image

Massaclaim tegen Facebook telt 250.000 Europeanen

maandag 3 juni 2019, 12:18 door Redactie, 32 reacties

250.000 Europeanen hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Facebook, waaronder bijna 42.000 Belgen. Consumentenorganisaties in België, Italië, Portugal en Spanje dienden een massaclaim in tegen Facebook wegens het schandaal rond Cambridge Analytica.

De organisaties eisen in de groepsvorderingen een schadevergoeding van minstens 200 euro voor elke Facebookgebruiker. Daarnaast vinden ze dat gebruikers altijd de controle over hun eigen gegevens moeten houden, weten waarvoor deze worden gebruikt en een correcte vergoeding ontvangen voor de toegevoegde waarde die hun gegevens hebben betekend voor ondernemingen die er gebruik hebben van gemaakt. Wanneer gegevens van gebruikers onrechtmatig worden gebruikt, moeten gebruikers een schadevergoeding krijgen.

"Het economisch model van Facebook is volledig gebaseerd op het delen en gebruiken van gegevens, zonder dat de gebruiker correct wordt ingelicht of hiervoor zijn expliciete toestemming heeft gegeven", zegt de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop. "Door dit te doen heeft Facebook de wetgeving omtrent de privacy en de bescherming van de consument geschonden."

Volgens de consumentenorganisatie zijn gebruikers "geen marionetten" waarmee Facebook kan doen wat het wil. Daarom zijn de organisaties een massaclaim gestart, waarmee ze alle gebruikers willen vertegenwoordigen, niet alleen de slachtoffers van het Cambridge Analytica-schandaal. In totaal hebben 250.000 mensen in de vier landen zich voor de groepsvordering ingeschreven, aldus Ivo Mechels van Test Aankoop op Twitter.

De schadevergoeding van 200 euro is volgens de organisaties gebaseerd op een minimale schatting van de door de Facebook-gebruikers geleden schade, gebaseerd op verschillende criteria zoals onder meer het commerciële voordeel dat Facebook heeft verkregen door gebruikersgegevens te delen met derden en de waarde van de data van Facebook-gebruikers volgens verschillende tools en cijfers die door Facebook zelf werden gepubliceerd.

Image

Reacties (32)
03-06-2019, 12:30 door Anoniem
Daarnaast vinden ze dat gebruikers altijd de controle over hun eigen gegevens moeten houden, weten waarvoor deze worden gebruikt en een correcte vergoeding ontvangen voor de toegevoegde waarde die hun gegevens hebben betekend voor ondernemingen die er gebruik hebben van gemaakt.

De vergoeding die men krijgt voor het gebruik van de gegevens, is het Facebook platform zelf. Verder ga je akkoord hiermee, op het moment dat je een account opent. Je wordt dus al lang en breed ''betaald'' door het gebruik maken van de diensten die Facebook ''gratis'' aan je biedt. In ruil voor de informatie die je er achter laat.

Huilen over privacy schendingen door Facebook, waar ze handelen binnen de kaders van de overeenkomst waarmee je akkoord gaat, is hypocriet en lachwekkend. Waar ze buiten die kaders handelen, heb je recht om te klagen....
03-06-2019, 12:44 door Anoniem
Ik moet nog snel even lid worden voor die 200 euro.
Of willen ze ook je telefoon nummer hebben net als google ?, laat maar zitten dan.
03-06-2019, 13:26 door Anoniem
Ik moet nog snel even lid worden voor die 200 euro. Of willen ze ook je telefoon nummer hebben net als google ?, laat maar zitten dan.

Veel succes, redelijk kansloze zaak.
03-06-2019, 13:42 door Anoniem
Zelfs voor € 200,- zou ik geen lid willen worden van Feestboek.
Bij mij vragen ze gelijk al om een pasfoto als ik een account wil aanmaken.
03-06-2019, 14:06 door Anoniem
Door Anoniem:

Huilen over privacy schendingen door Facebook, waar ze handelen binnen de kaders van de overeenkomst waarmee je akkoord gaat, is hypocriet en lachwekkend. Waar ze buiten die kaders handelen, heb je recht om te klagen....

