Het Bureau Krediet Registratie (BKR) vraagt particulieren niet meer om een kopie van hun identiteitsbewijs als ze inzage in het kredietregister willen. Dat heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt. De maatregel volgt na kritiek van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Volgens de privacytoezichthouder moet het gehele proces om inzage in het register te krijgen digitaal plaatsvinden. BKR vroeg altijd om een kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager. Ook mag BKR geen beperkingen vooraf stellen aan het aantal gratis inzagen dat iemand in een bepaalde periode doet. Daarnaast vindt de Autoriteit Persoonsgegevens dat BKR aan particulieren ook inzage moet verlenen bij een mogelijke registratie in externe registers, zoals het register Political Exposed Persons en het 'sanctieregister'.
BKR zegt de aanbevelingen van de toezichthouder te zullen overnemen. "Er wordt hard gewerkt aan het voor inzage door consumenten digitaal ontsluiten van de andere registers", aldus de stichting. BKR vraagt ook aandacht voor de gevolgen. Op dit moment is er volgens de stichting in Nederland geen uniforme werkwijze beschikbaar waarmee particulieren zich veilig digitaal kunnen identificeren naar instellingen. De Autoriteit Persoonsgegevens staat niet toe dat BKR het Burgerservicenummer en Digid mag gebruiken.
"Op dit moment is er nog geen door de overheid gesanctioneerde uniforme digitale identificatiemethode. Dit draagt bij aan inefficiëntie en begripsverwarring waarvan uiteindelijk de consument de dupe is. BKR roept daarom de overheid en politiek op, om hier snel werk van te maken", zo stelt de stichting.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.