Wintertijd gaat waarschijnlijk voor meer slachtoffers in het verkeer zorgen.
Op zich heb ik nooit zoveel moeite ervaren met omschakelen tussen zomer en wintertijd.
Volgens mij zit het meestal tussen de oren als je hier een probleem mee hebt, uitzonderingen daar gelaten.
Het oorspronkelijke hoofdmotief voor zomertijd in 1977 (mede onder invloed van de oliecrisis) was energiebesparing.
Zomertijd: 's ochtends langer donker (hoewel nog steeds vrij vroeg licht), ’s avonds langer licht, dus lampen later aan,
en dat zou energie en dus brandstof besparen in electriciteitscentrales.
Echter er is op dat gebied ondertussen nog wat anders gebeurd: verlichting is inmiddels vele malen zuiniger met ledlampen. Maar het totale electriciteitsverbruik gaat niet alleen over verlichting!
Sinds 1977 hebben de meeste mensen veel meer elektrische apparaten in huis gekregen, en het stroomverbruik daarvan heeft meestal niets of weinig te maken met de kwestie of het buiten nog licht is of niet.
Denk hierbij vooral aan koelkasten, wasmachines/drogers, TVs, computerapparatuur en elektrische verwarming en sluipverbruik van allerlei soorten apparaten in standby, en vooral minder moderne adapters/voedingen/transformatoren die constant in het stopcontact zitten. (mijn oude stereo heeft een sluipverbruik van >10 Watt, en kostte nodeloos richting 20 euro per jaar als deze 1 jaar in standby stond). Ook grote moderne TV-schermen hebben best veel honger naar energie met name als ze voor langere tijd aan staan. Grote OLED aan de muur hartstikke mooi, maar ze verbruiken vooralsnog duidelijk meer energie, en dat ga je echt wel merken als er veel TV wordt gekeken (tenzij je niet beter weet)
Zie
https://www.rtings.com/tv/learn/led-oled-power-consumption-and-electricity-costVanaf tegenwoordig ca. 47 a 48 inch schermgrootte (moderne LCD TV) loopt het energieverbruik duidelijk sneller op.
Dus de zomertijd gaat allang niet meer over een noemenswaardige energiebesparing op verlichting.
Maar er is wel een duidelijke invloed op het verkeer:
bijv. zons op-en ondergang die verblindt op de drukste momenten, of de combinatie verkeersdrukte, mist, neerslag én duisternis zulen de verkeersveiligheid zeker niet bevorderen, en kan mensenlevens gaan kosten bij een verkeerd besluit.
En daar zou men eens heel goed over moeten nadenken over wat dan waarschijnlijk het beste tijdschema is.