De Franse privacytoezichthouder CNIL heeft Google een boete van 50 miljoen euro opgelegd wegens het overtreden van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Volgens de autoriteit schiet de internetgigant tekort in de informatievoorziening over het verwerken en opslaan van gegevens voor het personaliseren van advertenties, alsmede het verkrijgen van geldige toestemming.
"Essentiële informatie, zoals het doel van de dataverwerking, de bewaartermijn van data en de soorten persoonlijke data die voor gepersonaliseerde advertenties worden gebruikt, zijn buitensporig over verschillende documenten verspreid, met knoppen en links die voor aanvullende informatie moeten worden geklikt. De relevante informatie is alleen na verschillende stappen toegankelijk, waarbij soms vijf tot zes acties nodig zijn", aldus CNIL.
Daarnaast gaat Google de fout in door te stellen dat het over een juridische basis beschikt voor het verwerken van gegevens voor gepersonaliseerde advertenties. "Google stelt dat het toestemming van gebruikers verkrijgt voor het verwerken van data voor gepersonaliseerde advertenties. Deze toestemming is echter voor twee redenen niet geldig", zo gaat de Franse privacytoezichthouder verder.
De eerste reden is dat gebruikers niet voldoende door Google worden geïnformeerd. De informatie over de dataverwerkingen is over verschillende documenten verspreid en zorgt ervoor dat de gebruiker niet in staat is om de omvang van de dataverwerkingen te beseffen. Verder is de verzamelde toestemming niet "specifiek" noch "ondubbelzinnig", stelt CNIL.
Als er een account wordt aangemaakt kan de gebruiker wel verschillende opties over het account aanpassen, maar het is niet mogelijk om de weergave van gepersonaliseerde advertenties in het eerste scherm in te stellen. Daarnaast staat het weergeven van gepersonaliseerde advertenties bij de uitgebreidere opties standaard geselecteerd. Verder moet een gebruiker bij het aanmaken van een account zijn toestemming geven voor alle dataverwerkingen door Google, wat niet specifiek is en daarmee in overtreding van de AVG, aldus CNIL.
Het is de eerste keer dat de Franse privacytoezichthouder de nieuwe boetebevoegdheid van de AVG inzet. De hoogte van het bedrag worden volgens CNIL gerechtvaardigd door de ernst van de overtreding aangaande de essentiële principes van de AVG, namelijk transparantie, informatie en toestemming. CNIL stelt verder dat Android een groot marktaandeel op de Franse markt heeft en dagelijks duizenden mensen een Google-account aanmaken om hun smartphone te gebruiken. Het economische model van het bedrijf is daarnaast op gepersonaliseerde advertenties gebaseerd. Daarom is het van het grootste belang om aan de wetgeving te voldoen, zo besluit de toezichthouder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.