Een Amerikaans advocatenkantoor is slachtoffer geworden van helpdeskfraudeurs die zich voordeden als een computerbedrijf. Bij helpdeskfraude, ook bekend als de tech support scam en Microsoft-fraude, doen oplichters zich bijvoorbeeld voor als Microsoftpersoneel en proberen zo toegang tot de computer van het slachtoffer te krijgen.
In het geval van het Amerikaanse advocatenkantoor kregen de oplichters toegang tot meerdere systemen, met daarop de gegevens van minstens 73 personen. Het ging onder andere om namen, social security nummers en medische dossiers die de fraudeurs wisten te bemachtigen. Veertig minuten na ontdekking van de fraude werden de systemen uitgeschakeld.
Vervolgens vond er een onderzoek plaats naar de omvang van het datalek en of er geen ongeautoriseerde software of toegangskanalen waren achtergebleven. Het advocatenkantoor heeft melding bij de FBI gedaan. De systemen in kwestie zijn sindsdien niet meer ingeschakeld, zo blijkt uit een melding over het datalek in de Seattle Times.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.