/dev/null - Overig

Afwijzing recht op dataportabiliteit (AVG) door mijn onderwijsinstelling

13-04-2019, 19:49 door icarus, 27 reacties
Op basis van AVG heb ik een officieel verzoek ingediend bij mijn onderwijsinstelling tot inzage en dataportabiliteit van mijn gegevens. Tot mijn grote verbazing heeft mijn onderwijsinstelling het verzoek afgewezen. Nu ben ik benieuwd of zij dit mogen doen op basis van de gegeven argumenten. Zo ja, wat zijn voor mij de mogelijkheden om alsnog de dataportabiliteit van mijn gegevens te kunnen bewerkstelligen.

Het ontvangen reactie:


Het recht op dataportabiliteit uit de AVG geldt alleen voor persoonsgegevens die verwerkt worden op basis van toestemming of een overeenkomst. Aan het verzoek om dataportabiliteit van de betreffende gegevens zal /// om twee redenen geen gehoor geven:
1. de grondslag voor verwerking van jouw gegevens is niet de toestemming of overeenkomst maar het feit dat /// uitvoering geeft aan een openbare gezagstaak.
2. de AVG gaat over persoonsgegevens en jouw ingeleverde werk en mailverkeer is in de basis geen persoonsgegeven.
Het staat je natuurlijk vrij om met de toegang die jij zelf tot deze systemen hebt deze informatie voor jezelf te kopiëren.

Conform het privacy statement van de student kun je je verzoek om inzage indienen bij de onderwijsjuristen (///).
Bij zo’n verzoek dien je je te kunnen identificeren. Dat kan bijvoorbeeld door je verzoek te versturen vanuit je /// email adres.
Reacties (27)
13-04-2019, 20:15 door Anoniem
Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.
13-04-2019, 20:45 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.

...en daar wil ik aan toevoegen dat je - hoe ernstig je vermoedens dan ook zijn - nooit helder zult krijgen of het afwijzen van een promotie oorzakelijk lag binnen een subjectief ervaringsaspect m.b.t. tot je persoon, i.p.v. louter het belang/kwaliteit van een scriptie.
13-04-2019, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.

Shalom khubri beste Nederlandse vrienden, dit en natuurlijk speelt de vriendjespolitiek in alle sociale kringen een rol maar in de academische vooral. Bij het toetsen van je scripties, goedkeuring van iemand die al "doorgewinterd" is. Approval dus.
En vergeet niet de "peer reviews" wat weet doet denken aan peer-pressure. Zo houdt de "academische wereld" zichzelf verheven en schoon. Wat anders denkt dan gewenst zal nooit academisch zijn of worden. Desgewenst kan men daten alleen met hoog opgeleiden want dat is ook een dingetje als je partner "middelbaar" opgeleid is in dit doorgesnoven land. Nu weet je ook waarom je nog steeds duur moet betalen voor het downloaden van academische papers die op de interwebs staan, want anders is het elitaire eraf. Een boek met kennis moet meteen 300 euro kosten want ja... daar is hard voor gewerkt (jaren onderzoek) maar daar staat tegenover dat maar 5 mensen het aanschaffen. Rendabel is het niet maar dan ben je wel auteur en dat is ook weer een mooie titel.
13-04-2019, 22:34 door icarus - Bijgewerkt: 13-04-2019, 23:05
Allereerst dank voor jullie reactie! Ik kan jullie met geluk meedelen dat ik sinds kort geslaagd ben. Nu ik geslaagd ben, wil ik een kopie hebben van mijn e-mailberichten en ingeleverde (school) bestanden. De desbetreffende berichten/bestanden kunnen later van goed van pas komen.

Mijn verzoek zag er als volgt uit:

Op basis van AVG wil ik middels dit e-mailbericht een verzoek indienen tot onder meer inzage en dataportabiliteit van mijn gegevens binnen Windesheim. Naast algemene gegevens heeft mijn verzoek ook betrekking tot mijn e-mail (berichten), /// (zowel downloadbare - als geüploade bestanden) en overige diensten.