Nee, zo werkt het niet (gelukkig). Facebook moet van te voren aangeven welk kader er precies is. En dat is niet gebeurd, men verkoopt allerlei data aan derden, laat gegevens uitlekken (Cambridge analytica), pakt gegevens zonder toestemming te vragen (bv. je adres boek).

Als ze in de voorwaarden hadden geschreven:


In ruil voor het aanbieden van het platform verzamelen we alles wat we weten over je, combineren we die met alle andere gegevens waar we onze handen op krijgen, zodat we een zeer compleet profiel hebben. Wij weten hierdoor bv. wat je verdient, en of je partner vreemd gaat, sterker wij van Facebook zullen bv. eerder weten dat je dochter zwanger is dan jijzelf! Omdat het ons meer op levert laten we je ook reclame zien waar de aanbieder ons het meeste geld voor geeft. En die wil dat geven omdat wij hem vertellen waar jij in geïnteresseerd bent. Oh, en al die gegevens zijn toegankelijk voor alle medewerkers van facebook, en we verkopen het aan iedereen die er geld voor wil geven. Zie ons als een private detective die al je gangen na gaat. Wij hebben bv. virtuele spionnen op de meeste web pagina's waardoor we exact kunnen zien waarin je geïnteresseerd bent, we weten dus zelfs dingen die je partner niet mag weten.

Oh, en mocht je willen weten wat we van je weten? Dat is erg lastig, want sommige data is zo technisch dat je het toch niet begrijpt, dus daarmee vinden wij dat de AVG niet van toepassing is op veel van onze gegevens.

Graag hier op "Accept" klikken om deze voorwaarden te accepteren. Als je ze niet accepteert mag je onze dienst niet gebruiken maar verzamelen we eigenlijk nog even veel over je, dus waarom niet gewoon klikken?


Tja, dan had facebook misschien recht van spreken
03-06-2019, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem: Ik moet nog snel even lid worden voor die 200 euro.
Of willen ze ook je telefoon nummer hebben net als google ?, laat maar zitten dan.

Te laat. Facebook heeft ook van niet gebruikers al een profiel aangemaakt. Dit dankzij alle koppelingen met WhatsApp, die handige weblogins en allerlei andere koppelingen die jou weer verbinden met Google, MS en FB gebruikers.
03-06-2019, 14:37 door Anoniem
Ben benieuwd hoeveel van deze 250.000 gebruikers nog steeds een FB account hebben ?
Als je namelijk niet hypocriet bent zeg je na zo'n "schandaal" gelijk je account op.
03-06-2019, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem: Zelfs voor € 200,- zou ik geen lid willen worden van Feestboek.
Bij mij vragen ze gelijk al om een pasfoto als ik een account wil aanmaken.

LID?

Leverancier zul je bedoelen.
03-06-2019, 15:00 door Anoniem
Facebook too big to fail. Too big to fall.
#spckpuppet
03-06-2019, 15:07 door Anoniem
Wacht maar tot de hele klik- en advertentie fraude van zulke sites naar buiten komt. Met die slimme systemen weten ze precies welke bezoekers ze naar je sites kunnen sturen. Met als hoofddoel dat je nog meer advertentiegeld hun kant op gaat smijten. En als tweede om hun monopolieposities, anderen geen kans van opbloeien te geven.

De aandeelhouders willen groeiende omzetten zien. Op dat vlak wordt dus het spel helemaal tot op het bot gespeeld. Wat je natuurlijk pas echt kunt zien als je in die algoritmes kunt kijken. Maar dat komt nog wel.

