Androidtelefoons krijgen te weinig updates, en dan met name goedkopere toestellen, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Voor het onderzoek werden meer dan 540 smartphones bekeken die ooit door de organisatie zijn getest en hoe lang ze updates ontvingen.
Fabrikanten blijken hun dure topsmartphones vaker en sneller van updates te voorzien dan de goedkopere toestellen die ze aanbieden. Tevens stelt de Consumentenbond dat veel fabrikanten creatief omspringen met updatebeloftes door hun toestellen met een oude Androidversie op de markt te brengen. Die telefoons krijgen kort na ingebruikname een versie-update, waardoor de belofte al voor een deel is ingelost.
Gebruikers van de Redmi-toestellen van Xiaomi komen er het slechts vanaf. Van de toestellen in deze reeks kreeg alleen de 5 Plus een versie-update. De andere toestellen kregen de afgelopen 4 jaar helemaal geen versie-updates. Ook Huawei brengt relatief weinig updates uit. Geen enkel toestel kreeg meer dan 1 versie-update. Samsung laat het aantal updates mede afhangen van het verkoopsucces. Sony stopt naar verwachting al na ongeveer anderhalf jaar met het updaten van zijn Xperia XA-serie.
Als het om de ondersteuning met beveiligingsupdates gaat scoren van de populairste toestellen die de Consumentenbond testte de Huawei Y-serie (0 tot 1 jaar en 9 maanden), Motorola moto e-serie (1,5 tot 2 jaar) en Sony Xperia XA-serie (1 tot 1,5 jaar) in verhouding erg slecht. De Samsung Galaxy Note- en S-serie ontvangen 3 jaar lang beveiligingsupdates. Het gebruik van een niet meer ondersteunde telefoon is een beveiligingsrisico. "Voor een veilige, up-to-date smartphone zit er vaak niets anders op dan maar een nieuwe te kopen", aldus de Consumentenbond.
Apple is volgens de onderzoekers het beste jongetje van de klas en ondersteunt toestellen 4 tot 6 jaar met beveiligingsupdates. Alle iPhones die sinds 2009 zijn uitgebracht, kregen minimaal 3 versie-updates en de iPhone 5S kreeg er zelfs 5. De Consumentenbond waarschuwt wel dat dit geen garantie voor de toekomst is, aangezien het bedrijf geen updatebeloftes voor zijn toestellen doet.
"De prijs van een toestel mag niet bepalen of je wel of geen updates krijgt. Iemand die niet de duurste telefoon kan of wil betalen, moet zijn toestel ook gewoon veilig kunnen gebruiken. Wij vinden dat fabrikanten al hun toestellen tot minimaal 4 jaar na de eerste verkoopdag in Nederland van updates moeten voorzien", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.