Ik heb verschillende redenen voor mijn verzoek. Bijvoorbeeld m.b.t. de e-maildienst/mijn berichten: "Gedurende mijn studie heb ik vele berichten ontvangen en verzonden die ook na mijn studie van belang kunnen zijn. Hierbij kan men denken aan aanmeldgegevens, broncode van mijn (privé) projecten, gesprekken m.b.t. stage en afstuderen, of juist met recruiters."
13-04-2019, 23:01 door [Account Verwijderd]
So: Stop being lazy en maak een PST van je mailbox?
13-04-2019, 23:26 door icarus
Hallo NedFox,

Bedankt voor de feedback, echter is er daarvan geen sprake. De punt met betrekking tot de e-maildienst betrof slechts een voorbeeld. Verder heb ik gedurende mijn studie verschillende projecten en documenten ingeleverd via een online omgeving. Het overzicht hiervan heb ik niet meer in tegenstelling tot mijn onderwijsinstelling. Indien je ook het antwoord op mijn vraag hebt, hoor ik het graag van je.
14-04-2019, 00:24 door [Account Verwijderd]
Door icarus: Hallo NedFox,

Bedankt voor de feedback, echter is er daarvan geen sprake. De punt met betrekking tot de e-maildienst betrof slechts een voorbeeld. Verder heb ik gedurende mijn studie verschillende projecten en documenten ingeleverd via een online omgeving. Het overzicht hiervan heb ik niet meer in tegenstelling tot mijn onderwijsinstelling. Indien je ook het antwoord op mijn vraag hebt, hoor ik het graag van je.

Denk je nou werkelijk dat IT personeel dit soort dingen voor (in ons geval 40.000 studenten) gaat doen? Doe ff normaal.
Je kunt aan het einde van je schoolloopbaan prima zelf de zaken die belangrijk zijn bewaren. Als je (nog voordat je aan een baan begint) NU al anderen voor je eigen problemen verantwoordelijk maakt ga je een leuke tijd tegemoet. NOT.

Als de systemen waar je gebruik van maakte deze opties niet geven sta je gewoon buiten spel. Vanwege AVG mogen systeembeheerders namelijk helemaal niet bij je spullen om daar backups van te maken.

FYI: Onze studenten kunnen hun SIS en E-mail gegevens gewoon downloaden. Ze worden daar in hun laatste jaar ook op gewezen. Elk request "Hey, ik ben lui, doe ff een dump van mijn gegevens" wordt afgewezen op AVG gronden. Dezelfde wetten waar jij denkt gebruik van te kunnen maken.
14-04-2019, 02:49 door Anoniem
Nah. Simpel. Als je een trap onder je ballen krijgt, dan kan men toch wel minstens het fatsoen betrachten om uw te schrijven in plaats van jouw. Dat is tamelijk ordinair. Zeker als dat van mensen komt waar je zelf geacht wordt om wat van te leren.
14-04-2019, 13:33 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 14-04-2019, 13:33
off-topic
Ik ga er even van uit dat de TS van jongs af aan de Nederlandse taal heeft geleerd/geschreven/gesproken. Wat mij opvalt is het gebruik van foute lidwoorden voorafgaand aan zelfstandige naamwoorden.

Voorbeelden:
Het ontvangen reactie
De punt met betrekking tot


Ik hoor dat vaker de laatste tijd. Zoals: de geval wil. Correct is: het geval wil.

Gevolg van de toenemende colleges in het Engels? Dat zou mij niet verbazen want het Engels kent slechts een lidwoord: the.
end off-topic
14-04-2019, 16:38 door Anoniem
14-04-2019, 22:05 door LucyLG
Ik vraag mij af of die emails wel vallen onder het recht van dataportabiliteit. Die emails zijn geen persoonsgegevens.
14-04-2019, 23:56 door Anoniem
Her recht op dataportabiliteit is in essentie bedoeld om vendor lock-in te voorkomen bij afname van diensten in de informatiemaatschappij. Met het recht kunnen consumenten hun gegevens (laten) overdragen aan een e-dienstverlener die een vergelijkbare dienst aanbiedt. Het recht is niet bedoeld om (onderwijs)instellingen te dwingen om als een backupprovider voor studenten te functioneren. Kortom, terecht afgewezen.
15-04-2019, 09:58 door Anoniem
Ik heb verschillende redenen voor mijn verzoek. Bijvoorbeeld m.b.t. de e-maildienst/mijn berichten: "Gedurende mijn studie heb ik vele berichten ontvangen en verzonden die ook na mijn studie van belang kunnen zijn. Hierbij kan men denken aan aanmeldgegevens, broncode van mijn (privé) projecten, gesprekken m.b.t. stage en afstuderen, of juist met recruiters."

