Facebook is onder vuur komen te liggen omdat het telefoonnummers die gebruikers voor tweefactorauthenticatie (2FA) opgeven ook voor advertentiedoeleinden laat gebruiken. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF vindt dat de sociale netwerksite hiermee moet stoppen.
Wanneer gebruikers hun telefoonnummer voor 2FA opgeven wordt het binnen een aantal weken beschikbaar voor adverteerders om voor gerichte advertenties te gebruiken, zo werd eerder deze week bekend. De EFF is bang dat sommige mensen nu tweefactorauthenticatie zullen uitschakelen. Dat moeten gebruikers juist niet doen, zegt Gennie Gebhart van de EFF.
Gebruikers zijn inmiddels niet meer verplicht om een telefoonnummer op te geven voor het gebruik van tweefactorauthenticatie. De extra code die tijdens het inloggen als tweede factor moet worden ingevoerd kan niet alleen via sms, maar ook via een app worden verkregen. Sommige mensen kunnen echter geen app gebruiken. Daarnaast tast Facebook met deze werkwijze het vertrouwen in tweefactorauthenticatie aan, aldus Gebhart. De EFF wil dan ook dat Facebook alle 2FA-telefoonnummers wist waar ze niet voor essentieel gebruik vereist zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.