Telecomprovider Tele2 laat klanten niet meer telefonisch het wachtwoord van hun e-mailaccount wijzigen. Aanleiding is onderzoek van RTL Nieuws dat het voor derden vrij eenvoudig was om op deze manier toegang tot e-mailaccounts van klanten te krijgen.
Om de identiteit van klanten vast te stellen vroeg de klantenservice van Tele2 alleen de postcode en het huisnummer. Vervolgens kon de beller een nieuw wachtwoord opgeven. Aangezien dergelijke informatie eenvoudig is te achterhalen hadden derden op deze manier toegang tot de e-mailadressen van Tele2-klanten kunnen krijgen, alsmede gekoppelde accounts. Volgens de Autoriteit Persoonsgegeven is deze vorm van beveiliging "volstrekt onvoldoende". De privacytoezichthouder heeft aangegeven dat het Tele2 om opheldering zal vragen.
Klanten die hun wachtwoord willen wijzigen worden nu naar de procedure op de website doorverwezen. Tele2 gaat daarnaast een bewustwordingscampagne onder de klantenservicemedewerkers starten. "We waarderen het dat onze klantenservicemedewerkers onze klanten altijd goed willen helpen, maar dat kan en mag niet ten koste gaan van de bescherming van hun gegevens", aldus de provider.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.