De Eerste Kamer stemt morgen 4 juni over een wetsvoorstel dat luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiersgegevens aan de overheid te verstrekken. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat gegevens van vliegtuigpassagiers met vertrek of aankomst in Nederland 5 jaar lang worden bewaard in een database van de op te richten eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL).
Het gaat dan om reserverings- en check-in-gegevens, zoals naam- en adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen, geboortedata, reisdata, ID-documentnummers, bestemmingen, medepassagiers en betaalgegevens. De eenheid Pi-NL kan zowel de passagiersgegevens als het resultaat van de verwerking met Europol en vergelijkbare eenheden van andere lidstaten delen. Ook kunnen het Openbaar Ministerie, de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de Koninklijke marechaussee en de Rijksrecherche bij de eenheid Pi-NL informatie opvragen.
"In wezen wordt iedere vliegtuigpassagier hierdoor behandeld als potentiële crimineel of terrorist. In 99,99 procent van de gevallen betreft het echter volstrekt onschuldige burgers, voornamelijk vakantiegangers en zakenreizigers. Dit vormt een flagrante schending van hun recht op privacy en vrijheid van beweging", stelt Stichting Privacy First. Volgens de stichting lijkt het huidige Nederlandse PNR-wetsvoorstel bij voorbaat onrechtmatig wegens gebrek aan aantoonbare noodzaak, proportionaliteit en subsidiariteit.
Op 19 maart werd het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen. Denk, GroenLinks, PvdD en SP stemden tegen. Een principiële motie van GroenLinks en SP om een rechtszaak van de Europese Commissie tegen de Nederlandse regering over de Europese PNR-richtlijn uit te lokken haalde het niet. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid had in april laten weten dat de Europese Commissie een inbreukprocedure tegen Nederland was gestart omdat de Europese PNR-richtlijn niet snel genoeg naar Nederlands recht is omgezet.
Als de Eerste Kamer het wetsvoorstel morgen aanneemt zal Grapperhaus de wet zo spoedig mogelijk in werking laten treden. In Duitsland worden de gegevens van passagiers al sinds oktober vorig jaar aan de autoriteiten verstrekt. Het systeem heeft sindsdien iets meer dan 94.000 hits opgeleverd. Bij slechts 227 hits ging het om een geldige waarschuwing. De overige 93.800 gevallen waren 'false positives' die met de hand moesten worden uitgezocht. Een foutpercentage van 99,7 procent.
Privacy First heeft het onderwerp op de agenda van het VN Mensenrechtencomité in Genève laten zetten. Het Comité neemt begin juli de algehele Nederlandse mensenrechtensituatie onder de loep, waaronder Nederlandse schendingen van het recht op privacy.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.