image

NS voorziet alle 700 veiligheidsmedewerkers van bodycam

woensdag 4 juli 2018, 19:54 door Redactie, 27 reacties

De NS gaat alle 700 veiligheidsmedewerkers de komende tijd van een bodycam voorzien die beeld en geluid kan opnemen. Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat, zo laat de NS in de aankondiging weten.

Het gaat dan bijvoorbeeld om een frequente zwartrijder. Justitie, politie en NS kunnen de beelden van de bodycam, in aanvulling op de camera's die er al zijn in treinen en op stations, gebruiken voor opsporings- en vervolgingsdoeleinden. Er heeft al een halfjaar durende proef plaatsgevonden waarbij 80 veiligheidsmedewerkers met een bodycam werden uitgerust. Tijdens de proef is twee keer beeldmateriaal gevorderd naar aanleiding van een incident. Deze beelden hebben bijgedragen aan het vervolgproces. Volgens de NS heeft de bodycam een de-escalerend effect en zou driekwart van de reizigers er positief tegenover staan.

Reacties (27)
04-07-2018, 20:07 door Anoniem
Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?
04-07-2018, 20:30 door abj61
"Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.
04-07-2018, 21:11 door karma4
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?
Je wordt gezien en gecontroleerd. Voor sommigen genoeg reden om agressief te worden. Reis eens met ov en je hevbt kans om dat waar te nemen.

Anderen zijn er als "supporters" op uit om te rellen en vernielen als een soort kick adrenaline.

En dan wordt er raar gekeken dat de boa's aparte extra steun willen? Het is met het opheffen van de spoorwegpolitie een bezuinigingsoperatie.
04-07-2018, 21:22 door Anoniem
Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.
Dat is niet zo. Als de opname gestart wordt dan wordt er ook enige tijd aan beeld VOOR dat moment opgeslagen.
04-07-2018, 21:38 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?

en:

Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.

...spugen bijvoorbeeld.

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/177187/Conducteur-bespuugd-op-station-twee-verdachten-aangehouden
http://www.lc.nl/archief/Conducteur-bespuugd-in-trein-Arriva-20747112.html
https://www.spoorpro.nl/personeel/2017/05/17/ns-zet-s-avonds-extra-conducteur-in-op-de-trein/
http://www.omroepbrabant.nl/?news/209003472/NS+hoofdconducteur+Iloyka+Ik+ben+bespuugd,+met+de+dood+bedreigd,+geschopt+en+geslagen.aspx

Nog EEN? Vooruit dan, jullie krijgen er nog DRIE:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zwartrijder-bijt-en-bespuugt-conducteurs
http://www.dvhn.nl/drenthe/reiziger-bijt-en-bespuugt-conducteurs-12276733.html
https://www.tubantia.nl/oldenzaal/man-bespuugt-beledigt-en-bedreigt-conducteurs-in-trein-naar-oldenzaal~a2d72525/

En om het af te leren:

https://www.volkskrant.nl/economie/spugen-uitschelden-en-intimideren-ns-medewerkers-zijn-het-zat~b1bde615/

De aller- allerlaatste dan.....

https://www.ad.nl/economie/maat-vol-voor-ns-na-nog-een-mishandeling-conducteur~a060ebaa/


Meer van dit 'fraaie' gedrag? Alstublieft:

https://www.google.nl/search?q=conducteur+bespuugd&complete=0&gbv=1&hl=nl&sa=X&as_q=&spell=1&ved=0ahUKEwjI5vSNlobcAhWrMewKHRMGC9cQBQgRKAA
04-07-2018, 22:00 door Prx
Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.

Het materiaal wordt dan ook gebruikt ter verdediging van NS en de bescherming van haar medewerkers. Alles is gedaan in het kader van de veiligheid van de eigen medewerker. Het is toch ook niet zo dat je verwacht dat de advocaat van NS ook even voor jouw rechten op gaat komen? Mocht jij dus het gevoel hebben dat jij veel in dit soort situaties terecht gaat komen dan is een bodycam die continu opneemt misschien iets voor jou. ;-)

Door Anoniem:
Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.
Dat is niet zo. Als de opname gestart wordt dan wordt er ook enige tijd aan beeld VOOR dat moment opgeslagen.

