Door Anoniem: Administratie staat toch los van het bank systeem mag ik aannemen?
Wat banksystemen doen is niets anders dan een reusachtige administratie bijhouden, van saldi, overboekingen, effectentransacties, klantgegevens, noem maar op. Het beeld dat administratie los staat van wat dus administratie is volg ik niet.
Beetje bizar dat als iets geopend wordt het hele systeem besmet kan worden. Lekker veilig en goede training in veiligheid is geen luxe? T
Voor zover ik zie is niet het hele netwerk van de bank geïnfecteerd geraakt maar het werkstation van degene die de nepvacature opende.
Het was trouwens een IT-professional die erin trapte volgens de berichten. Die heeft vast wel de benodigde trainingen gehad en meer inzicht in hoe dingen op computers eigenlijk werken dan de gemiddelde medewerker. Dan lijkt het er niet op dat gebrek aan training hier het probleem is.
Ik denk eerder dat mensen, ook professionals, helemaal niet zo goed in staat zijn als ze zelf vaak denken om op dingen die ze echt wel weten ook elk moment alert te zijn. De aandacht van deze persoon was bij een vacature, bij een stap in zijn of haar carriére, niet bij de op zich bekende technische details van de computer die erbij gebruikt werd. Aandacht is iets dat je moet richten op iets en je kan simpelweg niet overal tegelijk op richten. Dat weten aanvallers en daar maken ze misbruik van door je aandacht af te leiden, bijvoorbeeld met een interessante nepvacature.
Het is maar heel beperkt mogelijk om je daartegen te wapenen, want je kan je aandacht nou eenmaal niet overal tegelijk op richten, er is maar een beperkt aantal randvoorwaarden dat je tegelijkertijd actief kan bewaken. De pest met dit soort voorvallen is is dat de schade meteen aangericht is als je zo'n document opent. Het helpt niet om het na een vluchtige blik opzij te leggen en er later nog eens beter naar te kijken als je er ruimte voor hebt in je hoofd, dan heeft de besmetting al plaatsgevonden.
Een deel van het probleem is dus dat software té krachtig is geworden in de zin dat handelingen met grote gevolgen te makkelijk uitgevoerd kunnen worden. Bij mechanische dingen weten we het wel. Een professionele snijmachine die behalve dikke stapels papier ook makkelijk ledematen afsnijdt bijvoorbeeld werkt pas als je twee knoppen tegelijk indrukt op veilige afstand van het mes die zo ver uit elkaar liggen dat je je armen moet strekken en daarbij onmogelijk een hand onder het mes kan krijgen. Bij software is er een trend, die nog steeds gaande is, om alles zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken en handelingen te minimaliseren. Het gaat mis omdat riskante dingen té makkelijk zijn. De "weet je dit wel zeker - ja/nee"-dialoogjes die als veiligheidsklep voor riskante dingen moeten dienen volstaan daarbij niet, die gaan irriteren en worden al snel ongelezen weggedrukt. Ze irriteren omdat de hele mens-machine-interface op gemak is ontworpen en dit als een oppervlakkige gedachte achteraf is toegevoegd en vooral overkomt als een verstoring van dat gemak.
Riskante handelingen moeten niet zo makkelijk mogelijk zijn maar juist je volle aandacht vragen. Niet de vluchtige aandacht van het irritante ja/nee-dialoogje, je moet er goed voor gaan zitten om het voor elkaar te krijgen. Dat vergt een fundamenteel andere benadering van het maken van user interfaces dan tot nu toe gehanteerd wordt. Hoe die eruit moet zien weet ik niet, maar dat dingen altijd maar zo makkelijk mogelijk maken niet de juiste benadering is vind ik zo langzamerhand overduidelijk.
Tot dit soort dingen bedacht en uitgewerkt zijn en overal zijn doorgedrongen is het dweilen met de kraan open, vrees ik.