image

Nederlandse exporteur via vals e-mailadres voor ton gedupeerd

maandag 9 juli 2018, 15:10 door Redactie, 6 reacties

Een Nederlandse exporteur is via een vals e-mailadres voor een ton gedupeerd, zo meldt ondernemersvereniging evofenedex. Het niet bij naam genoemde bedrijf, dat producent en exporteur van tuinbouwmeststoffen naar meer dan negentig landen is, ontving via een Turkse agent een inkooporder van een Brits bedrijf. Het ging om acht volle containers die naar een dochterbedrijf in Oeganda moesten.

De exporteur had contact met het "bedrijf" dat volgens de directeur veel van de markt af wist. De containers zouden worden verstuurd als de bank en kredietverzekeraar akkoord waren. Bij toeval was echter een medewerker van de exporteur in de buurt van het Britse bedrijf en wilde het contact aanhalen. Het bedrijf bleek echter van niets te weten en had de inkooporder ook niet geplaatst. De inkooporder werd vervolgens doorgelicht. Alle communicatie vond steeds plaats via dezelfde personen en er waren geen e-mails van verschillende afdelingen binnengekomen, zoals administratie of inkoop.

De fraude werd definitief bevestigd toen het gebruikte e-mailadres op één letter verschilde van het echte bedrijf. De exporteur wist uiteindelijk vijf van de acht containers terug te krijgen. De schade bedroeg zeker een ton. Evofenedex stelt dat het verhaal vergelijkbaar is met verhalen van andere leden, waar ook valse e-mailadressen werden gebruikt. Sommige bedrijven werden hierbij voor een half miljoen euro opgelicht.

Reacties (6)
09-07-2018, 15:26 door Anoniem
Tsja... daar doe je niet zo heel veel aan. Vroeger hetzelfde geneuzel met faxen... Het nummer wat erboven staat had je ook maar zelf ingeklopt.
Alert blijven en evt. zelf eens bellen zou het probleem voor een groot deel moeten ondervangen...
09-07-2018, 15:27 door Anoniem
Dan denk je, lastig te zien zoiets.

Maar dan vergeet je dat *kuch* zekere software die veel gebruikt wordt om emails te lezen *kuch* het "hulvaardig" en "gebruiksvriendelijk" vindt om je het hele emailadres niet te laten zien maar alleen de naam die meegezonden wordt. En die compleet arbitrair is, je hoeft er zelfs niet eens een domeinnaam voor te registreren.
09-07-2018, 15:30 door Anoniem
Als je het niveau van echte transporteurs ziet in emails snap je direct waarom het niet opvalt als iemand onzin uitkraamt in een bericht met namaakafzender. Er wordt wat aangeprutst in deze sector.
09-07-2018, 15:49 door john west
Bij de order een gecodeerd bericht geven,met datum enz.
Of de hele order coderen met een afgesproken decodeer sleutel.
09-07-2018, 16:56 door Anoniem
Door john west: Bij de order een gecodeerd bericht geven,met datum enz.
Of de hele order coderen met een afgesproken decodeer sleutel.

Signen zou makkelijker zijn
10-07-2018, 09:56 door Briolet
Door john west: Bij de order een gecodeerd bericht geven,met datum enz.
Of de hele order coderen met een afgesproken decodeer sleutel.

Nog veel simpeler: even telefonisch contact opnemen met het bedrijf. Of een bevestigingsmail sturen. (En natuurlijk niet via een reply op het bericht, maar uit je eigen adresboek)

Ik vind het toch vreemd dat bij een zending met een omvang waarbij een bank en een kredietverzekeraar een akkoord moeten geven, het bedrijf zelf niet gecontacteerd wordt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.