Heb je zelf geen toegang tot je emaildienst/berichten ? Kan je zelf geen backup maken ? De AVG is niet bedoeld om werkzaamheden bij andere te leggen, die je zelf ook kan uitvoeren. Komt nogal lui over, dit verzoek.
15-04-2019, 14:25 door Anoniem
Gevolg van de toenemende colleges in het Engels? Dat zou mij niet verbazen want het Engels kent slechts een lidwoord: the.

Zijn lessen op lagere school en middelbare school dan ook in het Engels ? Tegen de tijd dat je colleges krijgt, heb je toch al jaren Nederlandse les achter de rug......
15-04-2019, 15:42 door Anoniem
De tekst van de AVG staat hier:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=NL
Artikel 20 (zoek in de tekst op "Artikel 20") gaat over je recht op dataportabiliteit. Daarin wordt naar onderdelen van artikel 6 en 9 gewezen die over verwerking op grond van toestemming of een overeenkomst gaan. De school stelt dat het om verwerking op grond van een openbare gezagstaak gaat. Dat valt onder artikel 6 lid 1 punt e, maar ik zou van een christelijke (en dus particuliere) hogeschool niet verwachten dat het onder openbaar gezag valt maar eerder onder een taak van algemeen belang. En je kan je afvragen of je als student niet op basis van een overeenkomst daar hebt gestudeerd, je valt als student aan een hogeschool niet meer onder de leerplicht.

Dat e-mail geen persoonsgegeven zou zijn klopt denk ik niet. In artikel 4 wordt dat gedefinieerd als "alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon". Dat is gewoon van toepassing, je kan namelijk "direct of indirect [...] worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator".

Ik ben voor alle duidelijkheid geen jurist, maar ik kan begrijpend lezen en mijn wenkbrouwen gaan omhoog bij hun argumenten.

Bij de jouwe voor een deel ook. Hoe is dataoverdracht bij jou van toepassing? Je bent geslaagd, schrijf je in een reactie, aan welke andere partij worden die gegevens overgedragen als je niet gedurende een studie overstapt naar een ander opleidingsinstituut?

Maar artikel 15 geeft je gewoon recht op inzage in de gegevens. Alles wat ze aan jou kunnen koppelen gaat over jou als identificeerbare persoon en dat valt onder de definitie van persoonsgegevens. En let op lid 3 van artikel 15, je hebt niet alleen recht op een kopie van de gegevens, als je je verzoek elektronisch indient heb je recht op een kopie "in een gangbare elektronische vorm". Je hebt je recht op dataportabiliteit uit artikel 20 daarvoor niet eens nodig. Door dat erbij te halen heb je ze eigenlijk alleen maar een smoes in handen gegeven om je verzoek af te wijzen (al klopt die smoes volgens mij niet).

Maar afgaande op je reactie van 13-04-2019, 22:34 had je inzage genoemd in je verzoek. Ik zou ze er nog eens op wijzen dat er ook bij stond, dat alle gegevens die over jou gaan op grond van de definitie in artikel 4 AVG persoonsgegevens zijn, ook e-mail, en dat je op grond van artikel 15 recht op een kopie van die gegevens hebt. Citeer de relevante delen uit de AVG.
15-04-2019, 16:57 door Anoniem
Artikel 15, lid 3 zegt alleen maar dat bij een elektronisch ingediend verzoek, je recht hebt op elektronische verstrekking van een overzicht van de gegevens genoemd onder artikel 15, lid 1 en 2. Artikel 15, lid 3 geeft je niet het recht op de persoonsgegevens in de oorspronkelijke vorm waarin ze zijn verwerkt. En dat is wat icarus wil.

En uiteraard zijn emails persoonsgegevens in deze context.
16-04-2019, 06:54 door Anoniem
Windesheim heeft helemaal gelijk. Stop being lazy.

Als jij belangrijke gegevens die je op je school-account ontvangt niet opslaat en/of doorstuurt naar je persoonlijke mail, dan is dat balen, maar jouw schuld. De AVG is er niet om jou te faciliteren in je luiheid. De AVG is er zodat mensen inzage kunnen krijgen in de persoonsgegevens die door een organisatie worden verwerkt - expliciet dus voor privacybescherming.

