind "wat u mag zijn".

De vlag van het panopticum kan weer verder omhoog worden gehezen.
30-05-2018, 14:11 door Anoniem
Vorig jaar april liet Currence echter weten dat ondernemers geen bezwaar tegen het afbouwen van acceptgiro hebben
En naar mensen die niet kunnen of willen betalen via computer of smartphone wordt niet naar gekeken.
30-05-2018, 14:14 door Anoniem
Volgens Currence komt de daling vooral doordat mensen steeds minder met acceptgiro betalen of niet met acceptgiro kunnen betalen en daarom overstappen op andere betaalwijzen,
Zo kun je je cijfertjes natuurlijk ook ombuigen: Gewoon de mensen mogelijkheden ontnemen en dan succes kraaien. (Cursief toegevoegd.)

zoals de Europese incasso en iDeal.
Valt op dat eigenlijk alle alternatieven hun best doen om ingewikkeld te zijn en/of controle af te nemen. Zeker incassos zijn qua beveiliging flinterdun, want iedereen met incassotoestemming kan graaien op iedere rekening wat'ie wil en we zoeken later wel uit wat er misging als er klachten over komen mischien. En "iDeal" heeft allerlei webintegratie nodig waar ik helemaal geen zin in heeft. Gewoon weer een cookie-cutter die jou als "consument" wegzet.

Geef me gewoon een betalingskenmerk om op te geven en zorg dat dat betrouwbaar overkomt. Dan kan ik de benodigde getalletjes zelf invullen --bijvoorbeeld op een aparte bankiercomputer wegens beveiliging-- en weet ik precies wat er gaande is.

Dit is een fundamenteel probleem met alle "innovatie" die je binnen de bankierwereld ziet. Het is altijd "geld moet rollen, of jij het nu wil of niet."
30-05-2018, 14:51 door Anoniem
Wat is een acceptgiro?
30-05-2018, 15:29 door Anoniem
Ja omdat het nu extra geld kost per accept-giro.
30-05-2018, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Valt op dat eigenlijk alle alternatieven hun best doen om ingewikkeld te zijn en/of controle af te nemen. Zeker incassos zijn qua beveiliging flinterdun, want iedereen met incassotoestemming kan graaien op iedere rekening wat'ie wil en we zoeken later wel uit wat er misging

Dat is zo bij het Nederlandse incasso systeem maar het is opgelost bij "europese incasso".
30-05-2018, 15:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Vorig jaar april liet Currence echter weten dat ondernemers geen bezwaar tegen het afbouwen van acceptgiro hebben
En naar mensen die niet kunnen of willen betalen via computer of smartphone wordt niet naar gekeken.
Nee natuurlijk niet, want die zijn geen ondernemer. Dan ben je "consument" en moet je maar gewoon slikken wat je opgedragen wordt. Zo werkt de overheid, zo werkt het bedrijfsleven, zo werkt het "maatschappelijk overleg betalingsverkeer".
30-05-2018, 16:42 door Anoniem
Als ik via acceptgiro kan betalen doe ik dat over het algemeen. Probleem is alleen dat die optie steeds meer verdwijnt zonder dat daar een bruikbaar alternatief voor gegeven wordt. Het enige wat nog enigszins in de buurt komt is afterpay.
30-05-2018, 17:58 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is een acceptgiro?

Van welke planeet kom jij?
30-05-2018, 19:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Vorig jaar april liet Currence echter weten dat ondernemers geen bezwaar tegen het afbouwen van acceptgiro hebben
En naar mensen die niet kunnen of willen betalen via computer of smartphone wordt niet naar gekeken.
Nee natuurlijk niet, want die zijn geen ondernemer. Dan ben je "consument" en moet je maar gewoon slikken wat je opgedragen wordt. Zo werkt de overheid, zo werkt het bedrijfsleven, zo werkt het "maatschappelijk overleg betalingsverkeer".

Als "consument" ben je niet 1 partij of groep met een eensgezind standpunt. Daar valt dus moeilijk rekening mee te
houden. Bovendien zullen veel consumenten het niet met je eens zijn.
Wieweet kun je een belangenvereniging oprichten of iets regelen met pak em beet de NVA.
Die zouden wellicht je standpunt (wat hier gedeeld wordt door een aantal andere mensen) kunnen indienen in een
dergelijk overleg.
Dan is er denk ik ook meer kans dat er naar je geluisterd wordt dan als je zelf met de argumenten aankomt die hier
vaak gegeven worden.
30-05-2018, 19:59 door Anoniem
Ik lees weer veel reacties van mensen die zich niet kunnen voorstellen dat er anderen zijn die nieuwe technologie, nieuwe apps, en nieuwe 'mogelijkheden' niet omarmen. En o ja, ook weer het gebruikelijke "panopticum"-geleuter.

