Door Anoniem: Vroeger (jaren 80-90) had je twee conducteurs op de trein en was er haast geen agressie.
...behalve dan de voetbal-supporters van destijds. Al is dat probleem niet heel veel minder kostbaar geworden, wel minder zichtbaar.
Minder zichtbaar wil ik niet zeggen. We zijn het wel meer "normaal" gaan vinden.
Wat is er nu anders?
- prijs van het vervoersbewijs (niet "plaatsbewijs")
Was vroeger ook niet goedkoop. Daarnaast zijn er op diverse plekken flinke verbeteringen door gevoerd, wat het reizen een stuk gemakkelijker maakt.
- OV-chipkaart systeem (waarbij jij een deel van de fraudebestrijding dient te doen)
Vroeger was ook ook fraude kan ik garanderen. Heb echt nog wel eens mensen de bus week/maand kaart zien namaken op de computerss.
Daarnaast vroeger had ik 3 abonnomenten, Bus, trein en tram. Verlengen moest ik op 3 locaties doen. Nu stap ik met 1 kaart in, en reis overal mee. Ideaal, nooit meer kaarters kopen, of ik nu in Amsterdam of Denhaag even de tram pak. 1 kaart voor alles. Ik vind dit een geweldige uitvinding, en de ontwikkeling gaat gelukkig steeds verder, want het is nog zeker niet perfect.
- geen loketten meer waar je geholpen kon worden
Kosten geld, en je had het net nog over de prijs van het vervoersbewijs. Daarnaast hebben we tegenwoordig Internet, waarmee het meeste gedaan kan worden.
- slechts twee automaten waar je met cash kunt betalen op heel Sloterdijk - die max. 2 klanten per minuut afhandelen (als er geen toerist voor je staat).
(en nog steeds geen automaten die papiergeld accepteren).
Tja. Dat is een onderdeel van Legacy gebruiken... Tegenwoordig wordt nu eenmaal veel digitaal gedaan. Waardoor je helemaal geen wachtrij meer hoeft te hebben (tip voor je). Vooruitgang noemen ze dat, je hoeft in eens niet meer te wachten of in een rij te staan.
- i.p.v. slechte communicate, nauwelijks nog communicatie
Vroeger stond ik nog wel eens, en dan kwam de bus niet eens opdagen. Waarom geen idee. Kon je dit weten, ook niet. Het is/was altijd maar afwachten. Tegenwoordig kan je op een app / website online actueel zien, of er vertraging is en hoeveel. Daarnaast hebben we Email, Facebook, Twitter voor snelle communicatie. Nauwelijks..... klopt dus niet. Er is juist veel meer mogelijk.
- stilte-coupe's waar je je smoel houden, zo niet moet je maar elders een plek zoeken (...)
Als jij in de verkeerde coupe zit, tja... Dat is dan jouw probleem. Ik wil gewoon rustig zitten werken of van mijn boek genieten. En niet van 3 plaatsen voor mij de muziek nog horen.
- nog minder staanplaatsen, althans: de gemoderniseerde veetransport wagons hebben welliswaar meer sta-plaatsen, toch sta je vaker als sardientje.
ik heb vroeger ook heel wat gestaan in de trein.
[quote- geen toiletten op stoptreinen, zelfs die extra Dixie-wagon is er nooit gekomen, ondanks ministers en staatsecretarissen met grote mond voor hen die hoge nood hebben.[/quote]Is dit niet alleen in de sprinters? Maar je moet je ook afvragen of je nu nog op wilt zitten. Ze zijn meestal zo smering, dat ik eigenlijk meteen niet meer hoef. Voeger waren ze redelijk schoon. Tegenwoordig, als ze er al zijn, zijn ze gewoon te vies om te gebruiken.
- een geld-terug regeling die te omslachtig is om daar je kostbare tijd aan te besteden
Laatst toen ik vergeten wat uit te checken... Had ik het met 2 minuten gedaan. Laatst kreeg ik zelfs automatisch een Email, dat ik waarschijnlijk vergeten was uit te checken, en dit automatisch gecorrigeerd zou worden. Ideaal, ik hoefde zelfs niet eens actie te ondernemen.
- OV fietsen i.p.v. Treintaxi
Hmmmm... Fietsen is groen, auto is vervuilend.... Zou daar ook misschien mee te maken hebben. Je kan ook iets meer OV fietsen neer zetten dan trein taxi's.
Oftewel, ik denk dat "what you give = what you get" evenzoveel geldt als vroeger, net zoals bij bijv. politie op straat.
Wat ook altijd typisch is dat het altijd dezelfde personen zijn die confrontaties hebben. Ondanks al die cursussen en trainingen die er vroeger niet waren.
Vroegaah kon je nog iemand aanspreken of zijn misdragingen. Als je dat nu doet, mag je heel blij zijn dat alleen een grote bek terug krijgt.
Daarnaast zijn ook veel van je argumenten niet erg sterk en meer een mening op jouw persoonlijke voorkeur. Het is namelijk flink veranderd en op veel punten ook verbeterd, waarmee je veel van jouw meningen oplost.