De samenleving moet op contant geld kunnen terugvallen als er zich pinstoringen voordoen, zoals afgelopen maandag het geval was bij vestigingen van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Dat heeft minister Hoekstra van Financiën op vragen van de PvdA laten weten.
Vanwege de pinstoring ontstonden er lange rijen bij de kassa's en besloten sommige vestigingen de deuren te sluiten. Het probleem werd veroorzaakt door een firewall van KPN die al het verkeer blokkeerde. Tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer wilde PvdA-Kamerlid Nijboer van Hoekstra weten of de nutsfunctie van het betalingsverkeer in Nederland wel voldoende gewaarborgd is.
Het Kamerlid vroeg om opheldering waarom de storing zolang duurde bij een bedrijf als Albert Heijn en of er geen back-upsysteem aanwezig was. Daarnaast had Nijboer vragen over de rol van KPN. "Dat is een heel grote telecomprovider, ook een vitale infrastructuur in onze samenleving. Hoe kan er zo'n groot effect op het betalingssysteem zijn als zo'n provider blijkbaar zijn zaken niet op orde heeft?"
Daar gaat de minister niet direct op in, behalve door te stellen dat het om een softwarewijziging bij KPN ging. Wat betreft de beschikbaarheid van het betalingsverkeer in Nederland is die zeer hoog, aldus Hoekstra. "Ik geloof dat de norm op 99 procent ligt, maar de resultaten liggen aanmerkelijk hoger dan die 99 procent, terwijl — dat kunnen we ons allemaal voorstellen — de hoeveelheid pintransacties natuurlijk alleen maar is toegenomen, ook de afgelopen jaren weer."
Toch vindt Hoekstra dat de samenleving op contant geld moet kunnen terugvallen, juist in het geval van pinstoringen. "Ook al is het praktisch voor de consument om met pin te betalen, zo'n situatie is precies de reden waarom ik het van groot belang vind dat er ook met cash betaald kan blijven worden, ook in de toekomst."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.