Het businessmodel van het web is helemaal kapot, met meer en meer opdringerige persoonlijke surveillance als norm. Dat stelt de directeur van browserontwikkelaar Mozilla. Volgens ceo Chris Beard leeft het idee dat mensen op internet zelf verantwoordelijk zijn om zich te beschermen.
Techbedrijven maken gebruik van onduidelijke, lange en vage algemene voorwaarden en verwachten dat mensen allerlei tools bij elkaar verzamelen om hun privacy te beschermen. Zo wordt de last bij de gebruiker neergelegd. Mozilla wil de privacy van haar gebruikers juist "by default" beschermen. "Hoewel we hopen dat de digitale rechten en vrijheden van mensen uiteindelijk worden gewaarborgd, zijn wij er in de tussentijd om te helpen", zegt Beard.
Gisteren maakte Mozilla bekend dat Firefox standaard third-party trackingcookies blokkeert. "We verdiepen onze relatie met je, omdat we weten dat je het niet alleen kunt doen. Met Firefox heb je een partner die de ins en outs van de techindustrie kent, maar als taak heeft jouw te dienen en niet de aandeelhouders. We zijn positief gestemd dat we samen de controle over onze online levens kunnen terugnemen", gaat Beard verder.
Mozilla zegt zich te zullen blijven verzetten tegen de businessmodellen waarbij zoveel mogelijk gegevens worden verzameld en wordt geprobeerd om op allerlei mogelijke manieren aan mensen te verdienen. "Je hoort je geen zorgen te maken over het inruilen van je privacy en controle om van technologie te kunnen genieten", aldus Mozillas topman.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.