Die gratis privegebruikers hebben zeker een punt. Maar de onnozelen die wenen te weten dat je echt niks nieuws meer kunt beginnen tenzij je op facebook adverteert, die smijten er hun goeie geld heen. Dus die claim gaat ook hoger worden. Want facebook is god zelve niet. Het is niet eens een soeverein land. Het is een kinderdingetje dat in het verkopen van verslavingen gespecialiseerd is. Uit een land waar dat soort handel al eeuwen hoogtij viert.
03-06-2019, 15:38 door Anoniem
Huilen over privacy schendingen door Facebook, waar ze handelen binnen de kaders van de overeenkomst waarmee je akkoord gaat, is hypocriet en lachwekkend. Waar ze buiten die kaders handelen, heb je recht om te klagen....
Die overeenkomsten zijn leuk, maar die moeten wel voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Er hoeft maar één iemand te zijn die ze voor het gerecht daagt (Max Schrems bijvoorbeeld) om dat te laten toetsen. Daarna hebben we precedent en kun je de boom in met je eenzijdig verzonnen overeenkomst. Waarom denk je dat dit soort bedrijven bijna altijd proberen te settelen? Omdat ze doodsbang zijn om precedent te scheppen waarmee ze hun hele businessmodel om zeep kunnen helpen.
03-06-2019, 15:41 door Anoniem
Ik heb mij inderdaad perongeluk op Facebook geregistreerd zonder te weten dat ze persoonlijke data bewaren die ze vervolgens verkopen aan adverteerders. Ik heb ooit eens op mijn timeline met grote letters even lekker f*ck geplaatst, ik heb echter geen flauw idee of dit mijn leven door facebook kan worden beïnvloed of helemaal niet, zelfs is het ondertussen van de timeline verwijderd, ik heb het vermoeden dat het gewoon nog gelezen kan worden vanwege de data bewaring. Facebook moet daar toch echt eens verder op ingaan.
03-06-2019, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik moet nog snel even lid worden voor die 200 euro.
Of willen ze ook je telefoon nummer hebben net als google ?, laat maar zitten dan.

Te laat. Facebook heeft ook van niet gebruikers al een profiel aangemaakt. Dit dankzij alle koppelingen met WhatsApp, die handige weblogins en allerlei andere koppelingen die jou weer verbinden met Google, MS en FB gebruikers.
Niet van mij.
Ik heb dit op mijn notebook:
https://youtu.be/00nrQadYMSg
03-06-2019, 16:01 door Anoniem
LID? Leverancier zul je bedoelen.

Ook, maar dat is wel de keuze die mensen zelf maken wanneer ze zich aanmelden bij Facebook. Niets nieuws, business model is al jaren bekend.
03-06-2019, 16:01 door Anoniem
Ben benieuwd hoeveel van deze 250.000 gebruikers nog steeds een FB account hebben ?

99.99% ?
03-06-2019, 16:04 door Anoniem
Nee, zo werkt het niet (gelukkig). Facebook moet van te voren aangeven welk kader er precies is. En dat is niet gebeurd, men verkoopt allerlei data aan derden

Ach, en je had geen flauw benul dat het een commercieel bedrijf is ? En dat je, indien je je aanmeldt bij Facebook, akkoord gaat met het commercieel gebruik van de informatie, die je daar achter laat ?

Dat ze duidelijker kunnen zijn klopt geheel. Maar juridisch hebben ze zich echt wel ingedekt met de toestemming die je verleent, zodra je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden.

Ik zou zeggen, sluit je aan bij deze rechtzaak, als je wilt helpen de bankrekening van de betrokken advocaat te vullen. Hij zal de enige zijn die hier geld aan over gaat houden.
03-06-2019, 16:38 door Anoniem
Waarom willen we volledig afhankelijk worden van drie super Big Tech globale monopolisten en diversiteit en onafhankelijkheid geen kans geven?
J.O.
03-06-2019, 17:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Nee, zo werkt het niet (gelukkig). Facebook moet van te voren aangeven welk kader er precies is. En dat is niet gebeurd, men verkoopt allerlei data aan derden

Ach, en je had geen flauw benul dat het een commercieel bedrijf is ? En dat je, indien je je aanmeldt bij Facebook, akkoord gaat met het commercieel gebruik van de informatie, die je daar achter laat ?

Dat ze duidelijker kunnen zijn klopt geheel. Maar juridisch hebben ze zich echt wel ingedekt met de toestemming die je verleent, zodra je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden.

