image

Helpdeskfraudeurs stelen data van systemen advocatenkantoor

dinsdag 2 oktober 2018, 12:17 door Redactie, 5 reacties

Een Amerikaans advocatenkantoor is slachtoffer geworden van helpdeskfraudeurs die zich voordeden als een computerbedrijf. Bij helpdeskfraude, ook bekend als de tech support scam en Microsoft-fraude, doen oplichters zich bijvoorbeeld voor als Microsoftpersoneel en proberen zo toegang tot de computer van het slachtoffer te krijgen.

In het geval van het Amerikaanse advocatenkantoor kregen de oplichters toegang tot meerdere systemen, met daarop de gegevens van minstens 73 personen. Het ging onder andere om namen, social security nummers en medische dossiers die de fraudeurs wisten te bemachtigen. Veertig minuten na ontdekking van de fraude werden de systemen uitgeschakeld.

Vervolgens vond er een onderzoek plaats naar de omvang van het datalek en of er geen ongeautoriseerde software of toegangskanalen waren achtergebleven. Het advocatenkantoor heeft melding bij de FBI gedaan. De systemen in kwestie zijn sindsdien niet meer ingeschakeld, zo blijkt uit een melding over het datalek in de Seattle Times.

Reacties (5)
02-10-2018, 14:29 door Anoniem
Als zoiets een particulier overkomt, dan zou je het nog kunnen begrijpen. Maar een advocatenkantoor? Wat zitten daar voor onvoorstelbare sukkels?
02-10-2018, 15:33 door Anoniem
Door Anoniem: Als zoiets een particulier overkomt, dan zou je het nog kunnen begrijpen. Maar een advocatenkantoor? Wat zitten daar voor onvoorstelbare sukkels?

Een advocaat is gewoon een particulier met meer kennis van wetgeving. Hij heeft niet perse meer kennis van computers. Daarnaast maakt een advocaat vaker gebruik van een externe helpdesk dan een particulier, dus gebeld worden door iemand is daar gebruikelijker dan bij een particulier.

Al met al is het dus logischer dat een advocaat er in trapt dan een particulier.

Peter
02-10-2018, 15:45 door Anoniem
Door Anoniem: Als zoiets een particulier overkomt, dan zou je het nog kunnen begrijpen. Maar een advocatenkantoor? Wat zitten daar voor onvoorstelbare sukkels?
Heel logisch, deze mensen zijn goed in hun werk en houden het ook daarbij ;-). Daarom vertrouwen ze soms blind op de helpdesk. Daarom vind ik heel begrijpelijk dat dit is gebeurd en hoe. Wel vervelend om dat er even bij te zeggen. Maar om nou gelijk te roepen dat het sukkels zijn?
02-10-2018, 16:02 door Anoniem
Als zoiets een particulier overkomt, dan zou je het nog kunnen begrijpen. Maar een advocatenkantoor? Wat zitten daar voor onvoorstelbare sukkels?

Mensen, net als jij en ik. Geef jezelf nog even twee schouderklopjes, omdat je zoveel beter en slimmer bent.
02-10-2018, 18:00 door Briolet - Bijgewerkt: 02-10-2018, 18:04
Door Anoniem: Als zoiets een particulier overkomt, dan zou je het nog kunnen begrijpen. Maar een advocatenkantoor? Wat zitten daar voor onvoorstelbare sukkels?
Het staat me bij dat Moskovisch er trots op was dat er helemaal geen PC op zijn werkplek stond en hij die elders ook niet gebruikte.

ICT en advocatuur zijn gewoon twee verschillende vakken. Of denk je dat een ICT-er ook goed in rechtzaken is?

Verder zijn advocaten behoorlijk naïef en denken dat alle mensen eerlijk zijn en het OM altijd mensen ten onrechte beschuldigd. Met zo'n instelling is er toch ook geen noodzaak je tegen eerlijke mensen te beschermen. (-:
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.