Dat zou betekenen dat de bodycam wel degelijk continu aan het opnemen is. Ik kan hier nergens bij de NS informatie over vinden. Heb jij hier toevallig wel een bron van slingeren? Het zou erg gek zijn, omdat er in de berichtgeving juist aandacht gelegd wordt op het handmatige activeren van de opname. Dat is zowel in dit nieuwsbericht het geval, als in het bericht waarin ze in 2015 een test van 6 maanden aankondigen (zo zie je maar weer, die tijdslijnen kloppen ook niet altijd).
04-07-2018, 22:09 door Anoniem
Door Aha:
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?

en:

Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.

...spugen bijvoorbeeld.

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/177187/Conducteur-bespuugd-op-station-twee-verdachten-aangehouden
http://www.lc.nl/archief/Conducteur-bespuugd-in-trein-Arriva-20747112.html
https://www.spoorpro.nl/personeel/2017/05/17/ns-zet-s-avonds-extra-conducteur-in-op-de-trein/
http://www.omroepbrabant.nl/?news/209003472/NS+hoofdconducteur+Iloyka+Ik+ben+bespuugd,+met+de+dood+bedreigd,+geschopt+en+geslagen.aspx

Nog EEN? Vooruit dan, jullie krijgen er nog DRIE:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zwartrijder-bijt-en-bespuugt-conducteurs
http://www.dvhn.nl/drenthe/reiziger-bijt-en-bespuugt-conducteurs-12276733.html
https://www.tubantia.nl/oldenzaal/man-bespuugt-beledigt-en-bedreigt-conducteurs-in-trein-naar-oldenzaal~a2d72525/

En om het af te leren:

https://www.volkskrant.nl/economie/spugen-uitschelden-en-intimideren-ns-medewerkers-zijn-het-zat~b1bde615/

De aller- allerlaatste dan.....

https://www.ad.nl/economie/maat-vol-voor-ns-na-nog-een-mishandeling-conducteur~a060ebaa/


Meer van dit 'fraaie' gedrag? Alstublieft:

https://www.google.nl/search?q=conducteur+bespuugd&complete=0&gbv=1&hl=nl&sa=X&as_q=&spell=1&ved=0ahUKEwjI5vSNlobcAhWrMewKHRMGC9cQBQgRKAA
Zelf heb ik in de jaren 75-80 in totaal 5 keer geweld in de trein meegemaakt, waarbij dit elke keer van de conducteur uitging en niet van de zwartrijder. En ik kan het weten want in al deze gevallen gebeurde dit geweld op nog geen 3 meter afstand waar ik zat. Dus ik vraag mij af waarom je dit niet noemt in je voorbeelden.
05-07-2018, 00:01 door Anoniem
Prima idee, zo'n bodycam. En nu alleen nog de ooit opgeheven spoorwegpoltie opnieuw invoeren. Laat agenten op de treinen meereizen. En wat mij betreft mag een hoofdconducteur als boa ook een wapenstok en pepperspray gaan dragen.
05-07-2018, 06:01 door karma4
Door Anoniem: ....
Zelf heb ik in de jaren 75-80 in totaal 5 keer geweld in de trein meegemaakt, waarbij dit elke keer van de conducteur uitging en niet van de zwartrijder. En ik kan het weten want in al deze gevallen gebeurde dit geweld op nog geen 3 meter afstand waar ik zat. Dus ik vraag mij af waarom je dit niet noemt in je voorbeelden.
Jij weet nog exact wat anderen gedaan hebben 30 jaar terug?
Zoals je het stelt lijkt het er meer op dat je zelf als zwartrijder betrapt ben of in zo'n rel groepje zat.

