Vanaf volgende maand gaat Chrome alle advertenties blokkeren op websites die geregeld malafide of misleidende advertenties aan bezoekers tonen. Vorig jaar kondigde Google al maatregelen aan om Chrome-gebruikers tegen ongewenste pop-ups en redirects te beschermen.
Het gaat in dit geval om het onverwachts doorsturen van gebruikers naar ongewenste content, zoals een nieuwe pagina. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door websites die zich voordoen als afspeelknop of transparante overlays op websites, die alle clicks afvangen en nieuwe tabs of vensters openen. Dergelijke redirects besloot Chrome vanaf begin dit jaar te blokkeren.
De aanpak ging echter niet ver genoeg, zegt Googles Vivek Sekhar. De meeste vervelende ervaringen waar Chrome-gebruikers mee te maken krijgen worden niet geblokkeerd. Het gaat dan in bijna alle gevallen om malafide of misleidende advertenties. Bijvoorbeeld advertenties die zich als systeemwaarschuwingen of als knoppen voordoen om de advertentie te sluiten. Sommige van deze advertenties worden gebruikt om persoonlijke informatie te stelen, aldus Sekhar.
Met de lancering van Chrome 71 in december gaat de browser daarom alle advertenties blokkeren op websites die geregeld malafide of misleidende advertenties laten zien. Webmasters kunnen via de Google Search Console zien of dergelijke advertenties op hun website zijn aangetroffen. Zodra dit het geval is krijgen webmasters 30 dagen de tijd om het probleem op te lossen voordat de advertenties worden geblokkeerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.