image

Overheid investeert 20 miljoen euro in mobiliteits-app

dinsdag 26 juni 2018, 09:32 door Redactie, 17 reacties

De overheid gaat 20 miljoen euro investeren in mobiliteits-apps waarmee gebruikers hun reizen kunnen plannen, boeken en betalen. Mobility as a Service (MaaS) laat gebruikers kiezen tussen verschillende mogelijkheden om van de ene naar de andere locatie te reizen en bevat informatie over vervoerstypen.

Het actuele reisadvies dat de MaaS-app gaat geven is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren van reizigers. Hiervoor wordt er een database met klantprofielen aangelegd. Volgens het ministerie bevat de database privacygevoelige data en zal die goed worden afgeschermd. Wel is de database koppelbaar en uitbreidbaar. Daarnaast biedt de app ook toegang tot het vervoer en koppelt het de informatie van alle vervoersmiddelen. Zo kunnen reizigers tijdens hun reis extra informatie ontvangen, bijvoorbeeld over vertragingen in hun reis en alternatieve reisadviezen.

Volgend jaar starten pilots in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drenthe, Twente en Utrecht/Leidsche Rijn (pdf). De pilots duren twee tot drie jaar en kunnen landelijk worden uitgerold. Het ministerie van Infrastructuur investeert samen met regio's 20 miljoen euro in de co-financiering van de opstartkosten van MaaS-diensten in de pilots. "Voor een succesvol project en een landelijke uitrol is transparantie, delen van data en samenwerken onontbeerlijk", aldus het ministerie.

Reacties (17)
26-06-2018, 09:43 door Anoniem
Google maps, NS reisplanner, enz. Nog een App?

In Google Maps kan je probleemloos van A naar B plannen en de verwachte aankomsttijden zien (gemiddelde verkeersdrukte mee gerekend). Het enige wat er niet goed in is opgenomen zijn vertragingen en omleidingen op het spoor, maar daar is de NS reisplanner goed voor.
Verder werkt Maps ook prima in het buitenland.

Een overheidsapp waarin je profiel wordt vastgelegd voor de overheid, ik denk niet dat ik daar op zit te wachten.
26-06-2018, 09:48 door Anoniem
Zolang de overheid maar precies kan volgen waar iedereen is en liefst ook kan zien waar het plebs wel niet heen gaat.

Hiervoor wordt er een database met klantprofielen aangelegd. Volgens het ministerie bevat de database privacygevoelige data en zal die goed worden afgeschermd. Wel is de database koppelbaar en uitbreidbaar.

Juistem. ICT en overheid, dat gaat echt nooit verkeerd, dus is het helemaal prima dat je zulke databases aanlegt. Alle beloftes zullen ze helemaal nakomen, echt waar, dat hoef je helemaal nooit na te kijken dat is echt zo. Allemaal met de allerbeste bedoelingen *kuch* voor de burger *kuch kuch kuch* in het achterhoofd, natuurlijk.

We hebben al gezien hoe dat ging met de ovfaalkaart, maar hoe maak je dat nou leuker? Door nog beter te weten wie wat doet en vooral ook gaat doen. En dat is waar dit voor is.

Persoonlijk doe ik op de fiets alles wat ik op de fiets kan doen, ook waar de meeste mensen al lang de trein hadden gepakt, en navigeer ik "offline". Vanaf papier, gewoon omdat dat leuker is dan het voorgekauwd te krijgen --en met een beetje oefening gaat het echt prima-- maar dat heeft ook leuke zij-effecten als dat derde partijen niet toevallig ook mee kunnen gluren, of het nu een Amerikaans bedrijf of de Nederlandse overheid is.
26-06-2018, 10:02 door linuxpro
Hahaha, ik lees "succesvol project" en "database privcacygevoelige date en die zal goed worden afgeschermt" en overheid in één artikel. Dat wordt dus gegarandeerd een dure fail.
26-06-2018, 10:18 door Anoniem
Even denken, deze liberale overheid die het liefst alles aan de markt overlaat en dan met een totaal overbodig 'product' komt.
1) Welke afwegingen worden gemaakt die leiden tot deze beslissing?
2) Wie gaat het uitvoeren?
3) Wie verdient hier aan?
26-06-2018, 11:09 door karma4
9292ov.nl
26-06-2018, 11:20 door Anoniem
Ja Ja, de overheid komt dus niet op mijn pc of smartphone. Reden is dat ik het niet vertrouw. Net als deze alert melding die ze op jeb smartphone willen hebben. Geen overheid op mijn apparaten Basta!!!!
26-06-2018, 11:23 door [Account Verwijderd]
Door linuxpro: Hahaha, ik lees "succesvol project" en "database privcacygevoelige date en die zal goed worden afgeschermt" en overheid in één artikel. Dat wordt dus gegarandeerd een dure fail.

