Door leoh: Sinds maart vorig jaar bleef ik berichten van een nieuwe"voicemail in" van vodafone krijgen via sms terwijl er geen bericht in stond.
Als ik 1233 bel krijg ik te horen: "this service is not provided".
Maar als ik het internationale voicemailnummer bedel, kon ik alle gesprekken die ik recent had gevoerd terug luisteren.
Hier heb ik Vodafone over gebeld, waarna zij een onderzoek hebben gedaan.
Vodafone had vastgesteld dat de sms'jes die ik kreeg van een ander 06 nummer waren.
Kortom al mijn (privé) gesprekken werden op iemands anders voicemail opgeslagen.
Omdat dit een zogenaamd grip nummer (verkort nummer) is had Vodafone de verklaring dat er op mijn bedrijf waar ik werk hier waarschijnlijk iets mee was geknoeid.
Uit de routeringsgegevens van deze Vodafone sms'jes is het telefoonnummer van deze voicemail achterhaald.
Dit bleek het 06 nummer te zijn van de beveiligings-officer die bij hetzelfde bedrijf werkt.
Kortom het bedrijf waar ik werk heeft dus de mogelijkheid gesprekken af te luisteren van werknemers.
Heeft iemand een idee hoe dit technisch mogelijk is geweest?
M.v.g.Leo H
Interessant.
Je hebt dus inderdaad volledige gesprekken van jezelf op die voicemail teruggeoord ?
(niet alleen voicemail-berichten voor jou daar terecht gekomen zijn ?).
Op zich zal er best een technische feature zijn om gesprekken te dupliceren en ergens te dumpen.
(het lijkt me nuttig/nodig als debug optie bij installatie en test van een telefoonswitch , en een duplicate+reroute call optie is ook noodzakelijk om aan tapwetgeving te voldoen).
Het is ook een heel normale feature op wat luxere PBXen die callcenters gebruiken ('dit gesprek kan opgenomen worden' etc) .
Wat bijzonder opmerkelijk is, is dan dat die feature beschikbaar was/beschikbaar gesteld is voor een klant van een mobiele operator. Ik heb niet eerder gehoord dat klanten met een stel bedrijfsabonnementen zo'n optie konden gebruiken.
Waarom vraag je eigenlijk naar hoe het technisch kan ? De 'hoe' zal gewoon zijn aangeven in een beheerpaneel, of een xls sheet met af te luisteren nummeren sturen naar de accountmanager door de aangewezen persoon van het bedrijf.
Verder zal het 'onder water' gewoon iets als een driegesprek zijn denk ik, met het voicemail systeem als stil luisterende derde deelnemer.
Je doet er denk ik goed aan om even de tijd te nemen om je arbeidscontract, het personeelshandboek en verdere overeenkomsten die je getekend heb met het bedrijf (vast ook iets toen je de telefoon van de zaak kreeg) heel goed te lezen en je af te vragen of er een clausule in staat waarmee je werkgever dit kan , of onder welke omstandigheden.
Mocht er (al)spanning zitten in de relatie met je werkgever weet je nu (bijna) zeker dat dat wederzijds is. En voor zo ver je bezig zou zijn met zaken die kunnen leiden tot ontslag kun je daar maar beter mee stoppen.
-bijna zeker : het zou nog kunnen het bedrijf (of vodafone) een foutje gemaakt heeft bij het aangeven _welke_ telefoon afgeluisterd moet worden.
Qua topic titel: het zal echt niet te maken hebben met het type toestel (iPhone) als je calls in het netwerk van de operator al gedupliceerd worden naar een voicemail.