Door Briolet: De 2e-rangs IT-ers die wel beschikbaar waren, waren nu de hele dag bezig om de handleiding van de firewall te zoeken en te bestuderen. (-:
Je maakt een grapje. Die lezen geen handleiding laat staan dat ze die bestuderen. Die klikken gewoon rond tot er "iets gebeurt".
Ik moet altijd weer terugdenken aan de chef van de Unix-afdeling (van een grootbedrijf, veel bedrijfscritische rommel op solaris; de beste man was zelf wel Unix-kundig trouwens) die z'n onderlingen twee dagen gegeven had om uit te vogelen of (nog niet eens hoe) iets kon met een zeker stuk (backup)software. Na twee dagen "nee, onmogelijk". Pakt'ie zelf de handleiding erbij, staat het op ongeveer de eerste bladzijde dat ja, het kan, en dit is hoe. Hij was not amused.
Of die bedrijfseigenaar die me vertelde dat'ie met een handvol medewerkers wel een stuk software (op linux) uit de grond gestampt kreeg in een paar weken wat een paar complete klaslokalen goedbetaalde IBM-codekloppers nog niet lukte in zes maanden. Of de ene informatica-ambachtsman met lisp die in een tiende van het budget in de resterende drie maanden even een mislukt project van een jaar terug de rails op hielp. Het is altijd al zo geweest dat een paar echte experts veel meer kunnen bereiken dan een heel roedel heikneuters en beunhazen, maar met computers als hefboom kan dat verschil enorm veel duidelijker worden.
Een grootbedrijf als kpn gaat het gewoon niet redden structureel echte experts te vinden en vast te houden. Je kan dat zelfs al zien in hoe ze vacature-advertenties schrijven. xs4all is dat heel lang best aardig gelukt zelfs na de overname door kpn, maar het zou me echt verbazen als dat niet ook met de merknaam gaat verdwijnen. Ondanks alle bla bla van dat kpn die expertise in hun hele bedrijf willen. Leuk idee, gaat niet lukken. Zit niet in het kpn-bedrijfsDNA en ga je er ook niet in krijgen. Dat weet je want daar hebben ze al 21 jaar de tijd voor gehad en ze moeten er nog mee beginnen. Had kpn er oren naar gehad dan was al jaren geleden die gewenste osmose duidelijk zichtbaar geworden.
Maar hee, doorgewinterde gebruikers kunnen het aan de prestaties aflezen, dus kpn, als jullie meelezen, bewijs het maar. Bijvoorbeeld, waar zijn de VoIP-gegevens? Of de USENET- en zelfs UUCP-servers? Of garandeer eens even dat FAX het netjes doet op jullie ISDN-vervangende VoIP-netwerk? Wat van multicast op het hele netwerk, niet alleen het tv-gedeelte? Zorg dat de helpdesk ook een emailadres heeft, en laat daar echte techneuten nette antwoorden schrijven, niet (alleen) de standaard inhoudsloze feelgood bla bla. Of zoiets simpels en dat toch dicht bij huis staat als het door de gebruiker instelbare spamfilter van xs4all. En zo voort, en zo verder.
Er zijn zo veel voorbeelden te verzinnen, en een enthousiast bedrijf zou er meer voorbeelden van laten zien dan je zo even kan verzinnen. kpn laat er nul van zien, veeleer het tegenovergestelde. Vandaar dat ik er niet in geloof. Maar ze mogen best proberen het tegendeel te bewijzen. Het grootste gevaar is dat wel-kundig Nederland op een gegeven moment geen popcorn meer kan zien.