Ik zou zeggen, sluit je aan bij deze rechtzaak, als je wilt helpen de bankrekening van de betrokken advocaat te vullen. Hij zal de enige zijn die hier geld aan over gaat houden.

Zie eerdere reactie: het is juridisch misschien zoveel mogelijk dichtgetikt, maar dat kunnen we laten toetsen bij de rechter. En die zal moeten beoordelen of het klopt, het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n systeem drijfzand blijkt. Alle juridische blabla mag je verzinnen, maar er is ook nog zoiets als de wet, en generieke wetten kan je niet uitsluiten. Zo moeten beide partijen in een overeenkomst een werkelijke keus hebben: "vrijwillige goedkeuring" van een werknemer naar een werkgever wordt ook niet geaccepteerd: de werkgever heeft een machtspositie dus zoiets wordt al snel ongeldig verklaard.
03-06-2019, 17:53 door karma4
Redelijk kansloos die claim.
Als hij wel wordt toegewezen is er iets grondig mis met hoe d eed woekerpolisaffaire is afgehandeld de financiële crisis met alt-a leningen die na bundeling als zekerheden verkocht werden. Etc.
Het enige verschil zou kunnen zijn dat banken financiële instellingen te verweven zijn in recht en regeringen.
03-06-2019, 18:14 door Anoniem
@karma4,
En toch wil men niet decentraliseren, op een indivudualistischer en onafhankelijke manier platforms inrichten en koppelen buiten het oog van Big Brother. Terug trimmen naar een menselijke(r) schaal. Kan dan ook door vernieuwende starters echt veiliger worden ingericht. Einde Grootgraai en Co. Power to the end-user.
luntrus
03-06-2019, 20:44 door Anoniem
Door Anoniem: Je wordt dus al lang en breed ''betaald'' door het gebruik maken van de diensten die Facebook ''gratis'' aan je biedt. In ruil voor de informatie die je er achter laat.
Ah, we (mensen zonder fb-account) moeten dus dankbaar zijn voor die 'onzichtbare' gratis trackers van facebook op sites buiten hun domein. Aangezien we daarvoor akkoord zijn gegaan. Kun je mij ook vertellen waar ik dan precies mijn akkoord gegeven heb dat ze dit mogen doen?
03-06-2019, 21:25 door Anoniem
Ja. dat is wel een goed punt.
Facebook en mede datagraaier Google halen ook daar data weg waar niemand hen toestemming voor heeft gegeven en verhandelen die. Daar horen ze op afgerekend te worden. Juridische legers en lobby politici ten spijt.
#sockpuppet
03-06-2019, 23:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik moet nog snel even lid worden voor die 200 euro.
Of willen ze ook je telefoon nummer hebben net als google ?, laat maar zitten dan.

