Apple heeft in een verklaring die in China is gepubliceerd formeel haar excuses aangeboden aan de gebruikers die het slachtoffer zijn geworden van phishing-criminelen. De oplichters gebruikten de buitgemaakte Apple-ID gegevens om geldbedragen van de slachtoffers naar de rekening van criminelen over te maken via de mobiele betaalapps van Alipay en WeChat.
Hoeveel mensen er precies het slachtoffer van de aanval zijn geworden en hoeveel geld er op die manier is buitgemaakt, heeft Apple niet gemeld. Het zou gaan om een 'klein aantal' gebruikers.
Volgens Macrumors heeft Apple laten weten dat de gedupeerde gebruikers geen tweestaps-authenticatie hadden geactiveerd op hun account. Daardoor werd het voor hackers eenvoudiger om toegang tot de accounts te krijgen.
Apple loopt tegen meer problemen aan in China. Zo kreeg het bedrijf kritische vragen over privacybescherming toen het eerder dit jaar de iCloud-data van Chinese gebruikers verplaatste naar het staatsbedrijf China Telecom. Verder werd het bedrijf geconfronteerd met een overvloed aan illegale gok-apps in de Chinese iOS App Store en probeert Apple nu in China de hoeveelheid spam via iMessage te beperken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.