Misbruik van het voorspelbaar gedrag van internetgebruikers moet stoppen. Gebruikers krijgen hierdoor vaak producten aangeboden die inferieur aan de eigen keuzes zijn, zo stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens Cateautje Hijmans van den Bergh van de ACM weten bedrijven steeds meer van internetgebruikers en kan die informatie zowel ten goede als ten kwade worden gebruikt.
Bedrijven beschikken over steeds meer mogelijkheden om het gedrag van internetgebruikers te kennen. Daarnaast laten internetgebruikers voorspelbaar gedrag zien. "Zo klikken we bij de resultaten van een online zoekopdracht in 75 procent van de gevallen op een van de eerste vier zoekresultaten, ongeacht de kwaliteit of relevantie. In de appstores kiezen wij in 87 procent van de gevallen voor een app uit de gepresenteerde top vijf. En bij zorgverzekeringen kiezen we voor de middelste van drie opties. Of voor 'meest gekozen'", aldus Hijmans van den Bergh.
Door de informatie waarover bedrijven beschikken kunnen ze gebruikers ongewenst sturen, die daardoor niet altijd bij de voor hen beste beslissing uitkomen. "Onderzoek laat zien dat wij gemiddeld vaker producten aangeboden krijgen die inferieur zijn aan de producten die we zelf hadden uitgezocht", zo laat Hijmans van den Bergh weten. Ze roept op tot een nieuwe standaard en zorgplicht om misbruik tegen te gaan. "Daarvoor is een discussie op Europees niveau nodig. Laat de industrie zich daarin ook roeren en het voortouw nemen. Met mogelijk zelfregulering als uitkomst, inclusief een stok achter de deur."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.