Ook in die tijd kwam dat voor. Ja eigen ervaringen, daarom raar datjij totaal wat anders beweerd.
Het gaat er om hoe dat naar nu veranderd is. Wat je toen nooit zag was een groepje boa's van een man of 10. Gewoon nodig om dat zo'n relgroepje er gewoon met geweld onderuit wil.
05-07-2018, 06:56 door Anoniem
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?

Vroegaaah kregen we 1 keer in de week een glaasje cola op zaterdagavond.
Vroegaaah hadden we geen veiligheidsgordels in de auto en droegen we geen helm op de brommer.
Vroegaaah konden we met gemak vrijwilligers vinden voor het verenigingsleven.
etc.

Tijden veranderen, mensen worden asocialer, aggresiever, egoistischer en dit is daar een gevolg van.
05-07-2018, 08:31 door Anoniem
Ik ben geen voorstander van privacy inbreuken maar dit zie ik best wel zitten. Wat mij vooral aanspreekt is het feit dat ze hem "kunnen inschakelen". Normaal zou je verwachten dat dit soort dingen STANDAARD aan zouden staan.

Besef je wel hoeveel incidenten er gebeuren in de trein (zeker 's nachts) en wat dit doet met de conducteurs.. zeker als ze te horen krijgen dat er helemaal niets kan worden gedaan door gebrek aan bewijs.
05-07-2018, 08:46 door Anoniem
Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?

Vroeger kon je ook een uitstel van betaling krijgen, zonder een enorme boete. Vandaag de dag is dat wel anders, en is iedere coulance verwijderd uit het systeem.

Wellicht zou het een idee zijn het uitstel weer in te voeren (wel met een controle of iemand nog bedragen heeft open staan; mensen die niet aan die verplichting voldoen, hoeven natuurlijk niet in aanmerking te komen).

Het weren van mensen uit het OV, omdat ze *nu* geen geld op zak hebben zou geen doel op zich moeten zijn, en men zou de goedwillende reiziger, die een keer te weinig bij zich heeft, meer tegemoet kunnen komen.

Dit zou een gedeelte van de problematiek weg nemen.
05-07-2018, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.
Dat is niet zo. Als de opname gestart wordt dan wordt er ook enige tijd aan beeld VOOR dat moment opgeslagen.

Enige tijd +-5min
05-07-2018, 08:59 door Anoniem
Door karma4: Jij weet nog exact wat anderen gedaan hebben 30 jaar terug?
Zoals je het stelt lijkt het er meer op dat je zelf als zwartrijder betrapt ben of in zo'n rel groepje zat.
Andere Anoniem hier. Het kan natuurlijk ook dat iemand in die periode voor een studie of woon-werkverkeer in de trein zat zodat de periode duidelijk is en dat de agressie een grote indruk maakte en dat het daarom goed is onthouden. Je valt iemand persoonlijk aan op basis van dingen die je onmogelijk kan weten.

Ook in die tijd kwam dat voor. Ja eigen ervaringen, daarom raar datjij totaal wat anders beweerd.
De vraag die je zelf stelde was: Jij weet nog exact wat anderen gedaan hebben 30 jaar terug? Als dat een argument is om de herinneringen van een ander in twijfel te trekken dan vind ik het niet kloppen om je eigen herinneringen vervolgens als argument te gebruiken. Op mij komt dat over als meten met twee maten.

Het gaat er om hoe dat naar nu veranderd is. Wat je toen nooit zag was een groepje boa's van een man of 10.
Inderdaad, die BOA's had je in die tijd niet. Wat je wel had en sinds 2013 niet meer is spoorwegpolitie. De terugtrekking van de politie van het spoor is gevolgd door een forse toename van geweldsincidenten, met als dieptepunt de zware mishandeling van een conductrice in Hoofddorp in 2015. De grote groepen BOA's die je ziet zijn daar weer een reactie op, en die bodycams en een aantal andere maatregelen ook.