Wat velen in de technologie-omarmende samenleving, inclusief deze security.nl-lezende reageerders, niet lijken te weten, is dat er een nog veel, echt véél groter probleem is dan privacy, 'de overheid' die alles maar afpakt, en wat dies meer zij...: mensen die op enige wijze 'afstand tot de samenleving ervaren', die niet met de moderne wereld kee kúnnen. Voor velen van hen is de ouderwetse, met pen in te vullen acceptgiro nog heel belangrijk, net zo belangrijk als het bijvoorbeeld is om hun gemeente te kunnen opbellen.
30-05-2018, 22:04 door Anoniem
Oude methoden zijn zo slecht nog niet, maar tegenwoordig regeert het geld.
De banken hebben stiekem de eerste verwerking naar de klant doorgeschoven, en die doet dat gratis.
Vervolgens zijn veel bankemployees op straat gezet want dankzij de gewillige klant waren die niet meer nodig.
Zeker, de klant krijgt er wat voor terug, maar de banken gaat het ten eerste om meer geld te vergaren.
Ook afbouwen van de acceptgiro scheelt de bedrijven en de bank geld.
Eerst is het vrijwillig, en als de meerderheid over de brug is gaat men de rest dwingen.

Merken we dat nou? Een passende bonus voor de klant? Minder kosten bij de bank?
Geenszins. Integendeel: bankieren is onevenredig veel duurder gemaakt, en salarissen en bonussen van enkele hooggeplaatsten rijzen de pan uit. Zelfs nu vind ik het in Nederland nog te hoog.

"Heeheehee, wat zeg je daar? Voor minder loop ik naar de concurrent hoor. Pas op he.
Maar voor de rest eh, bedankt klant, top jongen! (Proost collega's)"
30-05-2018, 22:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Valt op dat eigenlijk alle alternatieven hun best doen om ingewikkeld te zijn en/of controle af te nemen. Zeker incassos zijn qua beveiliging flinterdun, want iedereen met incassotoestemming kan graaien op iedere rekening wat'ie wil en we zoeken later wel uit wat er misging
Dat is zo bij het Nederlandse incasso systeem maar het is opgelost bij "europese incasso".
Geloof ik niets van, want het mechanisme is hetzelfde: Iemand anders kan geld van je rekening halen met het argument dat jij toestemming verleend zou hebben.


Door Anoniem:Als "consument" ben je niet 1 partij of groep met een eensgezind standpunt. Daar valt dus moeilijk rekening mee te
houden.
Zo ken ik er ook nog wel een paar. Dat geldt dat toch net zo goed voor ondernemers, hm?


Door Anoniem: Voor velen van hen is de ouderwetse, met pen in te vullen acceptgiro nog heel belangrijk,
Ik heb een all-in huur dus hoef maar een overschrijving op de post te doen iedere maand (soms twee als ze weer eens niet konden lezen, sufferds bij de bank), maar inderdaad, dat gaat op papier.

Ondertussen kun je geloof ik niet eens meer gas/water/licht/'net per papier aanvragen of betalen, dat heeft "de industrie" stilletjes uitgefaseerd. Slim voor zichzelf, maar niet echt klantvriendelijk.

net zo belangrijk als het bijvoorbeeld is om hun gemeente te kunnen opbellen.
Opbellen? Ik stuur ze wel een briefje. Heb ondertussen geleerd dat als het niet op papier staat het niet bestaat. Dus niet bellen, "mijnoverheid", wat dan ook. Briefje. Of een briefje en een fax tegelijk, die laatste voor de automatische ontvangstbevestiging, die is namelijk geldig voor de rechter.

(Dat hoef je maar een keer echt nodig te hebben en goede kans dat je daarmee in een klap de hele fax eruit hebt. Dus goed om werkend achter de hand te houden, en de telcos onder druk te zetten dat ze zorgen dat fax gewoon blijft werken (*kuch* kpn en ongevraagd isdn naar voip "upgraden" *kuch*). Een foip (fax-over-ip) account en een softfax en je bent al een heel eind, geen exotische hardware nodig.)

Of als het echt moet fiets ik er heen. Je zou denken, het is de gemeente dus dat is dichtbij, maar dat blijft ook alleen maar zo zolang ze niet steeds verder van me weg blijven fuseren. (Wat overigens ook helemaal geen goed idee is maar in ambtelijke contreien leeft dat rapportje uit watwashet 2000 nog steeds dus blijven ze maar fuseren. Alweer een mooi voorbeeld van een slecht idee dat maar niet dood wil gaan.)

