De Berichtenbox van MijnOverheid weigert voortaan digitale post voor overledenen, zodat nabestaanden hier niet meer meer worden geconfronteerd. Uit onderzoek van de ombudsman bleek dat overheidsinstanties digitale post naar het MijnOverheid-account van overledenen bleven sturen.
Nabestaanden die toegang tot de mailbox van de overledene hebben ontvingen daardoor e-mails dat er een bericht voor hem of haar in de Berichtenbox van MijnOverheid stond. Omdat nabestaanden niet over de DigiD van de overledene beschikken kunnen ze echter niet bij de inhoud. "Ze weten dus niet of ze iets belangrijks missen. De informatie over wat hieraan te doen is vervolgens niet duidelijk. Ik wil weten hoe dat zit", zo liet Nationale ombudsman Reinier van Zutphen eerder weten.
De ombudsman merkte op dat een overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt geregistreerd, maar dit niet leidt tot een aanpassing van die gegevens in het MijnOverheid-account. Naar aanleiding van de bevindingen van de ombudsman heeft de overheid verschillende maatregelen doorgevoerd. Eén van de belangrijkste punten is dat nabestaanden niet meer worden geconfronteerd met digitale berichten, en de bijbehorende notificaties, aan overledenen. De Berichtenbox weigert deze berichten nu categorisch.
Van Zutphen stelt ook de verdere acties op prijs die de overheid in gang heeft gezet om de communicatie met nabestaanden te verbeteren. Het gaat dan om nabestaanden beter inzicht geven in de digitale administratie van overledene, het verbeteren van de eerste contacten vanuit de overheid met nabestaanden en het uitbreiden van de online checklist 'Overlijden' op rijksoverheid.nl.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.