Gewoon nodig om dat zo'n relgroepje er gewoon met geweld onderuit wil.
Groepjes hufters heb je altijd al gehad. Wat er aan de hand lijkt te zijn is dat het besef was verdwenen dat sommige mensen zich koest houden omdat er toezicht is en niet omdat ze zo netjes zijn, en dat men er achter is gekomen dat het ontbreken van al te veel rottigheid niet aantoont dat dat toezicht overbodig is geworden.
05-07-2018, 09:04 door Anoniem
https://news.vice.com/article/reports-suggest-body-cameras-are-only-effective-when-cops-cant-turn-them-off
05-07-2018, 09:37 door Anoniem
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?
Heb je wel eens gezien hoe de huidige maatschappij in elkaar zit?
Vroeger was er respect voor ouderen.
Vroeger reisde je ook niet zomaar zwart, nu is het voor een groot gedeelte van de populatie normaal.
Vroeger had je respect voor de politie.
Vroeger vond je ook niet de de politie meteen alleen voor jouw moest oplossen.

Vroeger....... Tja... Ik voel mij eigenlijk in eens heel oud.

Want nu geeft iedereen de politie meteen een grote bek, en begint over hun rechten ze zeiken. De plichten vergeten ze dan maar even. Zodra de politie ook maar even iets fout doet, of ze zelfs aanraakt, dan is is de wereld te klein.....

Door Anoniem:
Zelf heb ik in de jaren 75-80 in totaal 5 keer geweld in de trein meegemaakt, waarbij dit elke keer van de conducteur uitging en niet van de zwartrijder. En ik kan het weten want in al deze gevallen gebeurde dit geweld op nog geen 3 meter afstand waar ik zat. Dus ik vraag mij af waarom je dit niet noemt in je voorbeelden.
Het is niet dat er toen geen geweld was. Maar nu is geweld tegen politie, brandweer, ziekenhuis personeel, BOA's bijna normaal geworden. En dat is best beangstigend.
05-07-2018, 10:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.
Dat is niet zo. Als de opname gestart wordt dan wordt er ook enige tijd aan beeld VOOR dat moment opgeslagen.

Meestal maar 30 seconden.
05-07-2018, 10:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?
Heb je wel eens gezien hoe de huidige maatschappij in elkaar zit?
Vroeger was er respect voor ouderen.
Vroeger reisde je ook niet zomaar zwart, nu is het voor een groot gedeelte van de populatie normaal.
Vroeger had je respect voor de politie.
Vroeger vond je ook niet de de politie meteen alleen voor jouw moest oplossen.

Vroeger....... Tja... Ik voel mij eigenlijk in eens heel oud.

Want nu geeft iedereen de politie meteen een grote bek, en begint over hun rechten ze zeiken. De plichten vergeten ze dan maar even. Zodra de politie ook maar even iets fout doet, of ze zelfs aanraakt, dan is is de wereld te klein.....

Door Anoniem:
Zelf heb ik in de jaren 75-80 in totaal 5 keer geweld in de trein meegemaakt, waarbij dit elke keer van de conducteur uitging en niet van de zwartrijder. En ik kan het weten want in al deze gevallen gebeurde dit geweld op nog geen 3 meter afstand waar ik zat. Dus ik vraag mij af waarom je dit niet noemt in je voorbeelden.
Het is niet dat er toen geen geweld was. Maar nu is geweld tegen politie, brandweer, ziekenhuis personeel, BOA's bijna normaal geworden. En dat is best beangstigend.

Wat is mis mee om over je rechten te zeiken, die heb je niet voor niets toch?
De politie heeft zich als wetshandhaver ook gewoon aan de regels/wetten te houden.
Een grote bek is een andere zaak, daar los je meestal niets mee op.
Filmen is prima, zo kunnen we de politie en NS medewerkers verantwoordelijk houden en de interacties vastleggen.
05-07-2018, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door abj61: "Medewerkers van Veiligheid & Service kunnen de bodycam inschakelen op het moment dat er een "ingewikkelde situatie" ontstaat" oftewel, zodra het hun uitkomt gaat hij aan, het vaak belangrijke voortraject wordt maar even niet opgenomen.
Dat is niet zo. Als de opname gestart wordt dan wordt er ook enige tijd aan beeld VOOR dat moment opgeslagen.