Misschien was je verder gekomen als je 1) niet lui was geweest en die gegevens gewoon had gekopiëerd, en/of 2) het gewoon vriendelijk had gevraagd in plaats van een juridisch stuk door hun strot te duwen. Als jij op je strepen gaat staan om te krijgen wat je wilt, kun je er donder op zeggen dat een organisatie je precies dat geeft, en geen yota meer.
16-04-2019, 09:31 door Anoniem
Maar artikel 15 geeft je gewoon recht op inzage in de gegevens

Die toegang heeft hij al lang, het is zijn eigen mailbox. Heb je geen artikel 15 voor nodig....
16-04-2019, 10:14 door Anoniem
Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.

Lol, lekker paranoia.
16-04-2019, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar artikel 15 geeft je gewoon recht op inzage in de gegevens

Die toegang heeft hij al lang, het is zijn eigen mailbox. Heb je geen artikel 15 voor nodig....
Als hij inderdaad nog toegang heeft tot die mailbox en de overige informatie wel. Ik nam aan dat de vraagsteller toegang tot gegevens vraagt omdat hij/zij er zelf niet meer bij kan. Waarom zou je het anders vragen? Zelfs als je lui bent is het gedoe rond inzage regelen al snel omslachtiger dan gewoon zelf even aanloggen. Maar ik kan me vergissen, natuurlijk, misschien moet de vraagsteller nog ontdekken dat zelf iets doen vaak minder gedoe oplevert dan anderen in beweging krijgen.

Als de vraagsteller die toegang gewoon heeft dan is daarmee aan artikel 15 voldaan en kan Windesheim gewoon zeggen: log aan en je kan erbij. Als Windesheim erop heeft gewezen, zoals NedFox suggereerde, dat studenten hun spullen op tijd veilig moeten stellen en de vraagsteller heeft dat niet gedaan en kan er nu niet meer bij, dan denk ik nog steeds dat Windesheim aan het verzoek gehoor moet geven (daar verplicht de AVG volgens mij toe), maar mogelijk kunnen ze het wel behandelen als aanvullende kopieën en administratieve kosten in rekening brengen.

@vraagsteller: Als je er gewoon bij kan moet je inderdaad niet zeuren en het zelf regelen. Als er iets anders aan de hand is moet je dat wellicht even uitleggen.
16-04-2019, 11:03 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.

Lol, lekker paranoia.

Paranoïde dan toch. #taal

Ik vond onderstaande passage tekenend voor het gebrek aan besef m.b.t. veiligheid:

Dat kan bijvoorbeeld door je verzoek te versturen vanuit je /// email adres.

Men hoort te weten hoe gemakkelijk het is om e-mail headers te vervalsen en het zo te doen lijken dat een e-mail van een bepaald e-mailadres komt. Als de enige 'controle' is dat de geadresseerde kijkt naar het e-mailadres van de afzender dan is dat nogal een probleem.
16-04-2019, 13:00 door Anoniem
Als hij inderdaad nog toegang heeft tot die mailbox en de overige informatie wel. Ik nam aan dat de vraagsteller toegang tot gegevens vraagt omdat hij/zij er zelf niet meer bij kan

Op tijd dergelijke zaken regelen is een verantwoordelijkheid, welke bij jezelf ligt. Als dat teveel moeite is, waarom dan wel verlangen van anderen dat ze hier voor jou tijd en moeite in gaan steken.

Als hij te laat is, impliceert dat niet een wettelijke verplichting voor het personeel van de school om dit vervolgens voor hem te doen. Staat los van het feit dat hij het natuurlijk altijd vriendelijk kan vragen, wellicht dat dat helpt.
16-04-2019, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.

Lol, lekker paranoia.

Nee hoor. Het werkt soms echt zo. Ik heb, studerend in Delft, ooit eens een natuurkunde practicum gedaan. Ik had juist geleerd dat een wetenschapper meningen van feiten en meetwaarden moet scheiden. Daar had ik me netjes aan gehouden. Zowel in mijn logboekje van metingen als in mijn rapportje met conclusies.

Ik kreeg een onvoldoende omdat uit mijn conclusies onvoldoende passie voor het onderwerp sprak. Echt. Ofwel ik had de bedenkers van dat practicum niet genoeg bejubeld. Terwijl ik het juist netjes zakelijk en bij de feiten had gehouden.