Reken maar, dat gaat uiteindelijk veel meer dan 20 miljoen kosten en niemand die het gaat gebruiken. En wie gaat het allemaal betalen? De belastingbetaler.
26-06-2018, 11:24 door Anoniem
MaaS gaat niet alleen over het OV, maar ook taxis, veerboten en veel meer.
Daarnaast is de doelgroep veel breder. Onder andere oudere mensen, zorgvervoer, revalidatie en schoolvervoer (contractueel).

Dus opmerkingen over google maps, en ov9292 zijn leuk - maar ik denk niet dat je oma die gaat snappen.
En de declaraties lopen anders.
26-06-2018, 11:36 door Anoniem
Ik vraag mij af of al die vervoersbedrijven op termijn nog wel all reisinformatie blijven leveren aan partijen als Google. Zo merk ik steeds vaker dat als ik Google Maps gebruik de Intercity Direct treinen niet meer als optie naar boven komen. Als overheid kun je natuurlijk best een zelf een app maken en dan afspraken met lokale vervoerders maken dat alleen jij alle data krijgt die je daar voor nodig hebt, of tegen een gunstiger tarief dan commerciele bedrijven.
26-06-2018, 13:19 door Anoniem
De overheid gaan 20 miljoen euro aan belastinggeld uitgeven aan commerciele partijen die graag op kosten van de belastingbetaler en met instemming van het kabinet met privacy gevoelige gegevens gaan experimenteren.

Het betaald de burger en het bedrijfsleven dubbel voor een project waar een kleinaantal commerciele partijen bij ambtenaren en de ministers voor gelobbyd hebben.
26-06-2018, 13:24 door Anoniem
Door linux4:
Door linuxpro: Hahaha, ik lees "succesvol project" en "database privcacygevoelige date en die zal goed worden afgeschermt" en overheid in één artikel. Dat wordt dus gegarandeerd een dure fail.

Reken maar, dat gaat uiteindelijk veel meer dan 20 miljoen kosten en niemand die het gaat gebruiken. En wie gaat het allemaal betalen? De belastingbetaler.
Aan de andere kant, ze hebben al jaren van dit soort databases draaien die heel goed draaien. DigiD, Donor register, Zorgpas vallen bijvoorbeeld onder jouw genoemde punten, welke allemaal al jaren zonder grote problemen draaien. En zo zijn er nog wel meer te bedenken.
26-06-2018, 14:09 door ph-cofi - Bijgewerkt: 26-06-2018, 14:09
Afkraken by design, het is weer gelukt.

Nee dan de auto, hier gaat pas echt veel geld tegen aan:
https://nos.nl/artikel/2238454-kabinet-trekt-300-miljoen-uit-voor-aanpak-knooppunt-a15.html

Factortje 15 belastinggeld, inderdaad. En daar gaat ook niet iedereen gebruik van maken.
26-06-2018, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem: Daarnaast is de doelgroep veel breder. Onder andere oudere mensen, zorgvervoer, revalidatie en schoolvervoer (contractueel).
Nee dat is slim. Die "oudere mensen", en de anderen, hebben die wel een "slimme" telefoon om dat "app" op te gebruiken?

Gaat de overheid mischien zorgdragen dat iedereen gegarandeerd toegang heeft tot zo'n telefoon of tablet?

Gaat de overheid het gebruik van zo'n apparaat wellicht verplichten en afdwingen, want er bestaat nu een "app"?


Door Anoniem: Aan de andere kant, ze hebben al jaren van dit soort databases draaien die heel goed draaien. DigiD, Donor register, Zorgpas vallen bijvoorbeeld onder jouw genoemde punten, welke allemaal al jaren zonder grote problemen draaien. En zo zijn er nog wel meer te bedenken.
Goed draaien? Heb je wel eens aan de binnenkant gekeken?