Meestal maar 30 seconden.

30 seconden is best wel veel hoor. In een incident wat snel uit de hand loopt zal dit heel veel duidelijk maken.
Dit is natuurlijk een compromis tussen "we nemen alles op" en de mogelijkheid om incidenten op te nemen en de rest
te skippen. Hoe langer je die tijd maakt hoe meer er op zal komen wat er niks mee te maken heeft.
05-07-2018, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat is mis mee om over je rechten te zeiken, die heb je niet voor niets toch?
De politie heeft zich als wetshandhaver ook gewoon aan de regels/wetten te houden.
Een grote bek is een andere zaak, daar los je meestal niets mee op.
Filmen is prima, zo kunnen we de politie en NS medewerkers verantwoordelijk houden en de interacties vastleggen.

Bovendien zijn rechten alleen maar een gunst die ontstaan na vervullen van plichten en het maken van onderlinge
afspraken over welke plichten er zijn, wat er wel en niet mag, en wat dan de rechten zijn die onststaan.
Rechten zijn geen natuurwetten, die er zijn en die niet veranderd kunnen worden.
Als we in een veranderende samenleving terecht komen waarin teveel deelnemers geen zin meer hebben in het
vervullen van plichten en het zich houden aan regels, dan kunnen we in meerderheid best afspreken dat die rechten
ook maar eens moeten veranderen.
05-07-2018, 11:26 door Anoniem
Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie.
...behalve dan de voetbal-supporters van destijds. Al is dat probleem niet heel veel minder kostbaar geworden, wel minder zichtbaar.

Wat is er nu anders?
- prijs van het vervoersbewijs (niet "plaatsbewijs")
- OV-chipkaart systeem (waarbij jij een deel van de fraudebestrijding dient te doen)
- geen loketten meer waar je geholpen kon worden
- slechts twee automaten waar je met cash kunt betalen op heel Sloterdijk - die max. 2 klanten per minuut afhandelen (als er geen toerist voor je staat).
(en nog steeds geen automaten die papiergeld accepteren).
- i.p.v. slechte communicate, nauwelijks nog communicatie
- stilte-coupe's waar je je smoel houden, zo niet moet je maar elders een plek zoeken (...)
- nog minder staanplaatsen, althans: de gemoderniseerde veetransport wagons hebben welliswaar meer sta-plaatsen, toch sta je vaker als sardientje.
- geen toiletten op stoptreinen, zelfs die extra Dixie-wagon is er nooit gekomen, ondanks ministers en staatsecretarissen met grote mond voor hen die hoge nood hebben.
- allerlei trucs om prestatie-quota theoretisch te halen (ongeveer net zoiets als vliegtuig-geluidsoverlast berekenen i.p.v. meten, want dan is het resultaat makkelijker aan te passen).
- een geld-terug regeling die te omslachtig is om daar je kostbare tijd aan te besteden
- OV fietsen i.p.v. Treintaxi
- herfstblaadjes hoor je nog nauwelijks als argument voor storingen.
- de Fyra rijd nu ook officieel niet meer - net als de "IJzeren Rijn"
- storingen heten nu verstoringen
- het grandiose voorrecht om genderneutraal aangesproken worden


Oftewel, ik denk dat "what you give = what you get" evenzoveel geldt als vroeger, net zoals bij bijv. politie op straat.
Wat ook altijd typisch is dat het altijd dezelfde personen zijn die confrontaties hebben. Ondanks al die cursussen en trainingen die er vroeger niet waren.
05-07-2018, 14:02 door Anoniem
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?