Er is niet zoveel mis met nieuwe dingen bedenken en in de markt zetten. Er is wel een hele hoop mis met aannemen dat iedereen dus maar mee wil gaan. "Met de tijd meegaan" is wat dat betreft een enorme drogreden. Zeker aangezien de techniek het zou moeten toestaan dat ook oude methoden nog goed kunnen blijven bestaan, zodat je daarmee je klantjes kan bedienen op de manier waarop zij dat verkiezen cq. wensen. Het tegengestelde blijkt de praktijk: Er worden nieuwerwetse truuks bedacht en vervolgens MOET iedereen meedoen of je wil of niet, of het handig is of niet. Dat is een ernstig essentieel falen van hoe de techniek wordt ingezet.
30-05-2018, 22:48 door Anoniem
Zou wel redelijk zijn tenminste metj een "always on" garantie van de online betaaldiensten.
Geen storingen meer.

Alleen digitaal geld betekent ook ongemak bij cyberaanvallen. Je kunt de dame van de retirade niet meer betalen. enz.

Wat als er regime verandering optreedt tot full policestate en je ineens niet meer bij je digitale geld kunt,
vanwege vermindering van je status als undesirable, sociale puntenscore of een monetaire crisis?

Wat als er een noodmaatregel komt en je tegoeden boven een bepaald minimum bedrag worden geconfisceerd?

Dan is de "ouwe sok" ver weg, zowel letterlijk als figuurlijk. Graag toch elke dag met wat flapjes op stap voor alle zekerheid.

Jodocus Oyevaer
31-05-2018, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem: Zou wel redelijk zijn tenminste metj een "always on" garantie van de online betaaldiensten.
Geen storingen meer.
Garandeer maar eens dat het stroomnet nooit uitvalt. En die techniek is dan wel niet heel simpel, maar is een stuk simpeler dan computertechniek.

De grap is dat we al wel een systeem hebben om gewoon een opdracht aan te nemen en af te leveren, of in bewaring te houden als het ontvangende systeem even niet beschikbaar is, en af te leveren zodra het wel weer kan. Ongeveer net zoals je een papieren opdracht op de bus doet.

Maar omdat het allemaal "onmiddelijk" moet lijken, komt dat helemaal niet op om dat te gebruiken.

Alleen digitaal geld betekent ook ongemak bij cyberaanvallen. Je kunt de dame van de retirade niet meer betalen. enz.
Je kan dat op twee manieren oplossen. Of je werkt op krediet (en dat kost je dus privacy), of je werkt met handzame "opgeslagen waarde", verpakt in een muntje of een stukje papier. Je zou dat ook in een chipje kunnen doen wellicht. Heel gek ook dat de verzamelde banken en DNB nooit komen op zoiets verzinnen.

Wat als er regime verandering optreedt tot full policestate en je ineens niet meer bij je digitale geld kunt,
vanwege vermindering van je status als undesirable, sociale puntenscore of een monetaire crisis?
Daar heb je geen politiestaat voor nodig, een dijsselbloem en een cyprus template is genoeg.

Dit is wel precies waarom economen zo gecharmeerd zijn van "digitaal". Nooit meer bankruns. Banksysteemproblemen simpel opgelost door de burgers te bestelen en ze gewoon geen keus te geven. Dat er dan mensen creperen van de honger interesseert de economen dan weer niet zo.
31-05-2018, 10:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat is een acceptgiro?

Van welke planeet kom jij?

