De Britse bank Monzo zegt dat het Ticketmaster op 12 april van dit jaar al heeft gewaarschuwd dat de systemen mogelijk gehackt waren. Gisteren informeerde Ticketmaster klanten dat hun gegevens mogelijk zijn gestolen nadat het op 23 juni malware op het systeem van een leverancier had ontdekt.
Monzo laat op de eigen website weten dat het op 6 april door zo'n 50 klanten was benaderd vanwege frauduleuze transacties met hun creditcard. De bank ontdekte dat 70 procent van de getroffen klanten hun creditcard tussen december en april bij Ticketmaster had gebruikt. Een aantal dagen later zag Monzo dat er geprobeerd werd om met de creditcards van vier andere klanten te frauderen, waarvan er twee recentelijk bij Ticketmaster waren gebruikt.
Vanwege het patroon besloot Monzo Ticketmaster te informeren. Daarop kwam een team van Ticketmaster naar de bank om de details te bekijken. De kaartverkoper gaf aan dat het een intern onderzoek zou starten. Een aantal dagen later zag Monzo dat er weer met creditcards van klanten was gefraudeerd die bij Ticketmaster waren gebruikt. Daarop besloot de bank 6.000 creditcards te vervangen van klanten die hun kaart bij Ticketmaster hadden gebruikt.
Op 19 april liet Ticketmaster weten dat het interne onderzoek geen bewijs van een datalek had opgeleverd en andere banken geen soortgelijk fraudepatroon hadden gezien. Deze week maakte het bedrijf bekend dat de gegevens van klanten inderdaad zijn gestolen. Het zou gaan om minder dan 5 procent van alle klanten wereldwijd. Ticketmaster claimt meer dan 230 miljoen klanten te hebben. De Britse privacytoezichthouder heeft een onderzoek naar het incident ingesteld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.