In tegenstelling tot wat sommige mensen denken is Google niet van plan om adblockers in Chrome te blokkeren of beperken, zo heeft de internetgigant in een blogposting aangekondigd. In plaats daarvan wil het ontwikkelaars "helpen" met het maken van adblockers die de privacy van gebruikers beschermen.
De afgelopen maanden klaagden verschillende adblocker-ontwikkelaars over het plan van Google om een programmeerinterface waar onder andere adblockers gebruik van maken te vervangen door een oplossing die minder mogelijkheden zou bieden. Google kwam eind mei opnieuw onder vuur te liggen omdat het van plan was om "blocking" alleen voor Chrome-installaties bij organisaties mogelijk te maken. Nu stelt Google dat het met de aanpassingen alleen de privacy van gebruikers wil beschermen.
Op dit moment heeft een adblocker bij het verwerken van een netwerkverzoek van de gebruiker toegang tot alle informatie van dit verzoek. Het kan dan om gevoelige informatie gaan zoals foto's en e-mails, aldus Google. Het wil daarom de gebruikte programmeerinterface, de Web Request API, vervangen door een verzameling van aanpassingen die Manifest V3 worden genoemd. Volgens Google maakte 42 procent van de kwaadaardige Chrome-extensies sinds januari 2018 gebruik van de Web Request API. Naast de veiligheid zou deze interface ook impact op de prestaties van de browser hebben.
Met Manifest V3 kunnen adblockers nog steeds advertenties blokkeren, maar zonder dat ze toegang tot alle gegevens van het netwerkverzoek nodig hebben. Dit zou de privacy van gebruikers moeten beschermen. "We begrijpen dat deze veranderingen ervoor zorgen dat ontwikkelaars de werking van hun extensies moeten aanpassen. We denken dat dit de juiste keuze is om gebruikers de gevoelige data die ze met derde partijen delen te laten beperken, terwijl ze de mogelijkheid hebben om hun eigen browse-ervaring te bepalen", aldus Devlin Cronin van het Chrome Extensions Team.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.