image

Overheid kijkt naar oplossing voor digitale post aan overledenen

maandag 3 september 2018, 11:46 door Redactie, 9 reacties

De overheid gaat maatregelen nemen om te voorkomen dat nabestaanden worden geconfronteerd met digitale post die naar het MijnOverheid-account van overledenen wordt gestuurd. Ook zal er informatie worden gegeven over hoe nabestaanden het MijnOverheid-account van een overledene kunnen opzeggen en wordt er nagedacht om zaken van de overledene via MijnOverheid af te wikkelen, zo laat de Nationale ombudsman weten.

Uit onderzoek van de ombudsman bleek dat overheidsinstanties digitale post naar het MijnOverheid-account van overledenen blijven sturen. Nabestaanden die toegang tot de mailbox van de overledene hebben ontvangen e-mails dat er een bericht voor hem of haar in de Berichtenbox van MijnOverheid staat. Omdat ze niet over de DigiD van de overledene beschikken kunnen ze echter niet bij de inhoud. "Ze weten dus niet of ze iets belangrijks missen. De informatie over wat hieraan te doen is vervolgens niet duidelijk. Ik wil weten hoe dat zit", zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen.

De ombudsman merkt op dat een overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt geregistreerd, maar dit niet leidt tot een aanpassing van die gegevens in het MijnOverheid-account. Bij DigiD is het overlijden van een persoon wel bekend. Daardoor is het na een overlijden niet mogelijk om een nieuwe DigiD-activeringscode aan te vragen. De bestaande code blijft echter wel actief en bruikbaar. Een nabestaande die de DigiD-code kent, kan deze dus blijven gebruiken om in te loggen in MijnOverheid. "Het gebruik van de DigiD van de overledene wordt oogluikend toegestaan. Pas als de code drie jaar lang niet is gebruikt, vervalt deze", zo laat Van Zutphen weten.

Om de problemen te verhelpen komt de overheid met verschillende verbeterpunten. Zo worden er stappen gezet die ervoor moeten zorgen dat nabestaanden niet meer worden geconfronteerd met digitale berichten die aan overledenen zijn gericht. Verder moet het voor nabestaanden makkelijker worden om zaken van overledenen via MijnOverheid af te wikkelen en wordt er informatie verstrekt over het opzeggen van het MijnOverheid-account van een overledene, zo laat de Nationale ombudsman weten.

Reacties (9)
03-09-2018, 11:59 door Anoniem
De ombudsman merkt op dat een overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt geregistreerd, maar dit niet leidt tot een aanpassing van die gegevens in het MijnOverheid-account. Bij DigiD is het overlijden van een persoon wel bekend.
Dus is de oplossing eigenlijk al bekend. Wanneer de aanvraag voor een DigiD op slot kan, kan een mailbox ook op slot, d.w.z. mails die hieraan worden verzonden, worden gebounced. Dat lijkt mij het minst ingrijpend voor de nabestaanden.
03-09-2018, 12:04 door Bitwiper
Altijd leuk als iemand ontdekt dat de ontwerpers van een "dienst", die al geruime tijd beschikbaar is, slechts met 1 van de 2 absolute zekerheden in het leven (je gaat dood en je moet belasting betalen) rekening hebben gehouden.

Goed dat ik mijnoverheid nooit geactiveerd heb, weer een zorg minder voor mijn nabestaanden!
03-09-2018, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem:
De ombudsman merkt op dat een overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt geregistreerd, maar dit niet leidt tot een aanpassing van die gegevens in het MijnOverheid-account. Bij DigiD is het overlijden van een persoon wel bekend.
Dus is de oplossing eigenlijk al bekend. Wanneer de aanvraag voor een DigiD op slot kan, kan een mailbox ook op slot, d.w.z. mails die hieraan worden verzonden, worden gebounced. Dat lijkt mij het minst ingrijpend voor de nabestaanden.
De mailbox is niet in handen van de overheid. De meesten hebben die bij hun internetprovider.
Het gaat hier om gevallen waarin nabestaanden toegang hebben tot die mailbox.
Wat er gestopt zou kunnen worden is het sturen van berichten van de berichtenbox naar het e-mail adres.
Maar en simpele mail filter rule op de mailbox (drop alles wat van de berichtenbox komt) zou dat ook al regelen.
En dat kun je zelf regelen.
03-09-2018, 15:05 door Anoniem
Hoe lang bestaat dat ding nou al? En nu gaan ze zich langzamerhand eens afvragen hoe het nou moet als het even lastig wordt? Nadat de ombudsman ze eens wakkergeschud heeft? Goed over nagedacht, heren Ambtenaren!

Nouja, dat wisten we al. Maar het blijft schrijnend.
03-09-2018, 16:16 door Briolet
Door Anoniem:
De ombudsman merkt op dat een overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt geregistreerd, maar dit niet leidt tot een aanpassing van die gegevens in het MijnOverheid-account. Bij DigiD is het overlijden van een persoon wel bekend.
Dus is de oplossing eigenlijk al bekend. Wanneer de aanvraag voor een DigiD op slot kan, kan een mailbox ook op slot, d.w.z. mails die hieraan worden verzonden, worden gebounced. Dat lijkt mij het minst ingrijpend voor de nabestaanden.