Dat ze al op verscheidene grote hopen data zitten wil niet zeggen dat het dus een goed idee is om nog maar zo'n berg op te hopen. Maar daar gaat de overheid gemakshalve wel blind vanuit. Ondanks de vele voorbeelden dat het ook heel goed mis kan gaan, en de vele keren dat de overheid zich niet aan de eigen afspraken en regels hield.
26-06-2018, 16:07 door Anoniem
Door ph-cofi: Afkraken by design, het is weer gelukt.
"Resultaten behaald in het verleden" geven wel reden om aan te nemen dat toekomstige resultaten niet automatisch rooskleuriger zullen zijn.

Nee dan de auto, hier gaat pas echt veel geld tegen aan:
https://nos.nl/artikel/2238454-kabinet-trekt-300-miljoen-uit-voor-aanpak-knooppunt-a15.html
Factortje 15 belastinggeld, inderdaad. En daar gaat ook niet iedereen gebruik van maken.
Mwa, er hoeft maar een paar keer een vrachtwagen van je buurtsuper overheen (of een vrachtwagen van een toeleverancier van je buurtsuper) en je hebt toch aardig meegedeeld in het gebruik maken van. Indirect, maar toch. Zulke bij-effecten zie je met zo'n "app" niet snel gebeuren.

Ik heb geen auto, ga bijna nooit met de trein, en bootje varen doe ik nog minder, maar toch zal ik niet voorstellen vrachtauto, vrachttrein, en vrachtboot maar af te schaffen want die gebruik ik toch nooit... zelf, direct.

Maar zo'n "app"? Ik zie daar vooral excuses om een ploegje mensen voor veel geld weinig te laten presteren en toch hun CV mooi op te laten vullen met nog een prestigieus "projectje". Waar vervolgens niet-gebruikers vooral (indirect) last van hebben want nu heeft de NS helemaal een excuus om de borden weg te halen en nog harder "nou gebruik de app dan toch!" te roepen. Dus moet je wel, maar je wordt tegelijkertijd genadeloos geprofileerd.

Nou, doe mij het papieren treintijdenboekje maar weer terug, dan zoek ik het zelf wel uit, krijg een beter overzicht van de mogelijkheden (in plaats van een paar precies uitgemeten antwoorden zonder dat ik weet waar er de sjoege zit in de planning), en hoef er geen "gepersonaliseerd account" voor aan te maken. Ouderwets, ja. Werken doet het ook prima, en het heeft minder privacynadelen. Tel uit je winst met je overheidsdigitaliseervooruitgang.
26-06-2018, 20:51 door karma4 - Bijgewerkt: 26-06-2018, 20:57
Door Anoniem: MaaS gaat niet alleen over het OV, maar ook taxis, veerboten en veel meer.
Daarnaast is de doelgroep veel breder. Onder andere oudere mensen, zorgvervoer, revalidatie en schoolvervoer (contractueel).

Dus opmerkingen over google maps, en ov9292 zijn leuk - maar ik denk niet dat je oma die gaat snappen.
En de declaraties lopen anders.
Schoolvervoer wegens bezuinigingen niet meer mogelijk regio taxi . Regiobus opgeheven het veer enkel voor toeristen in bepaalde periodes.

De bs reisplannen geeft aardig weer wat prorail doet.
9292ov en je hebt tram bus er bij. Mits alles gaat zoals gepland. De buren komen er wel uit ns 9292 ov (80+) zolang ze maar fysiek in staat blijven om er kl uit te gaan.
Meer problematisch is als er beter toezicht nodig is (90+)

Uh nee ze bereiden een ander voor. Een App, dat zit niet bij die doelgroep. Ik ben al blij dat ze een scam poging hoed oppakken. Wordt er gevraagd wat dat nou is met zo'n rare vent die iets over een computer brabbelt. Kennen we niet begrijpen get niet dus ophangen.
27-06-2018, 04:22 door Anoniem
20 mio in de MaaS.

Zucht.....
02-07-2018, 14:17 door Anoniem
Van mij mogen hier best Kamervragen over gesteld worden! Ik gebruik de ANWB routeplanner en die kan dat ook prima!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.