Nog nooit het hele woord tegengekomen in mijn Bank-app... Sorry.
31-05-2018, 11:16 door Anoniem
Helemaal mee eens met Gisteren, 22:04 door Anoniem
&
Ergens in 2015 deden de banken een mededeling dat ze per 2019 (zouden!) gaan stoppen met de acceptgiro.
Bedrijven die voor elke acceptgiro(betaling) extra moeten betalen aan de bank speelde hier handig op in.
Zowel mijn woningbouwvereniging, verzekering, water en ook de staat met hun belastingaanslagen,
zoals waterschappen en WOZ , reageerde gelijk hierop. Van hen kreeg ik de brief dat ze gaan stoppen met
acceptgiro omdat de banken hebben aangegeven dit per 2019 niet meer te ondersteunen.
Dat was dus nog 4 jaar dat ze door konden gaan, maar nee hoor, ze zagen extra geld en pakte dat gelijk op.
Een tweetal jaar later kwamen de banken terug op hun besluit, de acceptgiro toch nog langer te gaan ondersteunen omdat er toch nog wel veel gebruik van werd gemaakt. (https://www.rotaform.nl/acceptgiro-blijft-jaren-langer-bestaan/
Toen was het angstvallig stil van al die bedrijven die wel zo vlug waren te zeggen te stoppen met de acceptgiro.
En zie ik een kostenverlaging van al die bedrijven die daar mee zijn gestopt? Nee!
Ik wil geen internetbankieren
om daarmee hun werk uit handen te nemen en alsnog de jaarlijkse kosten voor het hebben van een bankrekening maar door te zien stijgen. En ik ben geen leek op mijn computer, maar alsnog kan ik niet garanderen dat mijn computer veilig genoeg is. Ook al heb ik m'n compu OS-up2date, alle programma's up2date een actieve virusscanner en firewall, dat helpt allemaal niets tegen zero-leaks.
Ook wil ik niet pinnen
om daarmee een spoor achter te laten van wat ik allemaal met mijn geld doe, en banken dreigen deze betaalgegevens te willen gaan doorverkopen voor reclamedoeleinde. En als banken daar niet mee dreigen dan is het wel een Europese instantie die vinden dat banken deze gegevens vrij moeten geven voor derde.... WTF!

Laat heel die bankenwereld lekker crashen, die witteboordencriminelen die daar op een semilegale manier hun zakken lopen te vullen, burgers oplichten, daarmee wegkomen en de belastingbetaler daar dubbel de dupe van is.
Ook al is de e-coin nog in de kinderschoenen, heb ik meer vertrouwen in dit nieuwe, dan dat ik ooit zal krijgen in die graaiers die zich in het bankwezentje schuilen, stelletje stinkerds die de wereld(economie) kapot maken met hun gierigheid.
04-06-2018, 10:50 door Anoniem
Door Anoniem: Helemaal mee eens met Gisteren, 22:04 door Anoniem
&
Ergens in 2015 deden de banken een mededeling dat ze per 2019 (zouden!) gaan stoppen met de acceptgiro.
Bedrijven die voor elke acceptgiro(betaling) extra moeten betalen aan de bank speelde hier handig op in.
Zowel mijn woningbouwvereniging, verzekering, water en ook de staat met hun belastingaanslagen,
zoals waterschappen en WOZ , reageerde gelijk hierop. Van hen kreeg ik de brief dat ze gaan stoppen met
acceptgiro omdat de banken hebben aangegeven dit per 2019 niet meer te ondersteunen.
Dat was dus nog 4 jaar dat ze door konden gaan, maar nee hoor, ze zagen extra geld en pakte dat gelijk op.
Een tweetal jaar later kwamen de banken terug op hun besluit, de acceptgiro toch nog langer te gaan ondersteunen omdat er toch nog wel veel gebruik van werd gemaakt. (https://www.rotaform.nl/acceptgiro-blijft-jaren-langer-bestaan/
Toen was het angstvallig stil van al die bedrijven die wel zo vlug waren te zeggen te stoppen met de acceptgiro.
En zie ik een kostenverlaging van al die bedrijven die daar mee zijn gestopt? Nee!
Ik wil geen internetbankieren
om daarmee hun werk uit handen te nemen en alsnog de jaarlijkse kosten voor het hebben van een bankrekening maar door te zien stijgen. En ik ben geen leek op mijn computer, maar alsnog kan ik niet garanderen dat mijn computer veilig genoeg is. Ook al heb ik m'n compu OS-up2date, alle programma's up2date een actieve virusscanner en firewall, dat helpt allemaal niets tegen zero-leaks.
Ook wil ik niet pinnen
om daarmee een spoor achter te laten van wat ik allemaal met mijn geld doe, en banken dreigen deze betaalgegevens te willen gaan doorverkopen voor reclamedoeleinde. En als banken daar niet mee dreigen dan is het wel een Europese instantie die vinden dat banken deze gegevens vrij moeten geven voor derde.... WTF!

Laat heel die bankenwereld lekker crashen, die witteboordencriminelen die daar op een semilegale manier hun zakken lopen te vullen, burgers oplichten, daarmee wegkomen en de belastingbetaler daar dubbel de dupe van is.
Ook al is de e-coin nog in de kinderschoenen, heb ik meer vertrouwen in dit nieuwe, dan dat ik ooit zal krijgen in die graaiers die zich in het bankwezentje schuilen, stelletje stinkerds die de wereld(economie) kapot maken met hun gierigheid.
Met andere woorden je wijst bina alle moderne betalings methodes af en gaat dan klagen dat het zo moeilijk is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.