Google gaat maatregelen tegen frauduleuze helpdesks nemen, aangezien die steeds lastiger van legitieme helpdesks zijn te onderscheiden, zo heeft de internetgigant aangekondigd. Via advertenties doen oplichters zich voor als de helpdesks van Microsoft en andere computerbedrijven.
Ook komt het voor dat de advertenties naar pagina's wijzen die laten geloven dat er een probleem met de computer is en laten vervolgens het nummer van een 'helpdesk' zien. Zodra slachtoffers het in de advertentie of website opgegeven nummer bellen worden ze op verschillende manieren opgelicht. Zo proberen de oplichters het slachtoffer software te laten installeren waarmee de controle over het systeem kan worden overgenomen en moeten slachtoffers voor niet verrichtte of onnodige diensten of producten betalen. Ook komt het voor dat de oplichters geld van de bankrekening van het slachtoffer stelen.
Volgens Google wordt het steeds lastiger om deze frauduleuze helpdesks van legitieme helpdesks te onderscheiden. Daarom heeft de internetgigant besloten om alle advertenties voor deze categorie diensten wereldwijd te beperken. De komende maanden wordt er een verificatieprogramma geïntroduceerd dat alleen legitieme helpdesks kunnen gebruiken om hun diensten via de platformen van Google te adverteren en aan te bieden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.