Er zijn nu geen conducteurs meer aanwezig. Ik reis dagelijks een uur 2 per trein en ik denk dat ik 1 op de 20 keer een controleur zie. Geen fysieke aanwezigheid is voor sommigen - steeds meer - een aanleiding om je te misdragen. Want tja... wie gaat je pakken?
05-07-2018, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is mis mee om over je rechten te zeiken, die heb je niet voor niets toch?
De politie heeft zich als wetshandhaver ook gewoon aan de regels/wetten te houden.
Een grote bek is een andere zaak, daar los je meestal niets mee op.
Filmen is prima, zo kunnen we de politie en NS medewerkers verantwoordelijk houden en de interacties vastleggen.
Er is niets mis met opkomen van je rechten. Maar de meeste die dit doen, zijn juist ook de gene met een grote bek en treiteren er op los.
05-07-2018, 15:14 door Anoniem
Ellende in de trein?
Voornamelijk is al dit soort ellende het gevolg van kerkverlating, vrije opvoeding én niet meer hoeven opkomen voor de dienstplicht.

Er is geen hoop meer voor de mensheid als men niet langer leert dat het leven draait om elkaar te dienen in plaats van ikke ikke, en de kont tegen de krib gooien.
05-07-2018, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie.
...behalve dan de voetbal-supporters van destijds. Al is dat probleem niet heel veel minder kostbaar geworden, wel minder zichtbaar.
Minder zichtbaar wil ik niet zeggen. We zijn het wel meer "normaal" gaan vinden.

Wat is er nu anders?
- prijs van het vervoersbewijs (niet "plaatsbewijs")
Was vroeger ook niet goedkoop. Daarnaast zijn er op diverse plekken flinke verbeteringen door gevoerd, wat het reizen een stuk gemakkelijker maakt.
- OV-chipkaart systeem (waarbij jij een deel van de fraudebestrijding dient te doen)
Vroeger was ook ook fraude kan ik garanderen. Heb echt nog wel eens mensen de bus week/maand kaart zien namaken op de computerss.
Daarnaast vroeger had ik 3 abonnomenten, Bus, trein en tram. Verlengen moest ik op 3 locaties doen. Nu stap ik met 1 kaart in, en reis overal mee. Ideaal, nooit meer kaarters kopen, of ik nu in Amsterdam of Denhaag even de tram pak. 1 kaart voor alles. Ik vind dit een geweldige uitvinding, en de ontwikkeling gaat gelukkig steeds verder, want het is nog zeker niet perfect.
- geen loketten meer waar je geholpen kon worden
Kosten geld, en je had het net nog over de prijs van het vervoersbewijs. Daarnaast hebben we tegenwoordig Internet, waarmee het meeste gedaan kan worden.
- slechts twee automaten waar je met cash kunt betalen op heel Sloterdijk - die max. 2 klanten per minuut afhandelen (als er geen toerist voor je staat).
(en nog steeds geen automaten die papiergeld accepteren).
Tja. Dat is een onderdeel van Legacy gebruiken... Tegenwoordig wordt nu eenmaal veel digitaal gedaan. Waardoor je helemaal geen wachtrij meer hoeft te hebben (tip voor je). Vooruitgang noemen ze dat, je hoeft in eens niet meer te wachten of in een rij te staan.
- i.p.v. slechte communicate, nauwelijks nog communicatie
Vroeger stond ik nog wel eens, en dan kwam de bus niet eens opdagen. Waarom geen idee. Kon je dit weten, ook niet. Het is/was altijd maar afwachten. Tegenwoordig kan je op een app / website online actueel zien, of er vertraging is en hoeveel. Daarnaast hebben we Email, Facebook, Twitter voor snelle communicatie. Nauwelijks..... klopt dus niet. Er is juist veel meer mogelijk.
- stilte-coupe's waar je je smoel houden, zo niet moet je maar elders een plek zoeken (...)
Als jij in de verkeerde coupe zit, tja... Dat is dan jouw probleem. Ik wil gewoon rustig zitten werken of van mijn boek genieten. En niet van 3 plaatsen voor mij de muziek nog horen.
- nog minder staanplaatsen, althans: de gemoderniseerde veetransport wagons hebben welliswaar meer sta-plaatsen, toch sta je vaker als sardientje.
ik heb vroeger ook heel wat gestaan in de trein.
[quote- geen toiletten op stoptreinen, zelfs die extra Dixie-wagon is er nooit gekomen, ondanks ministers en staatsecretarissen met grote mond voor hen die hoge nood hebben.[/quote]Is dit niet alleen in de sprinters? Maar je moet je ook afvragen of je nu nog op wilt zitten. Ze zijn meestal zo smering, dat ik eigenlijk meteen niet meer hoef. Voeger waren ze redelijk schoon. Tegenwoordig, als ze er al zijn, zijn ze gewoon te vies om te gebruiken.
- een geld-terug regeling die te omslachtig is om daar je kostbare tijd aan te besteden
Laatst toen ik vergeten wat uit te checken... Had ik het met 2 minuten gedaan. Laatst kreeg ik zelfs automatisch een Email, dat ik waarschijnlijk vergeten was uit te checken, en dit automatisch gecorrigeerd zou worden. Ideaal, ik hoefde zelfs niet eens actie te ondernemen.
- OV fietsen i.p.v. Treintaxi
Hmmmm... Fietsen is groen, auto is vervuilend.... Zou daar ook misschien mee te maken hebben. Je kan ook iets meer OV fietsen neer zetten dan trein taxi's.

