Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

IPad geblokkeerd (account gehackt?)

16-07-2018, 15:37 door Anoniem, 18 reacties
Ik gebruikte op normale wijze mijn IPad toen plotseling het aktivatiescherm verscheen met een boodschap in de trant van: 'Deze IPad is gekoppeld met een ander apparaat waarop 'Zoek mijn IPhone' is toegepast. U dient
uw IPhone opnieuw te aktiveren.

Ik bezit echter geen IPhone, noch andere Apple apparatuur.

Voor de 'Zoek mijn IPhone' opdracht moeten dus (door een ander) de credentials van mijn Apple account zijn gebruikt.

Daarom deze security vraag: Is het mogelijk dat mijn Apple account is gehackt, of kan dit een andere oorzaak hebben?

Na heraktivatie werkte overigens alles weer gewoon.
Reacties (18)
16-07-2018, 17:05 door Anoniem
Sorry foutje!

'U dient uw IPhone opnieuw te aktiveren'

moet natuurlijk zijn

'U dient uw IPad opnieuw te aktiveren'
16-07-2018, 18:04 door Tha Cleaner
Je weet dat Apple een hele goede ondersteuning heeft?
16-07-2018, 18:13 door Vicktor - Bijgewerkt: 16-07-2018, 18:14
Door Anoniem: Ik gebruikte op normale wijze mijn IPad
Door Anoniem:Ik bezit echter geen IPhone, noch andere Apple apparatuur.

Wat is het nou?
16-07-2018, 19:20 door Anoniem
Door Vicktor:
Door Anoniem: Ik gebruikte op normale wijze mijn IPad
Door Anoniem:Ik bezit echter geen IPhone, noch andere Apple apparatuur.

Wat is het nou?

Ah, ik snap wat je bedoelt. Het was bij nader inziens inderdaad wat onduidelijk geformuleerd.

Ik heb een IPad en die was geblokkeerd door iemand met een IPhone die daarvoor 'Zoek mijn IPhone' gebruikte.
Die iemand moet daarvoor dus mijn Apple account hebben gebruikt, maar die inloggegevens zijn alleen bij
mijzelf bekend.
Mijn vraag was dus hoe dat kan.
16-07-2018, 19:51 door Spiff has left the building
Door Anoniem (topicstarter), 15:37 uur:
Ik gebruikte op normale wijze mijn IPad [...]
[...]
Ik bezit echter geen IPhone, noch andere Apple apparatuur.
Door Vicktor, 18:13 uur:
Wat is het nou?
Geen iPhone of andere Apple apparatuur, maar een iPad, precies zoals topicstarter aangaf.
Dat is toch best te begrijpen? Een iPad is geen iPhone.

Door Anoniem (topicstarter), 15:37 uur:
Is het mogelijk dat mijn Apple account is gehackt, of kan dit een andere oorzaak hebben?
Het spijt me, ik kan het je niet vertellen, misschien iemand anders.
De verwijzing van Tha Cleaner, naar Apple's eigen ondersteuning, lijkt ook mij een goed idee.
16-07-2018, 20:51 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem (topicstarter), 15:37 uur:
Ik gebruikte op normale wijze mijn IPad [...]
[...]
Ik bezit echter geen IPhone, noch andere Apple apparatuur.
Door Vicktor, 18:13 uur:
Wat is het nou?
Geen iPhone of andere Apple apparatuur, maar een iPad, precies zoals topicstarter aangaf.
Dat is toch best te begrijpen? Een iPad is geen iPhone.

Door Anoniem (topicstarter), 15:37 uur:
Is het mogelijk dat mijn Apple account is gehackt, of kan dit een andere oorzaak hebben?
Het spijt me, ik kan het je niet vertellen, misschien iemand anders.
De verwijzing van Tha Cleaner, naar Apple's eigen ondersteuning, lijkt ook mij een goed idee.

Nee dat is niet te begrijpen als iemand zegt geen andere Apple apparatuur te hebben maar daarna over een iPad en Apple ID begint.

Mogelijk is het wachtwoord geraden omdat het te simpel was of door social engineering, je zou niet de eerste zijn, enkele beroemdheden gingen je voor.
16-07-2018, 23:45 door Anoniem
Na heraktivatie werkte overigens alles weer gewoon.

En? Blij? Blij met je vendor lock-in?
17-07-2018, 00:28 door Spiff has left the building
Door Anoniem, ma.16-07, 20:51 uur:
Nee dat is niet te begrijpen als iemand zegt geen andere Apple apparatuur te hebben maar daarna over een iPad en Apple ID begint.
Ik begreep uit "IPad [...] geen IPhone, noch andere Apple apparatuur" dat er een een iPad was maar geen andere Apple apparatuur.
Maar ik wil aannemen dat dat niet voor iedereen voldoende duidelijk was. Wat duidelijker zou dan wellicht geweest zijn "IPad [...] geen IPhone, en geen andere Apple apparatuur behalve de iPad."
Gelukkig dat het inmiddels voor iedereen duidelijk is :-)

@topicstarter,
Als je contact hebt met Apple ondersteuning, en het wordt duidelijk wat er precies gebeurd is, zou je dat dan hier nog willen terugberichten, alsjeblieft? Alvast bedankt daarvoor.
17-07-2018, 09:05 door spatieman
was het niet makelijker om contact op te nemen met apple zelf??
17-07-2018, 15:23 door Anoniem
Door spatieman: was het niet makelijker om contact op te nemen met apple zelf??

