KPN en Talpa Network starten een test waarbij het kijkgedrag van tv-kijkers wordt gebruikt om gepersonaliseerde advertenties en kijktips te geven, zo meldt de telecomprovider. Voor "reclame op maat" starten KPN en Talpa Network vanaf oktober een test met KPN-medewerkers die ook klant zijn.
Zij geven toestemming om klantgegevens, waaronder het kijkgedrag, te gebruiken om relevantere reclames te ontvangen bij het bekijken van tv-programma's van Talpa Network, te beginnen met SBS6. Een deel van de advertenties wordt daarbij door gepersonaliseerde advertenties vervangen. Later zullen hier ook de zenders Veronica, Net5 en SBS9 aan worden toegevoegd.
Wanneer de test succesvol is verlopen, wil KPN reclame op maat op grotere schaal gaan aanbieden. Klanten moeten hiervoor wel toestemming voor geven. Vervolgens zal KPN een profiel van het huishouden samenstellen, gebaseerd op het kijkgedrag en administratieve gegevens, zoals adres, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten.
De verschillende profielen worden gekoppeld aan specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld "gezinnen met interesse in sport". Zo kunnen adverteerders gerichter een specifieke doelgroep bereiken. Op basis van het profiel wordt de gebruiker ingedeeld in een groep van minimaal 100 huishoudens. Volgens KPN moet dit de privacy garanderen.
KPN stelt dat alle data die wordt gebruikt voor het maken van een klantprofiel alleen bij KPN bekend is en nooit met anderen zoals adverteerders en televisiezenders zal worden gedeeld. In navolging van de gepersonaliseerde advertenties zullen ook kijktips worden gegeven. Gebruikers kunnen hun toestemming op elk moment weer intrekken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.