Een Nijmeegse automaterialenzaak is eind februari door ransomware getroffen, waarbij waarschijnlijk alle gegevens van het bedrijf verloren zijn gegaan. Hoewel het incident eerder dit jaar plaatsvond heeft het bedrijf het pas deze week bekendgemaakt tegenover Automotive.
De niet nader genoemde ransomware versleutelde allerlei bestanden, waaronder klantenbestanden, facturen en het gehele artikelbestand. Er waren wel back-ups gemaakt, maar die werden ook door de ransomware versleuteld. Hoe de aanvallers precies toegang tot de systemen wisten te krijgen laat de eigenaar niet weten. Er wordt wel gesproken over aanvallen via diverse poorten waarbij grote hoeveelheden wachtwoorden werden geprobeerd.
Er zijn meerdere incidenten bekend waarbij aanvallers via dergelijke aanvallen op het remote desktopprotocol (RDP) toegang tot de systemen van organisaties wisten te krijgen. De eigenaar van de automaterialenzaak besloot het losgeld niet te betalen. Hij zou zelfs niet hebben gevraagd wat er moest worden betaald. Door zijn verhaal te doen hoopt de eigenaar andere ondernemers te waarschuwen. "Ik wil niet eens weten wat het mij allemaal gekost heeft. Maar de eerste twee weken hebben we alles met handgeschreven bonnen moeten doen. Dat zegt al genoeg."
In april liet een autobedrijf uit Zutphen nog weten dat het alle gegevens had verloren nadat de systemen met ransomware besmet waren geraakt. Het ging onder andere om het klantenbestand, facturen, kentekenbestanden, personeelsadministratie en agenda-afspraken. Bij deze aanval eisten de aanvallers 6.000 dollar voor het ontsleutelen van de gegevens.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.