image

Honderden Nederlanders dupe van Wangiri-fraude

maandag 25 juni 2018, 16:23 door Redactie, 13 reacties

Het afgelopen jaar zijn er honderden Nederlanders dupe van de Wangiri-fraude geworden, maar nauwkeurige cijfers ontbreken, zo heeft staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken op Kamervragen van het CDA laten weten. Het gaat hier om een vorm van fraude waarbij oplichters naar telefoonnummers bellen en de verbinding verbreken voordat er kan worden opgenomen.

De fraudeurs hopen dat mensen het gemiste nummer terugbellen. Bij de terugbelpoging naar deze nummers lijkt het voor de beller alsof er geen verbinding tot stand komt doordat de andere kant van de lijn compleet stil is. In werkelijkheid is er echter wel een gesprek opgezet, vaak naar verre buitenlandse landen met hoge beltarieven. In 2016 werden 90.000 Tele2-klanten dupe van de Wangiri-fraude, die de schade van de telecomprovider vergoed kregen.

Het is echter onduidelijk hoe groot het probleem op dit moment is. "Het herkennen van deze vorm van fraude is lastig, omdat zij gekenmerkt wordt door een specifieke combinatie van factoren, die bovendien lastig zijn te registreren. De ACM meldt dat mede hierdoor in 2017 naar schatting een beperkt aantal klachten zijn geregistreerd bij Consuwijzer die wangiri-gerelateerd kunnen zijn", aldus Keijzer. Ook blijkt dat het Openbaar Ministerie zaken met betrekking tot Wangiri-fraude niet apart registreert. De telecomaanbieders zelf geven aan dat er jaarlijks honderden klanten gedupeerd zijn door Wangiri-fraude.

Aanpak

De staatssecretaris stelt dat telecomaanbieders een grote rol kunnen spelen bij de aanpak van Wangiri-fraude. Zo zijn er initiatieven genomen om telecomfraude beter te bestrijden, die ook relevant zijn voor de aanpak van Wangiri-fraude. Het gaat om zowel technische als organisatorische maatregelen die op nationaal en internationaal niveau genomen worden. "In dit kader voert de Nederlandse telecomsector reeds overleg met de ACM en het Ministerie van Economische Zaken en zijn er reeds sectorafspraken", zo laat Keijzer weten.

Ze geeft enkele voorbeelden van maatregelen die al genomen zijn of geïmplementeerd gaan worden. Het gaat onder andere om het monitoren van telefonieverkeer om fraudepatronen te herkennen, het uitwisselen van informatie tussen telecomproviders en andere belanghebbenden, het blacklisten van frauduleuze nummers en het vertragen of in geval van fraude tegenhouden van betalingen naar andere netwerken in de telecomketen.

Keijzer stelt dat mensen, naast bedachtzaam te zijn, ook zelf maatregelen kunnen nemen, zoals het laten blokkeren van buitenlandse informatie- en servicenummers. Daarnaast zijn er ook applicaties die deze nummers automatisch kunnen blokkeren. Wat betreft het vervolgen van Wangiri-fraudeurs is dit volgens de staatssecretaris een "complex, vaak internationaal spelend fraudefenomeen", wat het vinden van voldoende aanknopingspunten voor een succesvolle opsporing en vervolging soms bemoeilijkt (pdf).

Reacties (13)
25-06-2018, 16:48 door Anoniem
Sorry hoor, maar wie belt er nou terug naar een onbekend nummer dat de verbinding verbreekt? Als het om bedrijven gaat, zijn die dan echt zo gebrand op klanten dat ze daar tijd voor vrijmaken? Bizar,
25-06-2018, 17:22 door quikfit
''Daarnaast zijn er ook applicaties die deze nummers automatisch kunnen blokkeren''

Zijn er mensen die goede ervaringen met een dergelijke (Android) App hebben?

Met vriendelijke groet Quikfit :-)
25-06-2018, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem: Sorry hoor, maar wie belt er nou terug naar een onbekend nummer dat de verbinding verbreekt? Als het om bedrijven gaat, zijn die dan echt zo gebrand op klanten dat ze daar tijd voor vrijmaken? Bizar,
Nieuwsgierigheid wie er heeft gebeld? Dus de nieuwsgierigen zijn de dupe.
In eerste instantie denk ik dan vooral aan vrouwelijke personen, maar misschien heb ik het wel helemaal mis.
25-06-2018, 23:06 door Anoniem
Dat de providers de schade vergoeden is niet meer dan redelijk. Ze bieden geen optie om betaalnummers standaard te blokkeren.

Bijvoorbeeld: "Dit gesprek naar Transverweggie kost u 15 euro per minuut. Kies 1 voor doorverbinden, 2 voor ophangen"

Dat zal een hoop nieuwsgierigheid de kop indrukken.
26-06-2018, 09:35 door Anoniem
Ik ben normaal altijd iedere gemiste oproep terug. Is dat zo vreemd?
Ik zou niet graag samenwerken met iemand die gemiste oproepen niet terug belt
Robin mobile is dan ideaal, daar kun je standaard niet bellen naar betaalde nummers.
26-06-2018, 10:17 door Anoniem
Ook wel bekend als missed call scam, call back fraud, niks nieuws nummers worden al jaren misbruikt
De nummers ga je niet automatische kunnen blokkeren of je moet alle internationale nummers blokkeren
26-06-2018, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem: Dat de providers de schade vergoeden is niet meer dan redelijk.

Daar ben ik het niet mee eens je bent toch echt zelf verantwoordelijk voor wie je (terug)belt

Door Anoniem:Ze bieden geen optie om betaalnummers standaard te blokkeren.