Niet iedereen gebruikt de mailbox op dezelfde manier. Als iemand na een landurig ziekbed overlijd, kan het zijn dat hij intussen anderen zijn DigiD inlogcode gegeven heeft om zaken voor hem te behartigen. (Formeel behoor je iemand te machtigen zodat hij met zijn eigen DigiD bij dat andere account kan)

Na overlijden is het voor het afwikkelen van de nalatenschap juist handig als het account in werking blijft. Afhandeling van financiële zaken kan soms jaren duren. Op het oude fysieke adres van de overledene wonen dan waarschijnlijk al andere mensen.

Het probleem is niet zozeer dat er berichten naar die postbus gaan, maar dat nabestaanden er niet bij kunnen.
03-09-2018, 18:34 door Anoniem
Gelukkig heb ik een mailbox, naast mijn voordeur, waar ik minimaal twee keer per dag langskom waar al dit soort communicatie prima in kan.

Mijn nabestaanden hebben ook toegang tot deze mailbox; zonder berichten blokkade of andere lastige constructies.
Gewoon de sleutel gebruiken.

Lang leve digitalisering!
03-09-2018, 20:43 door Anoniem
Door Anoniem:Mijn nabestaanden hebben ook toegang tot deze mailbox; zonder berichten blokkade of andere lastige constructies.
Gewoon de sleutel gebruiken

Je hebt makkelijk praten...

Als je oud genoeg bent (en dat zijn gelukkig de meeste mensen die overlijden) dan zou het heel goed zo kunnen zijn dat die door jou bedoelde mailbox onderdeel is van de rij brievenbussen in een bejaardenflat, een verzorgingshuis of dergelijke. En meestal moet je als nabestaande binnen een maand de betreffende woonruimte vrijgeven en komt die mailbox daarna dus in handen van iemand anders. En ook indien het een eigen huis betreft wordt dat vaak direct verkocht (vooral wanneer de eigenaar al weduwe of weduwnaar was).

Vervolgens moet je maar hopen dat die nieuwe bewoner er zin in heeft (en ertoe in staat is) om belangrijke post door te sturen naar de nabestaanden van de vorige bewoner.

Wat dat betreft is een elektronische brievenbus op zich helemaal zo gek nog niet, want die blijft "van de overledene". Indien er dan goed geregeld wordt (evt. via de erfrechtverklaring van de notaris) wie er bij mag komen om de post op te halen, dan is dat wellicht nog beter dan papieren post. Aan dat goed geregeld zijn schort het echter, tot in dieptreurige toestanden!
05-09-2018, 13:19 door packetguy - Bijgewerkt: 05-09-2018, 13:22
Stel je voor dat je van tevoren hier over nadenkt, wat een prutsers zijn het toch ook.
Je zou toch zeggen dat na tientallen jaren ICT dit iets is waar je inmiddels zorgvuldig en professioneel mee bezig bent.

Ik kan nog steeds niet fatsoenlijk berichten krijgen in mijn digitale inbox met de inhoud van het onderwerp en een eventueel push bericht met een app. Ik heb al een rekening gemist omdat ik alleen maar een email krijg dat er een bericht van die en die ligt te wachten.

Serieus, waarom belast je de burger met je incompetentie om iets goed neer te zetten.
12-06-2019, 12:53 door Anoniem
Het stoppen van die berichtenstroom zet m.i.de zaken op z'n kop; belangrijker is om de nabestaanden toegang te geven tot het 'mijnoverheid' account.
De overheid en andere instanties vertrouwen meer en meer op elektronische berichtgeving en dat lijkt me een logische en noodzakelijke ontwikkeling. Maar natuurlijk moet je dan als 'Executeur Testamentair' wél over die gegevens en berichten kunnen beschikken want de evt. nagelaten 'schoenendoos met papieren' wordt steeds onvollediger. Zoals hier al werd opgemerkt zou dat 'mijnoverheid' account juist een uitkomst kunnen zijn omdat soms niet is te voorkomen dat belangrijke papieren brieven na iemand's overlijden zoek raken.
Het probleem is dus m.i. dat het DigID vervalt als iemand overlijdt en dat je ook als E.T. geen toegang kunt krijgen. Dat maakt bijv. afhandeling van belastingzaken nodeloos gecompliceerd en in de toekomst wellicht vrijwel onmogelijk.
Ik word nu als E.T. erkend door de belastingdienst, door de verzekeringen en door de bank - allemaal moeizaam en apart geregeld maar het werkt tenminste. Waarom kan ik nou géén toegang krijgen tot de 'mijnoverheid' berichtenbox; dat lijkt me toch nogal minder spannend dan de beschikking over roerend en onroerend goed en alle gelden, die ik dus wél heb.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.