Goede suggestie, zal ik zeker doen.
Zal het resultaat hier terugrapporteren

Dank voor jullie reacties!
17-07-2018, 16:11 door Anoniem
Daarom deze security vraag: Is het mogelijk dat mijn Apple account is gehackt, of kan dit een andere oorzaak hebben?

Beetje lullige vraag, maar heb je de iPad nieuw gekocht in de winkel, of 2e hands van iemand overgenomen. In het laatste geval kan het zijn dat je (onbewust) een gestolen iPad hebt gekocht. Hoop dat dit niet het geval is.
17-07-2018, 16:13 door Vicktor
Door Spiff:
Door Anoniem (topicstarter), 15:37 uur:
Ik gebruikte op normale wijze mijn IPad [...]
[...]
Ik bezit echter geen IPhone, noch andere Apple apparatuur.
Door Vicktor, 18:13 uur:
Wat is het nou?
Geen iPhone of andere Apple apparatuur, maar een iPad, precies zoals topicstarter aangaf.
Dat is toch best te begrijpen? Een iPad is geen iPhone.
Is een iPad geen Apple apparatuur?
18-07-2018, 09:16 door spatieman
Door Vicktor:
Door Spiff:
Door Anoniem (topicstarter), 15:37 uur:
Ik gebruikte op normale wijze mijn IPad [...]
[...]
Ik bezit echter geen IPhone, noch andere Apple apparatuur.
Door Vicktor, 18:13 uur:
Wat is het nou?
Geen iPhone of andere Apple apparatuur, maar een iPad, precies zoals topicstarter aangaf.
Dat is toch best te begrijpen? Een iPad is geen iPhone.
Is een iPad geen Apple apparatuur?

kijk, dit is een interessant punt, waar zelf ik nog niet aan dacht.
cloud lock, de bitch van ieder device....
04-09-2018, 13:03 door Anoniem
Moet toch te zien zijn welke apparaten aangesloten zijn op jou Apple account??
04-09-2018, 16:10 door Anoniem
Ook bij Apple moet je (vet) betalen voor iets wat feitelijk niet jouw eigendom wordt. Dat ze hem zomaar op afstand blokkeren bewijst dat.

Eigendom betekent dat "jij er de baas over bent".

Is een iPhone gepikt, dan is dat een misdaad. Maar daar gaat Apple niet over.
Is een iPhone geheeld, dan is dat ook een misdaad. Maar daar gaat Apple niet over.
Daarna is het rechtmatig verkregen. Maar daar gaat Apple ook al niet over.

En het argument van beschermen van privacy van de gebruiker is inmiddels niet eens meer lachwekkend te noemen. Want via de achterdeur wordt per seconde al je priveactiviteit leeggezogen. Zonder dat je daar enig zicht op hebt.

Een smaetphone is feitelijk nooit je eigendom. Het blijft namelijk "binnen de macht" van de leverancier. En die kan er nog steeds mee doen wat hij wil.

Geld vragen voor smartphones is dus feitelijk oplichting. Want overdracht van eigendom, tegen betaling, blijft achterwege. De eindregie blijft bij de leverancier.
04-09-2018, 17:56 door Anoniem
Door Anoniem: Ook bij Apple moet je (vet) betalen voor iets wat feitelijk niet jouw eigendom wordt. Dat ze hem zomaar op afstand blokkeren bewijst dat.

Eigendom betekent dat "jij er de baas over bent".

Is een iPhone gepikt, dan is dat een misdaad. Maar daar gaat Apple niet over.
Is een iPhone geheeld, dan is dat ook een misdaad. Maar daar gaat Apple niet over.
Daarna is het rechtmatig verkregen. Maar daar gaat Apple ook al niet over.

En het argument van beschermen van privacy van de gebruiker is inmiddels niet eens meer lachwekkend te noemen. Want via de achterdeur wordt per seconde al je priveactiviteit leeggezogen. Zonder dat je daar enig zicht op hebt.

Een smaetphone is feitelijk nooit je eigendom. Het blijft namelijk "binnen de macht" van de leverancier. En die kan er nog steeds mee doen wat hij wil.

Geld vragen voor smartphones is dus feitelijk oplichting. Want overdracht van eigendom, tegen betaling, blijft achterwege. De eindregie blijft bij de leverancier.

Niet alleen is dit klinklare onzin wat je uitkraamt, je raakt ook nog eens totaal niet het onderwerp.

@topic starter.
Alle toegang tot je apple-id word netjes gelogd. Als je naar icloud.com gaat, dan kan je al je activiteiten vinden, of als ze er niet direct te vinden zijn, kan je ze daar opvragen. (wegens GDPR)
Een goed idee is wellicht om two-factor verificatie in te schakelen, zodat je altijd een notificatie krijgt als iemand probeert in te loggen.
(Al die celebs hadden op die manier dus ook niet hun (naakt) foto's kwijt geraakt)
04-09-2018, 20:07 door Anoniem
Door Tha Cleaner: Je weet dat Apple een hele goede ondersteuning heeft?

Nee, wist ik niet. Volgens mij sturen ze je gewoon door naar iets anders als het kan. Bijvoorbeeld met het accepteren van self signed certificates.
22-08-2019, 16:59 door Anoniem
Het argument van beschermen van de privacy van de gebruiker is inmiddels niet eens meer lachwekkend te noemen, want via de achterdeur wordt elke minuut al je prive-activiteit leeggezogen zonder dat je daar enig zicht op hebt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.