Te laat. Facebook heeft ook van niet gebruikers al een profiel aangemaakt. Dit dankzij alle koppelingen met WhatsApp, die handige weblogins en allerlei andere koppelingen die jou weer verbinden met Google, MS en FB gebruikers.
Niet van mij.
Ik heb dit op mijn notebook:
https://youtu.be/00nrQadYMSg
Sorry voor mijn Frans, maar.. wat een kansloze tool.
Hier zijn echt VEEL betere alternatieven voor.
04-06-2019, 06:19 door Anoniem
Door Anoniem: Ben benieuwd hoeveel van deze 250.000 gebruikers nog steeds een FB account hebben ?
Als je namelijk niet hypocriet bent zeg je na zo'n "schandaal" gelijk je account op.
Vind ik ook maar geldt dat niet ook voor gebruikers die privacy hoog in het vaandel hebben.
Ik zelf hoop dat ik de ondergang van dit soort "bedrijven" mag mee maken.
Waarom, omdat ze ook van mij als niet FB gebruiker profielen maken waar ik nooit toestemming voor zal geven.
Dat ze het toe laten mensen tegen mekaar uit te spelen, en ga zo maar verder, afschuwelijk bedrijf .
04-06-2019, 07:59 door karma4
Door Anoniem: @karma4,
En toch wil men niet decentraliseren, op een indivudualistischer en onafhankelijke manier platforms inrichten en koppelen buiten het oog van Big Brother. Terug trimmen naar een menselijke(r) schaal. Kan dan ook door vernieuwende starters echt veiliger worden ingericht. Einde Grootgraai en Co. Power to the end-user.
luntrus
Goede opmerking.
Zodra er een too big too fail is, is het niet goed. Zeker niet als de verwevenheid net toezicht ondoorgrondelijk is.
Een kleinere schaal maar met open interfaces data transport als mogelijkheid is beter.
04-06-2019, 08:00 door Anoniem
Ik ben in december pas FB gaan gebruiken. opent wegen die vooraf gesloten bleven. geweldig medium !
weet ondertussen ook waarom sommigen weigeren FB te gebruiken...meestal losers! vroeger had je ook lui die weigerden een ptt telefoon aan te schaffen..
04-06-2019, 09:37 door Anoniem
Door karma4: Goede opmerking.
Zodra er een too big too fail is, is het niet goed. Zeker niet als de verwevenheid net toezicht ondoorgrondelijk is.
Een kleinere schaal maar met open interfaces data transport als mogelijkheid is beter.
Daar is iets voor in ontwikkeling: https://solid.mit.edu/
04-06-2019, 10:02 door Anoniem
Vol op het kritiekloze propaganda orgel of klik je alles delen met FB alsof je er aandelen hebt. Zeker een facebook bot bericht. Automatisch gegenereerd.
Geloof je het echt, ben je niet meer te helpen m.i.
Jammer dat er geen AA is voor FB verslaafden.
J.O.
04-06-2019, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben in december pas FB gaan gebruiken. opent wegen die vooraf gesloten bleven. geweldig medium !
weet ondertussen ook waarom sommigen weigeren FB te gebruiken...meestal losers! vroeger had je ook lui die weigerden een ptt telefoon aan te schaffen..
Door te zeggen van "vroeger had je ook lui die weigerden een ptt telefoon aan te schaffen" verraad je jezelf mee dat je niet weet waarmee je bent begonnen. En dan nog wel een PTT telefoon! :')
04-06-2019, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben in december pas FB gaan gebruiken. opent wegen die vooraf gesloten bleven. geweldig medium !
weet ondertussen ook waarom sommigen weigeren FB te gebruiken...meestal losers! vroeger had je ook lui die weigerden een ptt telefoon aan te schaffen..
Ik vind trouwens mensen die geen FB hebben zeer verstandige mensen, ze kunnen in iedergeval een afweging maken
tussen wel of niet en weten dan ook waarom ze wel of niet kiezen.
Ze hebben geen kudde gedrag, wat weer iets zegt over hun intelligente.
Maar volgens jou zijn dat losers, prima laat mij maar bij die losers horen.
04-06-2019, 18:07 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 04-06-2019, 18:08
Door karma4:
Door Anoniem: @karma4,
En toch wil men niet decentraliseren, op een indivudualistischer en onafhankelijke manier platforms inrichten en koppelen buiten het oog van Big Brother. Terug trimmen naar een menselijke(r) schaal. Kan dan ook door vernieuwende starters echt veiliger worden ingericht. Einde Grootgraai en Co. Power to the end-user.
luntrus
Goede opmerking.
Zodra er een too big too fail is, is het niet goed. Zeker niet als de verwevenheid net toezicht ondoorgrondelijk is.
Een kleinere schaal maar met open interfaces data transport als mogelijkheid is beter.

Too big to fail [1]. Vertel me nou niet dat je niet wist hoe je dit moest schrijven! Echt niet? Tja, het is ook een hele uitdaging, je moedertaal.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Too_big_to_fail
05-06-2019, 08:55 door Anoniem
Ik kreeg gisteren bericht of ik even wil aangeven welke kleur onderbroek ik draag. Vreemd want ik heb toch al drie keer via een facebook advert rode onderbroeken gekocht. Sja ze willen weten of ik wel echt ik ben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.