Door karma4: Bellen via de receptie? Dat duidt op een ondernemings ofwel bedrijfsomgeving. Daar is de AVG niet van toepassing wordt beweerd. .....
De AVG is juist van toepassing op bedrijven, niet op particulieren. Ervan uitgaande dat de verkoper hier een bedrijf vertegenwoordigd, is de AVG gewoon van toepassing. Het maakt dus niet uit of deze verkoper contact opneemt met een particulier of een bedrijf.
Maar wat Anoniem@16.21 al aangeeft, AVG gaat over verwerken van persoonsgegevens en is niet effectief voor dit soort praktijken. Die verkoper kan gewoon zeggen: "Ik heb 10 willekeurige cijfers ingetoetst" of als je een bedrijf met website hebt: "Ik heb het nummer van de website gebeld". Als jij dat zelf openbaar maakt (wat voor een bedrijf logisch is), dan mag iedereen dat nummer bellen. Opslaan en verwerken in geautomatiseerde systemen is een ander verhaal, maar dat is hier niet aan de orde.
Persoonlijk hanteer ik twee methodes bij dit soort praktijken:
1) Heel directief en assertief, bijna op het agressieve af, afwijzen;
2) Als ik er de tijd voor heb en ervoor in de stemming ben, ga ik ze zieken. Gewoon eerst veel interesse tonen, de verkoper aan het lijntje houden en dan eindigen dat je niet geïnteresseerd bent en afkappen. Vaak zitten die verkopers op provisie, dus al die tijd dat je hem/haar bezig hebt gehouden heeft hij/zij geen omzet maken. Dat vinden ze echt niet leuk.