image

SP stelt Kamervragen over aanhouding Julian Assange

woensdag 17 april 2019, 15:08 door Redactie, 8 reacties

De SP heeft minister Blok van Buitenlandse Zaken vragen gesteld over de aanhouding en mogelijke uitlevering van WikiLeaks-oprichter Julian Assange. Assange werd vorige week in de Ecuadoraanse ambassade in Londen gearresteerd nadat het land zijn asiel had ingetrokken.

SP-Kamerlid Karabulut wil nu van Blok weten waarom Assange is aangehouden en of dit onder meer is vanwege een uitleveringsverzoek van de Verenigde Staten. Tevens is de minister gevraagd of hij het ermee eens is dat de Amerikaanse aanklacht tegen Assange als een bedreiging van de persvrijheid moet worden gezien.

"Vindt u het goed dat WikiLeaks in het verleden heeft gepubliceerd over marteling en oorlogsmisdaden begaan door de VS in Afghanistan en Irak of had u liever gezien dat de VS deze informatie geheim kon blijven houden?" vraagt Karabulut aan Blok. Het SP-Kamerlid wil ook weten of de minister bereid is zich uit te spreken tegen uitlevering van Assange naar de VS en dit wil overbrengen aan zijn Britse ambtsgenoot, alsmede in EU-verband steun voor dit standpunt wil vinden.

De aanklacht van de Amerikaanse autoriteiten draait om een vermeende poging van Assange om een wachtwoordhash te kraken. Volgens de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is het echter een aanval op de publicatie van gelekt materiaal en onderdeel van een jarenlange inspanning om klokkenluiders en uitgevers van gelekt materiaal te straffen.

Ook beveiligingsexpert Robert Graham uitte kritiek op de aanklacht en stelde dat het om een zwakke rechtvaardiging gaat om Assange te vervolgen. "Het lijkt op een corruptie van het systeem om achter Assange aan te gaan." Minister Blok heeft drie weken de tijd om de Kamervragen te beantwoorden.

Reacties (8)
17-04-2019, 16:12 door karma4
Komen er ook Kamervragen waarom Kim-jung-Un bepaalde handelingen doet? Wat heeft Nederland met die zaak van doen.
Intussen in het nieuws: het CBR heeft ICT kostenoverschrijdingen stil gehouden. Het kon niet stil gehouden worden met alle problemen die na buiten kwamen.
17-04-2019, 16:35 door Anoniem
@karma4: Dit raakt Nederland, omdat oorlogsmisdaden door de VS ook gepleegd zijn tijdens oorlogen waar Nederland via inzet bij betrokken was.
17-04-2019, 16:54 door Anoniem
@karma4

Nederland heeft er als land niks mee te maken. Maar wel als EU lid en NAVO lid. Waar de Engelsen ook in zitten. De vraag is of burgers op EU bodem fatsoenlijke rechtsbescherming krijgen. In dit geval ernstiger want het gaat om bescherming van de vrije pers. De algemene zorg is dat als Amerika iemand wil hebben om te villen, dat er dan andere regels bestaan. En dat kan natuurlijk niet. Al zeker niet een land dat in hun volkslied The Land Of The Free zingt.

Affijn. Ik heb zelden gedemonstreerd. Maar tegen de stationering van Amerkaanse kernwapens in de jaren 80 wel. Die liggen er nòg. Dus dat een parlementariër de opstelling van de minister aan de orde roept, niet helemaal onzinnig.
17-04-2019, 19:26 door karma4
Door Anoniem: @karma4
Nederland heeft er als land niks mee te maken. Maar wel als EU lid en NAVO lid. Waar de Engelsen ook in zitten. De vraag is of burgers op EU bodem fatsoenlijke rechtsbescherming krijgen.
..
Affijn. Ik heb zelden gedemonstreerd. Maar tegen de stationering van Amerkaanse kernwapens in de jaren 80 wel. Die liggen er nòg. Dus dat een parlementariër de opstelling van de minister aan de orde roept, niet helemaal onzinnig.
Die kernwapens in Nederland in de jaren 80 zat me ook niet lekker. Let wel: in Nederland.
Dat gevalletje Urenco om kernwapentechnologie naar Pakistan en Iran te laten weglekken was een ander schandaal.

