Klinkt betrekkelijk eenvoudig, helder en logisch. Pas als je stilstaat en nadenkt komen de vragen:
- Hoe zit het met foutieve gegevens? Het is technisch zeker mogelijk om ook correcties door te geven. Tegelijk hebben dit soort organisaties een gevreesde reputatie opgebouwd een cultuurprobleem te hebben die correcties in de weg staan. Probleem is niet dat de oplossing technisch niet kan, maar een zekere mate van zelfreflectie bij de organisaties vraagt.
- Hoe zit het met de mogelijkheid van een burger om diens leven te beteren? We kunnen elkaar wel mooie sprookjes met goede afloop vertellen over mensen die hun leven beteren en uiteindelijk de grote held worden, als je sowieso geen tweede kans krijgt komt er van dergelijke zaken weinig terecht. Waarbij opgemerkt dat het ene beroep gevoeliger is dan het andere, en er ook meer stappen zijn tussen katten (opnieuw) op het spek binden en/of geen enkele kans op verbetering gunnen.
- Het is leuk van de heer Dekker om de inkoppertjes te tonen, maar hoe zit het met de meer controversiële gevallen, zoals, ik noem maar iets, een VoG aantekening als blokkeerFries? Of kan de heer Dekker de complexere situaties niet aan? En hoe zit het dan met de geschiktheid van hem voor zijn positie?
- Hoe zit het met de termijnen? Een VoG is in sommige gevallen een beperkte termijn, en daar is een goede reden voor (heropbouwen van vertrouwen zo lang het niet weer gebeurt). Maar een termijn van één organisatie wordt zinloos zodra er sprake is van wederzijdse replicatie, dan telt alleen nog de totale termijn en moet een en ander - met de GDPR als morele leidraad - gezien worden als een gezamenlijk controllerschap, en de termijn als zijnde het totaal zo lang ook nog maar op een plaats een gedeelte van de gegevens rondslingert.
Wat een pluspunt zou kunnen zijn is als organisaties in de diverse landen elkaars VoG zouden accepteren. Dat is echter voor een beperkte groep (werknemers van multinationals met opdrachten in meerdere van de Benelux-landen).
Overigens lijkt mij het zo krampachtig geintroduceerde recht op privacy (AVG) op gespannen voet staan met dit plan.
De vraag is of de GDPR (immers, internationaal) hier van toepassing is. Artikel 2, lid 2d zegt dat de GDPR niet van toepassing is: "by competent authorities for the purposes of the prevention, investigation, detection or prosecution of criminal offences or the execution of criminal penalties, including the safeguarding against and the prevention of threats to public security." Dit is een grensgeval waar ik het ook niet weet, maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat dit
sommige aantekeningen onder "prevention... of criminal offences" kunnen vallen (met bijvoorbeeld Majesteitsschennis of Godslastering, kan je in theorie ook een strafblad voor krijgen, ben ik daar niet zo zeker van). Wat overigens niet wegneemt dat mensen de GDPR kunnen gebruiken als morele leidraad om een mening te hebben.