Hoe aardig ze je vinden kan wel degelijk een rol spelen bij je beoordeling.
16-04-2019, 21:34 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Als hij inderdaad nog toegang heeft tot die mailbox en de overige informatie wel. Ik nam aan dat de vraagsteller toegang tot gegevens vraagt omdat hij/zij er zelf niet meer bij kan

Op tijd dergelijke zaken regelen is een verantwoordelijkheid, welke bij jezelf ligt. Als dat teveel moeite is, waarom dan wel verlangen van anderen dat ze hier voor jou tijd en moeite in gaan steken.

Als hij te laat is, impliceert dat niet een wettelijke verplichting voor het personeel van de school om dit vervolgens voor hem te doen. Staat los van het feit dat hij het natuurlijk altijd vriendelijk kan vragen, wellicht dat dat helpt.

Eerlijk gezegd hebben we honderden (ex) leerlingen geholpen met het herstellen van informatie, met name onedrive en e-mail, door hun account voor enkele dagen te heractiveren. Het is maar hoe je het brengt. Als je met iets wazigs naar de FG stapt maak je echter geen schijn van kans. Tenzij de FG het verzoek bij ons zou neerleggen maar dat gaat dan alleen om geregistreerde persoonsgegevens, niet om data die een leerling ergens heeft opgeslagen en vergeten was te herstellen.
We hebben er zelfs workflows for (automation) die (oud)mentoren de mogelijkheid geeft om het zelf te doen. 3 Dagen heractivatie, dan permanent weg. Meer dan voldoende tijd voor zo'n leerling die vaak op zoek is naar 1-2 mailtjes (iphone account oid) of een vergeten presentatie/werkstuk op onedrive.
17-04-2019, 08:52 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.

Lol, lekker paranoia.

Nee hoor. Het werkt soms echt zo. Ik heb, studerend in Delft, ooit eens een natuurkunde practicum gedaan. Ik had juist geleerd dat een wetenschapper meningen van feiten en meetwaarden moet scheiden. Daar had ik me netjes aan gehouden. Zowel in mijn logboekje van metingen als in mijn rapportje met conclusies.

Ik kreeg een onvoldoende omdat uit mijn conclusies onvoldoende passie voor het onderwerp sprak. Echt. Ofwel ik had de bedenkers van dat practicum niet genoeg bejubeld. Terwijl ik het juist netjes zakelijk en bij de feiten had gehouden.

Hoe aardig ze je vinden kan wel degelijk een rol spelen bij je beoordeling.

In jouw voorbeeld? Natuurlijk! Want bij een practicum gaat het ook om het beoordelen van hoe een student zal gaan functioneren in de praktijk. Daarbij kan ook 'passie voor het onderwerp' betrokken worden.
17-04-2019, 09:01 door Anoniem
Door Kapitein Haddock:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik zou daar mee wachten tot je klaar bent met je opleiding, een groot deel van je cijfers zijn deels afhankelijk van hoe aardig de docenten je vinden.

Lol, lekker paranoia.

Nee hoor. Het werkt soms echt zo. Ik heb, studerend in Delft, ooit eens een natuurkunde practicum gedaan. Ik had juist geleerd dat een wetenschapper meningen van feiten en meetwaarden moet scheiden. Daar had ik me netjes aan gehouden. Zowel in mijn logboekje van metingen als in mijn rapportje met conclusies.

Ik kreeg een onvoldoende omdat uit mijn conclusies onvoldoende passie voor het onderwerp sprak. Echt. Ofwel ik had de bedenkers van dat practicum niet genoeg bejubeld. Terwijl ik het juist netjes zakelijk en bij de feiten had gehouden.

Hoe aardig ze je vinden kan wel degelijk een rol spelen bij je beoordeling.

In jouw voorbeeld? Natuurlijk! Want bij een practicum gaat het ook om het beoordelen van hoe een student zal gaan functioneren in de praktijk. Daarbij kan ook 'passie voor het onderwerp' betrokken worden.
Oftewel, ook bij feitelijk meetbare zaken kan inschatting betrokken worden en ben je dus afhankelijk van de persoonlijke waardering van een ander. Wat mij altijd verbaast is dat we toch maar steeds blijven doen alsof de wereld niet zo werkt. Wie je kent en wie jou aardig vindt blijft cruciaal, hoezeer we dat ook correct proberen in te dekken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.