We kunnen het er niet mee eens zijn hoe het daar, gaat. Kijken of diplomaten wat kunnen doen, maar dat geld voor alle wereldproblemen. Dat zijn er verrekte veel en veel zijn er kwalijker dan dat van Assange.
Een beetje raar dat vingerwijzen naar buiten om eigen stemmen hier te winnen. Heb je een idee hoe dat ooit met Johnson in Vietnam escaleerde? Ook om binnenlandse stemmen te winnen.
17-04-2019, 22:30 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: @karma4
Nederland heeft er als land niks mee te maken. Maar wel als EU lid en NAVO lid. Waar de Engelsen ook in zitten. De vraag is of burgers op EU bodem fatsoenlijke rechtsbescherming krijgen.
..
Affijn. Ik heb zelden gedemonstreerd. Maar tegen de stationering van Amerkaanse kernwapens in de jaren 80 wel. Die liggen er nòg. Dus dat een parlementariër de opstelling van de minister aan de orde roept, niet helemaal onzinnig.
Die kernwapens in Nederland in de jaren 80 zat me ook niet lekker. Let wel: in Nederland.
Dat gevalletje Urenco om kernwapentechnologie naar Pakistan en Iran te laten weglekken was een ander schandaal.

We kunnen het er niet mee eens zijn hoe het daar, gaat. Kijken of diplomaten wat kunnen doen, maar dat geld voor alle wereldproblemen. Dat zijn er verrekte veel en veel zijn er kwalijker dan dat van Assange.
Een beetje raar dat vingerwijzen naar buiten om eigen stemmen hier te winnen. Heb je een idee hoe dat ooit met Johnson in Vietnam escaleerde? Ook om binnenlandse stemmen te winnen.

De kernwapens in Volkel "uit de jaren 80" zijn onlangs vernieuwd dus ik verwacht dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de veiligheid van oud materieel.
17-04-2019, 22:35 door Anoniem
@karma4 & anoniem,

We weten allemaal dat USA desnoods een van hun landgenoten,
die voor het Internationale Gerechtshof in Den Haag zou moeten verschijnen,
eventueel zouden komen bevrijden. USA erkent dit instituut niet eens.

Andersom is dat veel minder aannemelijk, zeg maar uiterst onaanneembaar.

They, the Americans, rule the world, like a sheriff rules a Wild West Town.

Maar het Anglo-Amerikaanse Imperium is langzaam tanende.
De meeste en eigenlijk alle wereldrijken bloeiden maar zo rond de 250 jaar
en raakten allemaal uiteindelijk door decadentie in verval n gingen teloor.

Lees in het geval van het Antieke Rome er Gibson maar op na:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_History_of_the_Decline_and_Fall_of_the_Roman_Empire

En zover ik het begrijp, placht de geschiedenis zich steeds weer te herhalen.

Het is net als de zon, die komt op in het oosten en gaat onder in het westen.
Wetmatigheden, waar niet aan te tornen valt tot aan het Eind der Tijden.

#sockpuppet
18-04-2019, 10:35 door Anoniem
Nederland heeft er als land niks mee te maken
Misschien moet je nog even het kamerdebat opnieuw luisteren waarin de PvdA met enig tegenzin akkoord ging met het overdragen van krijgsgevangen (in een oorlog zonder een oorlogsverklaring) aan de VS, diezelfde VS waarvan destijds al bekend was dat er CIA waterboarding kampen in de EU waren (o.a. Polen), en op Cuba land misbruikt werd om misdaden uit zicht en buiten het VS grondgebied te houden.

Heeft Nederland zeer bewust en actief aan bijgedragen.
En -surpise, surprise- de gevangenen zijn -zonder proces!- toch weer onschuldig bevonden en vrijgelaten.
Je zou bijna denken dat het om politieke tegenstanders ging i.p.v. vermeend terroristen...
18-04-2019, 11:28 door Anoniem
Door karma4: Komen er ook Kamervragen waarom Kim-jung-Un bepaalde handelingen doet? Wat heeft Nederland met die zaak van doen.
Intussen in het nieuws: het CBR heeft ICT kostenoverschrijdingen stil gehouden. Het kon niet stil gehouden worden met alle problemen die na buiten kwamen.

Dat heeft te maken met buitenlandse zaken. Nederland heeft geen recht of plicht tot actie, maar mag er wel een mening over hebben in het internationaal verkeer en positie bepalen in hoeverre zij een bepaalde gedragswijze steunen. In dit geval is dat licht belangrijker wegens het NAVO verband en de gespannen verhoudingen daarin, die om andere redenen tot een keuze dwingen, gaan blijven we de veiligheid aan de NAVO uitbesteden, gaan we 'Europees', of iets daar tussenin (ik neem aan dat we wel een idee hebben hoe een robbertje Nederland-Rusland/China zou aflopen...)?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.