Oftewel, ik denk dat "what you give = what you get" evenzoveel geldt als vroeger, net zoals bij bijv. politie op straat.
Wat ook altijd typisch is dat het altijd dezelfde personen zijn die confrontaties hebben. Ondanks al die cursussen en trainingen die er vroeger niet waren.
Vroegaah kon je nog iemand aanspreken of zijn misdragingen. Als je dat nu doet, mag je heel blij zijn dat alleen een grote bek terug krijgt.
Daarnaast zijn ook veel van je argumenten niet erg sterk en meer een mening op jouw persoonlijke voorkeur. Het is namelijk flink veranderd en op veel punten ook verbeterd, waarmee je veel van jouw meningen oplost.
05-07-2018, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie. Misschien van dronken lui op een stapavond, maar dat was het dan ook. Wat is er nu anders?

Er zijn nu geen conducteurs meer aanwezig. Ik reis dagelijks een uur 2 per trein en ik denk dat ik 1 op de 20 keer een controleur zie. Geen fysieke aanwezigheid is voor sommigen - steeds meer - een aanleiding om je te misdragen. Want tja... wie gaat je pakken?
Toegang wordt tegenwoordig gedaan op de stations, dus die controle hoeft de conducteurs niet meer primair uit te voeren.

En de rest valt eigenlijk onder plichten.... De maatschappij dat ben jij, was daar een mooie uitdrukking voor. Helaas denken vele daar tegenwoordig anders over.
05-07-2018, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem:Bovendien zijn rechten alleen maar een gunst die ontstaan na vervullen van plichten en het maken van onderlinge afspraken over welke plichten er zijn, wat er wel en niet mag, en wat dan de rechten zijn die onststaan.
Rechten zijn geen natuurwetten, die er zijn en die niet veranderd kunnen worden.

Dat ben ik niet met je eens. In laatste instantie zijn rechten een vastlegging van de (ingeschatte, voor nu en de toekomst) machtsverhoudingen in de breedste zin van het woord. Wat dat aangaat is het jammer dat, met alle kennis die de kern heeft en de aantallen, de privacybeweging er voorlopig maar ten dele in slaagt de voordelen die ze hebben om te zetten in een machtspositie die (h)erkend wordt. Voor beide partijen overigens, want wanneer die machtspositie eenmaal wel tot stand komt, bestaat de kans dat ze door de nog steeds verder oplopende irritatie over de rechten met terugwerkende kracht zal worden uitgeoefend.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.