Datalekken hebben invloed op de koers van bedrijven, zo stelt vergelijkingswebsite Comparitech aan de hand van eigen onderzoek naar 24 bedrijven. De bedrijven, waaronder Adobe, Equifax, Sony en Yahoo, kregen elk met één of meerdere datalekken te maken en hebben een beursnotering op de New York Stock Exchange.
Uit het onderzoek blijkt dat de gehackte bedrijven het slechter deden dan de markt. De koers van de getroffen bedrijven bereikt 14 marktdagen na een datalek een dieptepunt. Na ongeveer een maand is de koers hersteld en presteert het aandeel van de bedrijven vergelijkbaar met andere aandelen.
Op de lange termijn blijft de koers van de gehackte bedrijven echter achter bij de koers van de Nasdaq in z'n geheel. Het eerste jaar na een datalek stegen aandelen gemiddeld 8,53 procent, maar bleven de gehackte bedrijven met -3,7 procent achter. Na twee jaar stijgt de gemiddelde aandelenprijs met 17,78 procent, maar doen de gehackte bedrijven het -11,35 procent slechter. Het derde jaar werd een min van 15,58 procent geteld.
De koers van getroffen financiële en betaalbedrijven bleef het meest achter na een datalek, terwijl de impact op gezondheidsbedrijven het kleinst is. Verder hebben datalekken met zeer gevoelige gegevens, zoals creditcarddata en social security nummers, een grotere invloed op de koers dan datalekken waarbij minder gevoelige informatie is gelekt. Wel stellen de onderzoekers dat de impact van datalekken na verloop van tijd waarschijnlijk zal afnemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.