Bron?
26-06-2018, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben normaal altijd iedere gemiste oproep terug. Is dat zo vreemd? Ik zou niet graag samenwerken met iemand die gemiste oproepen niet terug belt
Het is vreemd als je wel terug belt maar geen verantwoordelijkheid voor de gevolgen neemt. In dit geval krijg je een oproep van een onbekend nummer uit het buitenland of een 0x00 nummer en kost het opzetten en houden van het gesprek veel geld. Prettig als je telecomprovider sommige nummers niet toe staat, maar wat als er nummers tussen zitten die wel zijn toegestaan en toch duur zijn?
26-06-2018, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben normaal altijd iedere gemiste oproep terug. Is dat zo vreemd?
Ik zou niet graag samenwerken met iemand die gemiste oproepen niet terug belt
Robin mobile is dan ideaal, daar kun je standaard niet bellen naar betaalde nummers.

Als het echt belangrijk is dan spreken mensen mijn voicemail wel in (ik heb geen klanten, dan zou ik wel terugbellen denk ik) dus doen ze dat niet, jammer dan.

Ik stuur als ik echt nieuwsgierig ben een smsje met een neutrale vraag (zo van "ja waar gaat het over?"). Kan mij nooit meer dan het smsje kosten en ik beland ook niet ongewenst in een verkoop/dreiggesprek en geef ook niet gelijk mijn naam prijs.

Tenzij ik het nummer erg buitenlands vind, dan geloof ik het verder wel.
26-06-2018, 14:51 door Anoniem
Na één keer overgaan* de hoorn er al opgooien? Zou ik normaliter als "verkeerde nummer gekozen" inschatten en negeren. Als het belangrijk is bellen ze nog wel een keer. En als het een onbekend buitenlands nummer is, dan zou ik eerst eens rustig dan toch tenminste het land- en netnummer opzoeken. Ook omdat ik al wist dat zulke truuks uitgehaald worden.

Dus nee, blind terugbellen zou ik niet doen.

Door Anoniem: Ik ben normaal altijd iedere gemiste oproep terug. Is dat zo vreemd?
Ja, denk ik wel.

Ik zou niet graag samenwerken met iemand die gemiste oproepen niet terug belt
Als er een briefje van een wel aanwezige medewerker met een verzoek terug te bellen ligt, dan doe ik dat.

Of als het een bestaande klant was, dan is het nummer ook bekend en kun je het veilig terugbellen. Als het niet een bestaande klant is en het is geen vergissing was dan verwacht ik minstens twee keer hetzelfde nummer te zien, een paar minuten vanelkaar. Dus nergens voor nodig om, zeker een enkele, gemiste oproep uit een onbekend land terug te bellen. En hoe dan ook, je kan de gemiste nummers ook heel goed eerst even opzoeken. Die halve minuut kan zomaar hele euros schelen.

wtng.info (world telephone numbering guide) vertelt je heel snel het land en dan aldaar of op wikipedia even kijken hoe de nummerstructuur inelkaar zit, dus of het bellende nummer een betaalnummer is of niet.

Het is wellicht een goed idee om een spieklijstje te klussen met alle landcodes en wat daarin de dure cq. betaalnummers zijn, en dat naast je telefoon te leggen. Op de andere kant zet je dan alle belangrijke nummers, zoals dat van je bank en je kredietkaartmaatschappij, de gootsteenontstopper, je ISP, en zo voort, en zo verder.

Waarmee je nog steeds vatbaar bent voor slinkse doorverbindtruuks, overigens. De mannetjes van alice/hansenet hebben me ooit, terwijl ik reeds met een +800 (internationaal gratis nummer) verbonden was, naar een duur betaalnummer doorgeschakeld zonder het me te vertellen. Hoe ze dat voorelkaar kregen is me een raadsel maar mijn klandizie zijn ze permanent kwijt door dat geintje. Kostte me een tientje aan prepaidtegoed -- toen dat op was hield de verbinding ook op, in een paar minuten -- maar die winst voor hen was ook gelijk het laatste dat ze ooit nog aan me zullen verdienen.

* Moest het ook opzoeken, maar "wangiri" betekent "one (ring) and cut" in het Japans.
26-06-2018, 20:51 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik ben normaal altijd iedere gemiste oproep terug. Is dat zo vreemd?
Ik zou niet graag samenwerken met iemand die gemiste oproepen niet terug belt
Robin mobile is dan ideaal, daar kun je standaard niet bellen naar betaalde nummers.

Ik bel nooit terug naar een onbekend nummer, sterker nog, ik blokkeer ze. Maak jezelf gewoon bekend...
28-06-2018, 10:26 door Anoniem
Door linux4:
Door Anoniem: Ik ben normaal altijd iedere gemiste oproep terug. Is dat zo vreemd?
Ik zou niet graag samenwerken met iemand die gemiste oproepen niet terug belt
Robin mobile is dan ideaal, daar kun je standaard niet bellen naar betaalde nummers.

Ik bel nooit terug naar een onbekend nummer, sterker nog, ik blokkeer ze. Maak jezelf gewoon bekend...

volgens mij haal je 2 dingen door elkaar een vreemd nummer welke je niet kent en een anonieme oproep


Door linux4:
Maak jezelf gewoon bekend...

Hoe kan iemand zich nou bekend maken als jij zijn of haar naam niet opgeslagen heb in je telefoon bij het nummer.

en als het over anonieme oproepen gaat die kan je sowieso niet terugbellen :p
27-08-2018, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem: Sorry hoor, maar wie belt er nou terug naar een onbekend nummer dat de verbinding verbreekt? Als het om bedrijven gaat, zijn die dan echt zo gebrand op klanten dat ze daar tijd voor vrijmaken? Bizar,
Er zijn ook mensen die vanuit werk of familie contact hebben met het buitenland
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.