Oplichters hebben via WhatsApp-fraude vorig jaar 257.000 euro van 122 Nederlanders weten te stelen, zo laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten na berichtgeving door BNR. Bij WhatsApp-fraude doen oplichters zich voor als een bekende van het slachtoffer, bijvoorbeeld een zoon of dochter, en stellen dat ze een nieuw telefoonnummer hebben om te Whatsappen.
Vervolgens vragen de oplichters aan het slachtoffer of die een geldbedrag kan voorschieten. De Fraudehelpdesk liet vorig jaar al aan Security.NL weten dat de oplichters informatie en openbare profielfoto's van Facebook voor het WhatsApp-profiel gebruiken. Ook wordt er gekeken naar de manier van communiceren, waardoor de oplichters authentieker overkomen.
Zowel het aantal mensen dat aangaf geld door de fraude te zijn verloren als het aantal meldingen van mensen die geen schadebedrag doorgaven is vorig jaar sterk toegenomen. In 2016 klopten er nog slechts twee slachtoffers bij de Fraudehelpdesk aan, die voor 4200 euro waren opgelicht. Een jaar later was dat gestegen naar twaalf met een schadebedrag van bijna 20.000 euro. Vorig jaar ging het om 122 gedupeerden die voor 257.000 euro waren opgelicht, wat neerkomt op een gemiddeld schadebedrag van 2100 euro per slachtoffer.
Bij de 'meldingen' die de Fraudehelpdesk ontving gaat het om mensen die geen schadebedrag melden. Dat is meestal omdat ze op tijd achter de fraudepoging komen en geen geld overmaken. In een enkel geval kan het zijn dat melders het schadebedrag niet willen opgeven of zijn vergeten op te geven. Het gaat echter ook om mensen wiens identiteit gebruikt is om de slachtoffers te benaderen, zonder dat ze zelf financiële schade hebben geleden.
Het aantal meldingen kende ook een stijging. In 2016 ging het om twee meldingen, gevolgd door 47 in 2017. Vorig jaar ontving de Fraudehelpdesk 654 meldingen van WhatsApp-fraude. Met name in het laatste kwartaal van vorig jaar kwamen veel meldingen binnen. Half oktober stond de teller bij de Fraudehelpdesk nog op 167. Een maand later was dit gestegen naar 381 en eind december 654. Volgens woordvoerder Tanya Wijngaarde blijkt uit verschillende onderzoeken dat ongeveer 10 procent van alle gevallen bij de organisatie wordt gemeld.
Wie een betaalverzoek via Facebook, e-mail, sms of WhatsApp krijgt wordt geadviseerd eerst telefonisch contact met de persoon op te nemen, of om een gesproken bericht te vragen, en niet alleen op basis van een bericht te betalen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.